Tanzaniaanse shilling

• Merle

Na een rondreis door Afrika, hebben wij (o.a.) nog Tanzaniaanse shillings ‘over’, te weten TZS 46.000 = ongeveer 24 Euro (en hiervan kun je zeker een hele week lunchen, hebben wij geleerd!). TZS kunnen we in Nederland niet meer inwisselen en verhandelen is natuurlijk niet toegestaan, maar ik kan het ook niet verdragen als dat geld hier in Nederland niks ligt te doen, dus heb je interesse??? Geef dan je adres door en dan stuur ik de shillings aan je op!

• noelle

Hallo Merle,

Als je ze nog hebt ………………. dan houd ik me aanbevolen.

ALs je zin hebt lees maar in mijn blog, dan zie je dat ik in februari daar voor langere tijd (misschien wel jaren … naar toe gaan om te wonen en werken)..

Vriendelijke groet,

Noelle Riel

www.bloggen.be/tevredenzijn

• Merle

Hoi Noelle,

ik heb ze nog, dus als je je postadres emailt naar info@microview.nl , dan stuur ik ze naar je op.

Leuk dat je voor langere tijd naar Afrika gaat. Wij zijn net terug na ruim twee jaar Afrika (werken, wonen en reizen) en het is erg goed bevallen!

Groet,

Merle

• Joke

Hai Merle,

Waarom heb je de TSH niet in een lokaal ziekenhuis of een tehuis weggegeven. Die hebben er veel meer aan.

Van die 32 USD kan je echt geen week eten of je moet bij de lokale eten. In een Lodge ben je al 15 USD kwijt voor een lunch.

Je mag ze geeneens uitvoeren, dus daar heb je geluk bij.

Maar ik las net dat Noelle ze van je overneemt. Pas op!! dat je niet gesnapt wordt In- en uitvoer is verboden.

Groetjes

Joke

• harrie

hallo joke

waar maakt u zich zo druk over

moet men nu bang worden bij de douane ha ha

het is toch prima gedaan door Merle

fijne feestdagen

harrie

• noel

3 jaar geleden ging ik 2 maal 2 maanden naar Kliangala, provincie Rukwa Tanzania. Bij de douane kon ik zooooooooooo doorlopen.

Omdat ik wekelijks heimwee heb naar die plek en het op dit moment in mijn levend past, heb ik besloten om er voor langere tijd naar toe te gaan. Met de wetenschap dat ik meer dan welkom ben, een huis heb om in te mogen wonen, tomaten en kippen voor de deur ga ik er naar (op de bonnefooi!) toe. De Shillingen van Merle zijn voor daar bijna een maandloon! Dus ik beschouw het als ‘een teken’ dat het wel goed komt met me daar.

Voor wie na februari 2011 die kant op gaat en wel een dagje/nachtje langs zou willen komen heb ik zelfs een logeerkamer!

Het is voor mij wel leuk om af en toe gewoon Nederlands te kunnen spreken! Het is voor u misschien wel een bijzondere ervaring om te zien hoe een beetje hulp uit Nederland (de plek is al 40 jaar een vanuit Nederland ondersteunde missiepost) de wereld van verschil kan maken in het dagelijks leven van veel mensen.

Ik blog over mijn plannen op www.bloggen.be/tevredenzijn.

Als het goed is heb ik daar (beperkt) toegang tot internet. u kunt mij per mail bereiken op noelriel@hotmail.com

• patrick

Wie heeft je vertelt dat uitvoer verboden is?

• harrie

vanaf februari

dan zal deze winter toch wel grotendeels voorbij zijn

neen eerst komt nog de elfstedentocht

• Joke

Hai Harrie,

Ik maak me helemaal niet druk, maar ik heb zelf meegemaakt dat ik nog 450 shilling in mijn zak had en die moest ik inleveren. Verboden in- en uivoer.

In Kenya heb ik heb meegemaakt dat iemand het geld verscheurde en de bak in ging. Had het dan aan een arm iemand gegeven.

En je hoeft dus helemaal niet bang te zijn bij de douane, prima volk.

Als ik geld overhebt geef ik het aan een ziekenhuis of een instelling die het prima kan gebruiken. Zo hebben we dat ook altijd gedaan in Ngong in Kenya daar brachten een VW bus vol met eten hebben we jaren gedaan. Medicijnen, kleding etc.Dit kindertehuis was Oh zo happy.

Dus spandeer het goed, laat de arme mensen ook een beetje mee profiteren van onze rijkdom en wat maakt dan 32 USD uit.

Oh de feestdagen waren goed.

• Joke

Patrick,

Geld

De lokale munt is de Tanzaniaanse Shilling (Tsh). Er bestaat geen beperking op de in- of uitvoer van vreemde valuta. Import of export van Tanzaniaans geld is echter verboden. Geld kan worden gewisseld bij de ‘National Bank of Commerce’, of in één der vele wisselkantoren. Een reiziger die geen deel uitmaakt van een ‘package tour’ dient voor alle goederen en diensten, zoals entry fees voor nationale parken, hotelaccomodatie, enz. te betalen in vreemde valuta.

Dit staat op deze website.

http://www.africanheart.com/N/preparations.htm