Dag Anna Marie,
Ik ben inmiddels 2 keer in Tanzania geweest, beide voor 3 weken. De eerste keer in juni/juli 2010 en we zijn net terug van het 2e bezoek (jan. 2012).
Om te beginnen met je tijdsplanning. Een week game drives en 10 dagen Zanzibar: ik zou de tijdsverdeling anders maken. Zanzibar is fantastisch, maar een dag of 5 daar is meer dan voldoende. Je zou ook nog Pangani als strandbestemming kunnen overwegen, veel rustiger. Ik vond beide locaties super overigens.
Game drives in de National Parks in Tanzania vraagt gewoon expertise en goede organisatie en dus een deskundige driver/guide. Zelf een auto huren en de parken in gaan raad ik echt af: veel gedoe met administratie aan de poort en je hebt geen idee waar je moet zijn in de parken om veel te zien en/of veilig te kamperen of in een lodge te verblijven. En Tanzania is duurder dan Zuid Afrika. Maar daar krijg je dan ook heel veel voor. Behalve dat je middels de parkfees bijdraagt aan het (noodzakelijke!) natuurbehoud, zie je ook indrukwekkend veel. En met een beetje geluk dus ook de ‘Big Five’. De ‘Big Five’ laat zich gelukkig nog niet helemaal dwingen. Het blijft natuur. De cook (kok) lijkt misschien overdreven vanuit ons perspectief hier, maar is niet duur in de totale safari en een alternatief is er eigenlijk niet als je wilt kamperen. Wij hadden een super-cook die het allemaal wel heel zorgeloos maakte, evenals de driver-guide.
Wij hebben beide reizen gedaan via http://www.afroriginaltours.com Zelf deden wij de relatief goedkopere campingsites (met driver/guide en cook), en dat beviel prima! Ook wat betreft budget. Maar je kunt ook een luxere variant aangeven. Ik weet inmiddels uit ervaring dat Afrorigonaltours prima maatwerk levert met deskundige input & personeel. Vraag maar een offerte bij hen aan met je globale wensen. Het is een bedrijf dat half Nederlands en half Tanzaniaans is. Dus makkelijk communiceert.
Succes en veel plezier straks!
Groet, Christine van Gemert