Aanleg asfaltweg noordelijke Serengeti nog lang niet zeker!

  • de Rode Baron

    Vandaag ontvingen van de TATO een bericht dat de aanleg van de asfaltweg door de noordelijke Serengeti nog lang niet zeker is.

    Zie voor het volledige bericht: http://www.privesafari.com/nieuws.htm

    Dat is goed nieuws in 2011!

    Groet,

    Hans

  • Sander

    Een tip voor als je de nieuwsberichten hierover wilt volgen is om Facebook vriendjes te worden met de Stop The Serengeti Highway community.

  • Harry

    De “highway” is gewoon een 2 baans asfaltweg in een gebied zo groot als ons land…

    En de bewoners daar zouden er erg mee geholpen worden. Ook zij bemoeien zich niet met veranderingen in ons land!

  • patrick

    Helemaal mee eens.Is er weer zo'n westers actiegroepje dat zich met de Afrikaanse binnenlandse politiek moet bemoeien.Het is voor de bevolking het beste dat deze weg er komt,hierdoor neemt de welvaart toe en zullen meerdere gebieden te bereiken zijn.Van Arusha naar Mwanza zal dan 2 keer zo goedkoop worden,meer handel en lagere prijzen voor de locals.Laat de Europese unie de kosten maar op zich nemen,dit hebben ze ook gedaan voor de snelweg van Nairobi naar Naivasha.Alsof deze weg een soort van Chinese muur vormt in de Serengetti,het wild wordt er niet door verstoord.Leg neer die weg!!!

  • de Rode Baron

    Beste Harry en Patrick,

    Ter informatie:

    Tot de grootste tegenstanders van de aanleg van de noordelijke route door de Serengeti behoren de Tanzanian Association of Tour Operators en de Tanzanian Tourist Board.

    Nadat wij daarover benaderd werden, hebben wij de TATO dan ook gesteund in de argumentatie tegen de aanleg van de noordelijke route.

    Zo zag de eerste Tanzaniaanse president overigens de rol van Tanzania in het bewaken van het erfgoed:

    "The survival of our wildlife is a matter of grave concern to all of us in Africa. These wild creatures amid the wild places they inhabit are not only important as a source of wonder and inspiration, but are an integral part of our natural resources and our future livelihood and well being.

    In accepting the trusteeship of our wildlife we solemnly declare that we will do everything in our power to make sure that our children's grand-children will be able to enjoy this rich and precious inheritance.

    The conservation of wildlife and wild places calls for specialist knowledge, trained manpower and money, and we look to other nations to co-operate with us in this important task - the success or failure of which not only affects the continent of Africa but the rest of the world as well."

    Julius K. Nyerere, Arusha Manifesto, 1961.

    Zowel TATO als TTB staan een zuidelijke verbindingsroute tussen Arusha en Mwanza voor, die onderlangs het Serengeti ecosysteem zal lopen en daarmee de Migration route niet zal doorsnijden. Daarbij zoeken ze steun uit “the rest of the world”.

    Ik hoop dat dit een ander licht op deze zaak werpt.

    Met vriendelijke groet,

    Hans

    Prive Safari

    www.privesafari.com

  • patrick

    Helemaal met je eens dat er naar andere,gelijkwaardige alternatieven moet worden gezocht.Het door jou genoemde alternatief is mogelijk,en zeker met buitenlandse hulp ook haalbaar.Het gaat dus een kostenplaatje worden en Tanzania is nu eenmaal niet in staat om deze grootschalige projecten zelf uit te voeren.

    Nu heb ik wel enige bedenkingen bij de argumenten die jij noemt.Het grootste percentage van de leden van de Tato en TTb zijn buitenlandse investeerders en ondernemers.Zoals jij zelf wel zult weten is er een wildgroei aan travel agencies,zowel in Arusha als Moshi,van lokale mensen.Het leeuwedeel heeft geen membership bij deze organisaties.De buitenlanders willen dus absoluut niet dat hun handel door een weg verstierd wordt.Eigenbelang.

    Alle respect voor Julius Nyere,maar was het niet deze man die het volk dom heeft gehouden?En pas de eerste TV in 1990 toeliet?Tevens is de tijdsperiode waar jij aan refereert bijna 50 jaar geleden,times are changing.Time is money.

    Ten slotte nog een hele flauwe……………………

    De wildtunnels op de Veluwe werken toch ook goed?

  • de Rode Baron

    Beste Patrick,

    Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, zouden de kleine ongeorganiseerde lokale operators wel voor de noordelijke variant zijn, terwijl de lokale georganiseerde operators daarvoor een ander voorstel hebben gedaan? Als dat al zo is, vraag ik me af hoe jij dat weet?

    De website van het Frankfurter Zoological Society, http://www.zgf.de/?id=72&reportId=85&language=en geeft een mooie samenvatting van wat zij, de UNESCO, the African Conservation Foundation en vele wetenschappers en betrokkenen van de plannen vinden.

    (De FZS houdt zich sinds 1858 bezig met conservation projecten in oost-Afrika).

    Op http://www.facebook.com/pages/STOP-THE-SERENGETI-HIGHWAY/125601617471610 staat vandaag trouwens een reactie van de neef van Nyerere.

    Hoop dat je na het lezen anders over “eigen belang” denkt.

    Met vriendelijke groet,

    Hans de Bats

    Prive Safari

    www.privesafari.com

  • Simon

    Sorry hoor,

    De zuidelijke versie van de highway loopt dwars door de jachtgronden van de Hadzabe, een volk dat nog een heel oorspronkelijke levenswijze van jagen en verzamelen heeft. Lijkt mij veel waardevoller dan die kunstmatig in stand gehouden “wildernis” van de Serengeti. Nep, want in 1958 zijn de Maasai verwijderd uit dit gebied. Persoonlijk prefereer ik dan een pure natuur met echte mensen dan een door de ( blanke) mens gecreeerde natuur zonder mensen!

    Ik kies voor de noordelijke route!

    Met vriendelijke groet,

    Simon

  • Simon

    De Serengeti is alleen boeiend voor diegenen die een geromantiseerd beeld van Afrika, een Afrika zonder Afrikanen, willen zien. Dat is net zo natuurlijk als de import-natuur ( naaldbomen, edelherten) van de Veluwe.