treinen

• Jan

Wij gaan komende zomervakantie opnieuw naar Tanzania. Hebben het gebied rond de parken en Kilimanjaro alsook Zanzibar gezien. Waar “moeten” we dit jaar naar toe? Zouden ook graag met de trein willen reizen maar ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn.

• harrie

er loopt dacht ikallen nog een lijn

van Dar naar de grens van zambia en

van Dar naar de grens van burundi

hier een viedeo verslag

http://futureexpress.ncrv.nl/ncrvgemist/future-express-9

• noelle

Beste Jan,

Als je geinteresseerd zou zijn hoe ‘gewone’ mensen wonen en leven … in de arme provincie Rukwa, dan zou je welkom zijn als mijn logé op de missiepost Kilangala.

Van Dar naar Kipanda rijdt een bus, waar je een gereserveerd kaartje voor koopt. Voor de hele (enkele) reis betaalde ik 2 jaar geleden 25 euro. Een overnachting halverwege moet je zelf regelen (maar dat is goed te doen .. een hotelnacht kostte een tientje). Het eerste stuk reis gaat over de 2 baans asfaltweg. Het laatste stuk is zand/modder. In de zomer stoffig.

Als ‘men’ weet dat je komt word je opgehaald door iemand.

Kilangala is een plek waar al 45 jaar een missiepost is, met fin. steun uit Nederland. Er is een mooie kleuterschool, een ambachtsschool, water uit kranen, een medische post … en voor logés een goed bed! De kerkdienst is prachtig, met 3 koren. Men is trots en gastvrij. Aanpassing aan zeden en gewoonten is natuurlijk wel gewenst .. (niet in je zwembroek door de hoofdstraat … en geen aapjes kijken')

Het ligt een beetje aan de periode, want in juli/augustus ga ik waarschijnlijk zelf op rondreis.

Maar ook als ik er zelf niet ben … dan is Kilangala een zeer gastvrije plek en voor de écht belangstellenden een onvergetelijke ervaring. Schrijf me maar een mailtje als je meer wilt weten!

noelriel@hotmail.com of neem een kijkje op mijn blog: www.tevredenzijn/bloggen.be

In ieder geval een mooie reis!

• Joke

Das Eisenbahnnetz umfasst drei Hauptstrecken und befindet sich in einem recht desolaten Zustand. Eine Fahrt auf der zentralen Eisenbahnlinie kann zur Zeit aufgrund vielfältiger Probleme nicht empfohlen werden. Am besten funktioniert die Verbindung zwischen Dar-es-Salaam und Kapiri Mposhi in Zambia (TAZARA), die zum Teil durch das Selous Game Reserve führt und daher auch als Anreisemöglichkeit dorthin benutzt werden kann. Sie wird zur Zeit zweimal wöchentlich befahren. Nur einmal jährlich hingegen (meistens im Juli/August) wird zwischen Kapstadt und Dar-es-Salaam die Edwardian Train Safari durchgeführt, die auf dem tanzanischen Teilstück den Schienenstrang der TAZARA benutzt. Da diese Reise mit einem Oldtimer-Luxuszug von Rovos-Rail sehr begehrt ist, empfehlen wir eine frühzeitige Reservierung durch unser Büro.

Ungefähre Bahnpreise in der 1.Klasse (einfache Fahrt, auch in umgekehrter Richtung gültig, nur in Verbindung mit einem Hotelarrangement gültig ) ab Dar es Salaam nach …

… Dodoma (35 Euro), Kigoma (90 Euro), Mbeya (75 Euro), Mwanza (90 Euro), Tabora (75 Euro)