self drive

• Omer

Ik ben bezig met het plannen van een self-drive vakantie in Tanzania (juli - augustus 2011).

Ik had graag geweten hoe ik me de wegen moet voorstellen in Tanzania? Zijn het zand- en gravelwegen met vele kuilen, diep los zand, watercrossings,…? Heb je eigenlijk veel 4x4 ervaring nodig? Kan je het mischien vergelijken met Botswana? Alle tips zijn welkom!

groetjes, Omer

• lida

Hallo Omer,

Heb zelf een aantal reizen gemaakt: Namibie-Zambia-Botswana (2004, voornamelijk asfaltwegen gereden), 2008 Tanzania (4x4, met Tanzaniaanse chauffeur, asfalt- en gravelwegen gereden) en Zuid-Afrika-Namibie (2009, asfalt- en gravelwegen gereden, solo zelf gereden met een camper).

De wegen in Tanzania zijn slecht tot zeer slecht, vooral de gravelwegen, en het huren van een auto is bepaald niet goedkoop. Vind het trouwens sowieso een duur land om te reizen.

Ben graag bereid om je meer info te geven.

Hartelijke groet,

Lida

• Omer

Lida,

Bedankt al voor je reactie. Ik had graag privé gereageerd maar je instellingen laten dit niet toe (denk ik toch!). Is het mischien mogelijk dat je mij privé een maltje stuurt, zodat we meer info kunnen uitwisselen?

groetjes, Omer

• liek

Heb een privereis gedaan met vier, in een 4x4.

Ik denk niet dat ik veel hoef uit te leggen al sik zeg dat we door de slechte staat van wegen

(en daarnaast een wat ruwe chaufeur) zo'n 6 keer met pech hebben gestaan, een keer 3 dagen gestrand zijn ergens in the middle of nowhere (wel erg leuk trws!!)

en er uiteindelijk een andere auto gehuurd is waarmee we verder zijn gegaan…

Ik vond Tanzania op zich niet heel duur….viel ons juist erg mee…maar dat zal afhankelijk zijn van de accomodaties, en je verdere uitgaven/verwachtingen.

Ik zou je aanraden om een privesafari te boeken, heb je meer zekerheid!!

• Moko1966

Hoi Omer en Linda

Jammer dat de info niet via dit forum gedeeld wordt. Ook ik ben mij namelijk aan het oriënteren om volgend jaar zelf te rijden in Tanzania.

• Marleen

Beste Omer,

wij hebben een privé safari gedaan in feb. en de wegen waren heel slecht door de regen die er 's nachts viel. Maar onze gids was een hele goede chauffeur en hebben niet 1 keer vastgezeten (onze gids heeft wel paar keer andere uit de modder getrokken) en ook geen 1 keer pech gehad gelukkig. Wij waren erg blij dat we niet zelf achter het stuur zaten (wat we in andere landen wel altijd doen, een auto huren).

Volgend jaar juli gaan we weer met dezelfde gids (hij is onze vriend geworden en hebben veel email contact en willen hem graag helpen).

Hij heeft zelf een jeep maar geen reisbureau dus boeken wij zelf accomodatie (is ook veel goedkoper als je weet waar je moet zoeken). Hij werkt ook free lance voor safari bureau's maar heeft geen vast contract (krijgt geeneen gids, geen touristen geen werk).

Hij heeft ook al familie van ons begeleid en doet dit graag. Dit is natuurlijk veel goedkoper dan een jeep huren (dit kost $ 180 per dag) omdat er geen reisbureau tussen zit. Ander groot voordeel van een gids is dat je veel meer ziet. Hij is hierop getraind en ziet de dieren veel eerder als wij. Succes met de voorbereiding. Laat je mailadres achter als je een jeep met chauffeur/gids wilt. Marleen

• Rob

Hallo Linda,

Ik ben opzoek naar informatie zoals je schreef in de reactie naar Omer.

De reden is dat ik opstap ga met m'n kinderen als ze 18 worden nu heb ik Afrika op het oog en wil in oktober een tocht maken met mijn dochter en zoek een gids met wagen zoals je beschreef en niet met een hele club aan het hobbelen ben, Is het mogelijk om in contact te komen met jullie chauffeur en zie ook de meerwaarde om dit met hem te regelen.

Groeten Rob