heee hooii
Gaaf, krijg zo weer de kriebels als ik je verhaal lees. Ik weet niet helemaal of je januari moet vergelijken met juli, maar wij hadden ook een mummieslaapzak. Als ik het te warm vond deed k m gewoon open en gebruikte m als dekbed, we hadden in de tent matjes om op te liggen.
Ik had 1 fleece bij me, die heb ik vooral s'avonds gebruikt. Ik weet nog wel dat het in d eomgeveing crater/serengetti kouder was s'nachts dan in bv arusha of manyara, of bv mikumi. Had ook een dun vestje bij me, dat is ook lekker als d ezon wat warm is, of in gebied waar veel tsetsevliegen zitten. Ze steken er weliswaar gewoon doorheen, maar we sprayden dan waat deet over onze kleding, en buiten hielp dat wel, in d eauto niet echt, want dat trok goed aan, daar hebben we flink zitten meppen. De dengue mug, tja, weinig gezien, maar zelfde verhaal, neemhet zekere voor het onzekere. Uitbannen kun je het nooit, maar ik moet zeggen, we hebben erg weinig last gehad op deze manier, blote armen zou ik wel insmere in bepaalde gebieden. Voor de rest qua kleding in verband met dit verhaal, is denk ik heel persoonlijk, ik vond een lange katoenen broek zoiezo prettiger, omdat je in de auto ook zit te zweten, en dan zit dat toch lekkerder. Paar shirtjes, iets van een blouse met lange mouwen is nooit weg. Neem gewoon iets warms en minder warms mee. Klinkt misschien gek, maar niet te vaak laten wassen scheelt ook voor de aantrekkingskracht van muggen e.d.
Qua fotolens, als je de kans hebt, doen!! Wij hebben vlak voor vertrek een 300 mm aangeschaft, en ik heb er geen moment spijt van gehad. Op zich kun je met minder toe, maar juist die dingen die verder weg gebeuren, zijn zo gaaf als je ze toch vast kunt leggen. Ik gebruikte mn lens ook eenbeetje als verrekijker, vond dat ideaal. Kwam op een gegeven moment ene krokodil d ekant op, geen idee wat er gebeurde, heb ingezoomd, geklikt, bleek dat ie een grote vis aan het verorberen was, op zulke momenten ben ik erg blij met mijn 300 mm.
Zanzibar, kledingvoorschrift, hangt er een beetje vanaf wat je doet en waar je verblijft. Hempjes en/of korte broeken kunnen daar op zich prima, zeker op het strand. Ga je de stad in, had ik liever een enigzins bedekt hempje aan. Gewoon, beetje rekening houden met de moslimcultuur, je kleding daar een beetje op afstemmen. We zaten na stonetown op kendwa, en daar kun je gewoon in je zwemkleding met een pareo ofzo het strand op/over of de bar in hoor!!
Hele fijne vakantie!! Gaan julliemet een groep, of samen??