euro of dollar meenemen?

• Jana

Hey!

wij vertrekken binnen een kleine 2 weken naar Oeganda/Kenia/Tanzania (joepie!). Nu vroegen we ons af of we best dollars of euro's meenemen om alles te betalen en om te wisselen naar de plaatselijke munt? Ik zou liefst euro's meenemen (dan moet ik niet meer gaan wisselen), maar ik had gehoord dat die nog niet overal aanvaard worden? Heeft hier iemand ervaring mee?

Groetjes,

Jana

• edwin

Alleen de euro is voldoende en een creditcard is ook handig.

(Ik heb nog nooit waar ook in de wereld meegemaakt dat de euro niet geaccepteerd wordt, meestal is er juist een voorkeur voor de euro)

• angelique

voor Tanznaia : Dollars!!

Heb zelf tijdens onze reis door Tanzania meerdere malen europese toeristen gezien met dollars, en bij de local shops, op de market, kijken ze je toch vreemd aan met euro's. Ze nemen ze niet aan. Het is zelfs een paar keer voor gekomen dat iemand echt niet anders bij zich had, en bij ons kwam wisselen voor shillings of dollars. Hebben zelfs bij ene pomp gestaan waar americanen dollars kwamen wisselen voor shilling's.Als je al met euro's kunt betalen betaal je ook zeker de hoofdprijs, ze hebben daar nu eenmaal meer aan dollars of shillings dan euro's.Bij de NP's gelden de entree's in shilling's of dollars kun je verders ook (net als op veel plaatsen) vaak met de cc betalen. Overal in Tanzania kun je op zich prima pinnen, en de kosten zijn laag.

Overigens hebben we alleen problemen gehad met ter plaatse pinnen in moro'goro omdat het betaalsysteem dat je gegevens met de banken verifiëerd niet werkte. Op Zanzibar heb je - afhankelijk van de plaats - wat meer mogelijkheden met euro's, maar zeker niet overal of met liefde.

• edwin

Beetje overdreven,

Ik kon zelfs in de Kibo hut op de Kilimanjaro nog betalen met euro's

En hoezo de hoofdprijs?, ze rekenden daar voor 10 euro 14 usd, niks vreemd aan.

Je betaalt pas de hoofdprijs als je eerst de euro inwisselt voor de dollar en dan ook die nogmaals omwisselt voor de shilling. (heb je 3 keer de kosten)

Dat ze op de lokale markt liever dollars hebben komt omdat ze geen muntgeld willen, dat kunnen ze niet bij de bank inwisselen.

Ik kon overal betalen met euro's zolang het maar billjetten zijn.

En dat je overal kan pinnen, probeer het maar tijdens je safari of bij je resort op Zanzibar……..daar heb je veel meer aan een creditcard.

• angelique

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt Edwin… in de minder toeristische gedeelten heb je niets aan euro's, soms zelfs niet aan dollars. en ja met dollars kom je een heel eind, maar bij sommige toeristische plekken, of op de markt,betaal je in dollars meer dan in de TSH. Misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar dat is waar ik op doelde, heb dat meerdere malen ervaren.

Overigens, wat betreft zanzibar, Toen wij daar waren was er geen stroom, alles ging op aggregaat. toen was contant in dollars/euro idd handig.