filmpje op YouTube

• Harry

Ik las via dit prikbord over een filmpje op YouTube (safari with afroriginal tours) over de dieren in Tanzania. Het is volgens mij een promotie filmpje voor Afroriginal.

Mijn vraag is dus…. Zijn deze dieren echt allemaal te zien tijdens zo'n safari en loopt dat ook echt allemaal in het wild of zijn ze meer voor de toeristen uitgezet?

Rij je in dichte wagens rond wegens gevaar of valt dat wel mee? En met hoeveel personen rij je dan rond in zo'n auto/bus?

Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten, Harry en Els

• Sylvester

Harry,

Ik heb het filmpje niet gezien, maar weet uit eigen ervaring dat bijna alle dieren te zien zijn. Ik zeg bijna omdat de neushoorn vaak wordt afgeschermd door rangers, om stropen te voorkomen. Ga je alleen naar de Ngorogorokrater dan zie je ze allemaal behalve de Giraffe, die kan de steile kraterwand niet af.

De dieren lopen echt in het wild rond en zijn niet uitgezet.

Wat de voertuigen betreft, dit heb je zelf in de hand, een busreis met 20 personen is nu eenmaal goedkoper dan een privé safari met 2 of 4 man. Persoonlijk vind ik dat 4 personen in een safari auto, altijd met een open dak, het maximum is. Heb je een goede chauffeur, dan wacht ie tot je alles hebt gezien voordat hij de motor start en weer verder rijdt.

Groet Sylvester

• mary/mary_uijl@hotmail.com

Ook ik heb het filmpje niet gezien, maar de dieren lopen daar gewoon in de vrije natuur rond en zijn beslist niet uitgezet. Als je verschillende parken bezoekt kun je er bijna zeker van zijn dat je ze te zien krijgt. We zijn er diverse keren geweest dus ik spreek uit ervaring. Met een groepsreis ga je met een truck behalve in de Ngorongoro krater. Daar ga je met bv. landcruisers naar beneden. Als je met 2 of 4 personen gaat maak je alle safari´s met een landcruiser. Deze hebben een dak dat omhoog kan, zodat je alleen met je schouders en hoofd buiten de auto bent. Ongevaarlijk dus. Als je meer info wilt kun je me mailen.

• angelique

Hoi!

Sluit me aan bij voorgaande, met een privesafari zie je meer, heb je t zelf in de hand. Wij waren op zich niet eens zo heel veel meer kwijt dan een groepsreis, als we alles in totaal optelden, met tickert en incl eten ed kwamen we rond hetzelfde uit als dat we een soortgelijke groepsreis hadden geboekt.

Naast de jeepsafaris kan ik je zeker een wandelsafari in Arusha NP aanbevelen. Erg leuk, en je ziet dieren op korte afstand. Schijnen ze in Katavi ook te doen heb ik me laten vertellen. Overweeg je mikumi?? Zeker de in het park gelegen lodge overwegen!! Kijkt uit op een drinkplaats, en je ziet zo vanaf je terras de olifanten en giraffen drinken. Klein maar fijn zwembad met hetzelfde uitzicht. Leuke alternatieven om niet de hele dag in de auto te vertoeven. Ruaha, ook een aanrader, ontbijten/lunchen op de picknickplekken, uitkijkend over de rivier. Zie je zomaar visarenden vliegen, vissende krokodillen, super!Owww en zo kan k nog wel even doorgaan. Overigens, denk er eens over niet allleen wild te gaan spotten, maar ook een bezoek te doen aan de stammen rond lake eyasi!

De moeite waard, vond het een zeer aangename afwisseling. Soieso zijn een hoop dingen begeleid met gidsen, en als je verstandig handelt in sommige situaties, goed luistert naar wat men verteld, zeker niet gevaarlijk. Wel gezond spannend zo af en toe, maar dat maakt een safari vind ik. (kan je evt. bij belangstelling nog een adres voor een privetour mailen hoor!)

Veel succes!

• yvonne

Hoi Angelique,

Wij willen waarschijnlijk ook naar Mikumi en Ruaha. Zou je kunnen vertellen waar jullie overnacht hebben en wat de kosten waren. Hoeveel kostte een gids en de entree van het park?

Fijn om een beetje een inschatting te kunnen maken!

Verder nog tips voor zuid-Tanzania? Wij combineren Malawi met zuid-Tanzania en Zanzibar. (4 weken de tijd).

Groetjes Yvonne

• angelique

hoi Yvonne!

Stuur me dan als je wilt even je emailadres, stuur k je wat door. Heb ook een evt. adres van de gids die ons de hele reis begeleid heeft. Ik zal het programma vast opzoeken, ruaha hebben we in d ehiltop lodge gezeten, mikumi moet ik nazien hoe dat heette. Was in het park. Naar hun maatstavenn iet goedkoop, wij vonden het een superplek.

Als je die kant opgaat is Udzungwa een aanrader (de watervallen, en een verblijf in Man'gula, bij de locals, echt super!) op Zanzibar al ideeën?? Ben op Kendwa geweest, op zich prima, en ook aan te bevelen. Wel ontdekte ik bij een wandeling dat w enungwi (op d ekop van het eiland, met de dhowhaven - hier worden ze met d ehand gemaakt) ook erg leuk had gevonden.

Ik zie het wel, dan hoor je wel meer van me!!

• angelique

hmmmm krijg je als je snel tikt al die tikfouten. Ik zie dat het bericht mn @dres niet over neemt. angeliqueteeuw@hotmail.com.

Overigens om je vraag van de parkfees nog even te beantwoorden; sinds jan. dit jaar kosten ze zo goed als allemaal 50 usd, p.p. Bij de stammen, in Arusha en de watervallen kregen we een localguide mee, de andere tours hebben we dus met onze driver/gids gedaan die constant bij ons was. beetje tussenin ligt nog Iringa, maar volgens mij ook op/na die tanzam weg, (als ik me niet vergis gingen al die vrachtwagens over de bergpas daar naar zambia, malawi e.d.). Ook een aanrder, ligt ismila stone age. Leuke tussenstop. enfin, mail me maar, stuur k je wat foto's door voor een idee, en wat accomodaties!

• Tessa

Hallo Harry,

Ik ben vorig jaar met afroriginal tours op safari geweest.

Ik heb een geweldige safari gehad. Ik heb 6 maanden in Tanzania doorgebracht, en ben meerdere malen met ze op pad geweest.

De ene keer heb ik meer dieren gezien dan de andere keer. Dit komt omdat de dieren gewoon in het wild rondlopen. Om de parken heen zitten hekken, dus de dieren lopen van het ene park naar het andere toe.

Ik heb alle dieren in het filmpje gezien. Maar je moet geluk hebben. Het is geen dierentuin waar de dieren op je zitten te wachten.

Je kan boeken wat jij wil voor een safari. Als je met een bus gaat is het inderdaad dicht. En de jeeps zijn meestal open. Er zijn jeeps waar het dak helemaal vanaf kan, maar ook waar het dak alleen van omhoog kan. Dus dan sta je uit de zon. Maar je kan wel in de jeep staan. Dus je hebt gewoon vrij zicht rondom.

Als je van Arusha naar Lake Manyara reist kan je al wilde dieren ziek lopen.

Tussen Makuyumi en Mto wa Mbu. Bij Makuyumi ligt Tarangire NP en in Mto wa Mbu ligt Lake Manyara. De dieren lopen van het ene naar het andere park.

Ik heb onderweg tussen die 2 plaatsen in al veel dieren gezien, gnoes, zebra's, olifanten, giraffen, impala's.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Groeten, Tessa

• Joke

Yvonne, als je naar Malawi gaat, welke parken doe je dan aan. En in welke hotels/camps/lodges/chalets slaap je dan.

Graag wik ik hier meer over weten.

Groetjes

Joke

• yvonne

Hee Joke,

We weten nog niet precies welke parken we gaan zien. Hebben wel al een lonely planet, daar staat veel informatie in. Meestal maken we wel een planning en ter plekke zien we hoe het precies gaat lopen. De overnachtingen weten we dus sowieso nog niet en leggen we ook nog niet van te voren vast zodat we daar niet vast zitten. Maar liefst zo goedkoop mogelijk. Ik kan je dus nog niet verder helpen.

Maar weet je al wanneer je gaat? Misschien kunnen we wel informatie uitwisselen over parken etc. Als jij meer informatie gevonden hebt of als jullie al daar geweest zijn???

Groetjes Yvonne