self drive

• Frank

Hallo allemaal,

Wij zijn inmiddels redelijk ervaren Afrika-gangers (Tanzania, Zambia, Zimbabwe 2x, Botswana en Namibia). In Tanzania hebben wij jaren geleden met een gids het noordelijke circuit bekeken (hoogtepunten de Hadzabe bij Lake Eyasi, en Lake Natron/Ol'Donyo Lengai/Engare Sero Gorge).

In februari/maart 2011 gaan de kinderen een keer mee (in totaal met z'n 6-en), en willen wij een 10-daagse selfdrive doen in het Noorden:

Moivaro Coffee Plantation - 1 volle dag Arusha NP

Mto Wa Mbu - 1 volle dag Lake Manyara NP

Ndutu Camp - meerdere dagen NCA, Olduvai Gorge en Serengeti (migration, Moru Kopjes)

Ngorongoro Wildlife Lodge - 1 volle dag de Krater

Tarangire Tented Camp - 1 volle dag Tarangire NP (er is hier in deze periode weinig wild)

Paar dagen chillen op Zanzibar

En dan volgen nu de vragen:

- Wie weet een betrouwbare autoverhuurder in Arusha?

- Wie weet in Mto Wa Mbu de naam van een redelijk goedkoop kamp dat door een Nederlands echtpaar wordt gerund? Wij hebben daar in 2004 prima gegeten en alles zag er goed uit. Het kamp ligt naast een andere campsite, en om er te komen moet je voor het dorp Mto Wa Mbu (komend vanuit Makuyuni) linksaf (ter hoogte van de houtbewerkers). Op internet is Mto Wa Mbu wat accommodatie betreft een blinde vlek. Maar gauw de Bradt kopen.

- Wat is wijsheid? De accommodaties door een safaribedrijf in Arusha laten boeken, of rechtstreeks via internet?

- Zijn in feb/mrt de tracks in de div. parken enigszins begaanbaar? (wij hebben 4x4 ervaring).

De reden dat ik al gauw wil boeken is dat Ndutu Camp in feb/mrt snel is volgeboekt i.v.m. de migration die dan langskomt.

Nou, alvast bedankt voor evt. info.

Groet, Frank

• Tessa

Ik kan geen verhuur bedrijf noemen.

Maar zelf rijden in de parken mag niet. Je moet altijd een gids meehebben.

Er zitten diverse campsites in Mto Wa Mbu. Twiga, Jambo, fig, sunset (twijfel over de naam)

Ik ben zelf ook op safari geweest, maar gewoon via een organisatie accomodaties geboekt. Denk niet dat het goedkoper is als je zelf gaat boeken. Aangezien je zelf niet in de parken mag rijden.

Verder valt er prima zelf te rijden. Erg leuk. Weet niet of je zelf met de auto naar zanzibar mag of kan. Volgens mij niet namelijk.

Die kan je daar ook weer huren.

Ben zelf 4 maanden in Mto wa Mbu geweest. Wat erg leuk is daar is een cultural tourism program tour. Je ziet verschillende groepen mensen, van houtsnijders tot bierbrouwers, bananenplantages en rijstvelden.

Dus als je nog wat meer wil weten over plaatsen in Tanzania, dan hoor ik het wel.

Groeten, Tessa

• Joke

http://www.rafikitours.biz/about.htm mail of bel exaudi john. Goede kerel heeft veel verstand van het wild en is zeer enthousiast.

Twiga Camp/Lodge is in order voor dat geld ligt in Mbo wa Mtu kan je meteen Manyara Park pakken is vlakbij.

In januari/februari zijn de wegen goed begaanbaar. Maar ook wij hebben in deze tijd ook weleens gigantische regens gehad. Het weer veranderd daar ook.

Wij gaan in januari/februari volgend jaar. En als je Aadje Geertsema wilt aandoen, moet je echt heel vroeg Ndutu boeken. Sfeervolle Lodge. Maar je moet geluk hebben met de immigratie van de Gnus.

Wij pakken Manyara, Tarangire, Serengeti, Crater, Dodoma, Ruaha, Mikumi, Dar, Saadani, Bagamoyo en nog een paar dagen Dar strand. Zanzibar viel ons tegen. Maar dat is verschillend per mens strand was super. Ik had veel meer houtsnijwerkdeuren verwacht en het stadje was toen echt verpaupert. Misschien nu opgeknapt.

Persoonlijk laat ik me rijden ik huur van een kennis een auto en ik heb een vriend die ons rijdt.

www.avocetsafaris.com hier kan je een auto huren en je hebt ook Fortis of Fortes in Arusha.

Frank veel succes

• Hennie

Hallo

helaas laat dit bericht gelezen

je zal je planning vast al rond hebben

maar self drive zonder gids kan zeer zeker wel in Tanzania

Lees dit eens

Self drive Tanzania

• Hennie

oeps ik moet wel een werkende link toevoegen

self dirve

• Frank

Dank jullie voor de info. Ik heb inmiddels kontakt gehad met TANAPA, en zij waren heel eerlijk. Ze promoten self-drives in de Nat. Parken niet, maar het is wel toegestaan.

De link die Hennie stuurde leerde ons wel dat een self-drive in Tanzania nog beter moet worden voorbereid dan eentje b.v. in Namibia/Botswana. Een self-drive daar is dan een gespreid bedje.

Zoals gezegd, wij gaan pas in febr. 2011, maar Ndutu moet je inderdaad snel boeken voor die periode.

Groet, Frank

• Do

Frank,

er is inderdaad een betrouwbaar adres voor self drive, www.fortescarhire com zij hebben betrouwbare auto's, self drive kan ik je echt niet aanraden. Wellicht kom je heelhuids heen en weer met je kinderen maar de kans dat je meer wild ziet is aanmerkelijk groter met een professional driver, zeker in dat seizoen waarin menigeen vast komt te zitten vanwege de regens. Ik woon in Arusha en ken de parken goed, kom gisteren nog een jongen tegen die in Arusha National Park zijn auto met een takelwagen heeft moeten laten redden en dat is in onze ogen een makkie wat park betreft. Wij hebben ook een eigen auto gehuurd, maar voor het bezoek van de parken een driver ingehuurd via www.afroriginaltours.com / www.personalguide-tanzania.com Goeie vent, Fay , ziet alles en onderhoud de auto goed onderweg, want dat is blijkbaar ook vaak nodig. Hij heeft zelf overigens ook een Landcruiser, wellicht kun je die huren met hem erbij.

Ndutu is overigens een fantastische plek en inderdaad vaak vol, houd er rekening mee dat wanneer je daar verblijft en Serengeti in wil je twee keer Park Fee's moet betalen, voor zowel NCA voor je overnachting, $ 50 pppd volwassenen, $10 pppd onder de 16, maar wanneer je Serengeti in wilt, geldt hetzelfde, $50, pppd en $10 voor de kinderen. Het is dus goedkoper wanneer je binnen ofwel Serengeti ofwel binnen NCA verblijft, maar NCA als uitvalsbasis voor Serengeti wordt een dure aangelegenheid.

Succes

• Joke

Succes ermee

We have Mini-Buses available with us.

We Hire them with Driver/Chauffeur(Guide) - The Cost is usually $150 Per Day that is if your Itinerary is going around the Arusha Town or the Parks (Tarangire/Serengeti/Ngorongoro/Manyara etc). - If so the $150 Per Day is Inclusive of Fuel and Driver.

But if your Itinerary is different then please advice us so we can charge accordingly.

We are very much looking forward to your response

Kind Regards

JOHN

AVOCET TANZANIA SAFARIS LTD.

P.O.Box 11702 ARUSHA - TANZANIA

AICC COMPLEX, NGORONGORO WING

1st FLOOR SUITE No. 118

Tel: +255 27 2500646

Fax: +255 27 2505600

E-mail: info@avocetsafaris.com

Website: www.avocetsafaris.co

Aruna (Ms)

Sales & Marketing Manager

Arusha Fortes Ltd

Plot No : 173 DD, Sakina

P.O. Box : 1364, Arusha

Tanzania, East Africa

Phone Nos : + 255 27 2506094 / + 255 27 2544887

Fax : + 255 27 2509016.

www.fortes-safaris.com & www.fortescarhire.com

• Frank

Bedankt Do voor de info. Maar ja, wij willen per se Olduvai/Shifting Sands e.d. eens uitgebreid bezoeken, EN weer de Moru Kopjes: daar hebben wij geweldige herinneringen aan (luipaarden, cheetahs, veel leeuwen en buffel-kuddes van wel 500 stuks).

Dus dat wordt even door sparen voor de entree-fees.

Groet, Frank

• Joke

Frank als je Oldupai hebt gezien kan je ook Isimilia pakken bij Iringa kan je ook Ruaha National Park aandoen ook mooi.

Groetjes

Joke

Isimila Stone Age is one of the richest exposures of Old Stone Age tools that has yet been found anywhere in the world. It is situated in a Korongo a watercourse dry for most of the year, in a gully-like valley of Iringa town, in the Iringa Region of Tanzania. In this Korongo, erosion has exposed great numbers of Early Stone Age implements of a type known as Acheulean (so called from St. Acheul, the suburb in France where comparable tools were first found and described). People making similar implements were living in Olduvai Gorge, as much as half a million years ago, but the Acheulean implements found at Isimila are of a later period and are probably around 60.000 years old.