Brendafrica travels

• Joop & Eduard

Wie kan ons informatie verstrekken over geboekte safari's bij Brendafrica travels??

• Verbeek

Ik ben ook bezig met een offerte bij Brendafrica, dat loopt in principe wel aardig. Ze heeft leuke ideeen. Wat is jullie ervaring tot nu toe?

• Eduard

We zijn gestopt met Brendafrika i.v.m, niet aangesloten zijn bij het A.N.V.R.

• Sander

Even een algemene toevoeging hierop:

In de afgelopen jaren is via dit prikbord de populariteit gestegen van het boeken van safari's via kleinschalige en (in ieder geval deels) lokaal in Tanzania gevestigde safari aanbieders. Veelal zijn dit eenmansbedrijven en in sommige gevallen zijn ze opgestart met hulp vanuit Nederland of bijvoorbeeld omdat een van de (twee) medewerkers de partner is van een Tanzaniaan (of Keniaan, want ook in Kenia zie je veel van dit soort kleine aanbieders).

Ik schat in (corrigeer me vooral als het niet zo is!) dat geen enkele van deze kleinschalige, lokale aanbieders is aangesloten bij de ANVR. En dat lijkt mij op zich niet zo verbazend, want als je je wilt aansluiten bij de ANVR moet je aan een aantal eisen voldoen, die mij strijdig lijken met lokaal in Tanzania gevestigd zijn en je bedrijfje kleinschalig willen houden.

Hoewel je dus een risico neemt dat de aanbieder niet bij de ANVR is aangesloten, zijn er toch een aantal hele goede argumenten om via zo'n aanbieder te boeken. De belangrijkste zijn:

1. De Prijs. Leg de prijzen van reizen via ANVR aangesloten aanbieders eens naast die van de lokale aanbieders… sterker nog: voor sommige prikborddeelnemers is het reizen via de lokale aanbieders de énige betaalbare optie.

2. Stimuleren van de lokale economie - in ieder geval voor mijzelf een belangrijk argument: reizen die geboekt worden via de grote Europese touroperators, leveren wat mij betreft veel te weinig op voor de Tanzanianen en Kenianen. Het overgrote deel van je geld stroomt terug naar Europa. Vanuit “fair trade” oogpunt is er dus ook een argument om lokaal te boeken. Er zullen ook ANVR aangesloten reisbureau's zijn die het wél “goed doen”, maar feit blijft dat een ANVR aangesloten bedrijf ook geld aan jouw reis moet verdienen in Nederland…

3. Persoonlijke service/betrokkenheid. Uiteraard zijn er ook ANVR aangesloten reisbureau's met een uitstekende naam, maar een aantal prikborders hier hebben juist enthousiast geschreven over hoe zij geholpen zijn bij het voorbereiden van hun reis door middel van het rechtstreekse contact met de bedrijfseigenaar/safari-aanbieder ter plaatse.

Kort en goed: er zijn voors en tegens, en ook logische argumenten voor het ontbreken van aansluiting bij de ANVR. Zelf zou ik het niet meer anders doen dan via een lokale aanbieder, maar belangrijk is wel dat je altijd gebruik maakt van referenties! Er zijn uiteraard ook prutsers op de markt, die reizen met gebrekkige materialen of gebrekkige kennis, of de boel zelfs belazeren. Maar daarvoor is juist dit prikbord zo handig: het stikt van de adviezen en ervaringen van reizigers die al met een lokale aanbieder mee zijn geweest.

Groet,

Sander

PS Nee, ik heb geen enkele verbintenis met een van de safari aanbieders!

• Hendrik

Afgelopen juli heb ik samen met mijn vriendin via brendafrica.nl een reis naar Tanzania geboekt. Het voordeel was dat je de reis helemaal kan samenstellen en hierdoor dus kan variëren tussen luxe en goedkopere lodges. Daarnaast was het vervoer overal goed geregeld. Eenmaal kwam kon de taxi ons niet vinden en konden wij Brenda mobiel bellen. Ze heeft het op dat moment gelijk voor ons opgelost. Brenda regelt samen met haar man Ire leuke uitstapjes, waar je gebruik van kunt maken. Zo kun je naar het schildpadden eiland, of zwemmen met dolfijnen.

Kortom het was een fantastische reis en ik kan iedereen brendafrica aanraden.

• Gaarenstroom

Wij hebben in juli 2011 een reis met Brendafrica gemaakt. Na een lang en degelijk overleg met Brendafrica hebben we onze reis op tijd geboekt. Noord Tanzania gedeeltelijk kamperen en tented lodges. We zijn geeindigd op Zanzibar. Wij hebben een prachtige reis gehad en erg veel wild gezien. Brendafrica heeft de reis goed georganiseerd, maar er waren toch een aantal dingen die niet in orde waren. Het is jammer dat dit soort kleine ondernemingen problemen niet netjes kan oplossen of tenminste daar excuses voor kan aanbieden. Wij hebben dit eerder meegemaakt met Antarin Indonesie reizen. Wij zijn tot de consclusie gekomen dat je toch beter iets meer kan betalen en in zee gaat met meer professionele organisaties.