Het klopt inderdaad dat het soms wel de helft kan schelen door met lokale aanbieders contact op te nemen. Bij een reisbureau in Nederland je safari's boeken is zo ongeveer het duurste wat je kunt doen.
Desondanks heb ik me er ook vanaf de eerste keer dat wij naar Kenia/Tanzania gingen over verbaasd dat reizen in deze regio zo verschrikkelijk duur moet zijn, zelfs áls je via lokale aanbieders boekt, vergeleken met bestemmingen in bijvoorbeeld Azië of Zuid-Amerika. Ik wijt het altijd maar aan de park entree gelden en het feit dat verreweg de meeste toeristen in Oost-Afrika op een hele andere manier reizen dan in de rest van de wereld, omdat de voorzieningen (wegen en openbaar vervoer) gewoon veel minder goed geregeld zijn. Zeker tijdens safari's is het haast onvermijdelijk om een 4x4 auto, gids/chauffeur en een hele campinguitrusting te huren. En dat is dan nog de meest goedkope optie, vergeleken met een lodge safari.
In landen als Thailand en Indonesië is het gemiddelde prijspeil voor de lokale bevolking zeker niet lager dan in Kenia of Tanzania. Toch kun je in die landen vaak zeer comfortabel overnachten voor een bedrag tussen de 10 en de 25 dollar per tweepersoonskamer en dan heb je gewoon een leuke hut met eigen douche/toilet op een of ander prachtig strand. In Kenia of Tanzania lukt je dat alleen als je écht hardcore gaat backpacken, en op veel bestemmingen (zoals bijvoorbeeld Pemba) is zo'n optie niet eens echt serieus beschikbaar. In de wildparken zijn de prijzen van de lodges helemaal op “champagne-niveau”.
Ik heb inmiddels meerdere mensen gesproken die dachten een ticket te kunnen boeken en dan op de bonnefooi voor een appel en een ei te kunnen gaan rondreizen in Oost-Afrika zoals ze dat in andere delen van de wereld ook gewend zijn om te doen. Vaak komen ze dan tijdens de voorbereidingen er pas achter dat het toch heel anders ligt. Maar goed, ondanks dat ik het ook niet goed kan verklaren, weet ik wel dat als je één keer geweest bent, je meestal wel besmet raakt met het virus. En zij die gaan over de wildpark entreegelden weten dat in elk geval maar al te goed ;-)