ligt dit aan mij of...???

• Diana Bloemen

Hallo allemaal,

na 7 jaar in andere uithoeken op de wereld op vakantie te zijn geweest, willen mijn man en ik volgend jaar misschien weer eens richting Afrika op vakantie gaan. Onze pijlen zijn gericht op het zuiden van Kenia en het noorden van Tanzania. We willen op individuele basis ongeveer 4 weken in dat gebied rondsjezen en wel in sept/ oktober van volgend jaar.

Om een idee te krijgen van de prijzen ben ik al een paar weken aan het googelen en het enige wat ik doe is me rot schrikken van de prijzen. 3.500 tot 4.000 euri p.p. is zo ongeveer het goedkoopste wat ik tegenkom en dan nog maar voor 10-15 dagen….zoals gezegd hebben we al wat afgereisd en het waren niet altijd de goedkoopse vakanties maar op de een of andere manier kan ik me niet aan het gevoel ontrekken dat ik óf iets enorm over het hoofd zie of zijn de prijzen voor dit gebied gewoon zo absurd hoog? Graag advies…..

• ikke

De parken zijn schreeuwend duur. Voor 4 dagen parken en ruim 2 weken Zanzibar waren wij ongeveer 2500 euro kwijt. Tanzania is ook heel duur wat betreft hotels.

Neem eens contact op met Outsight.nl. Zijn redelijk betaalbaar en gericht op individuele reizen. Wij hebben een 2 tal goede ervaringen mee.

Veel plezier met voorbereiden.

• Els01

Hoi Diana,

gewoon even de lokale aanbieders mailen. Dan krijg je normalere prijzen! Maar die raad krijg je ook al op de Kenia pagina!

• Diana Bloemen

Tja, als je door 2 landen gaat reizen dan stel je de vraag natuurlijk ook op beide pagina´s. Hoe meer reacties, des te sneller kunnen er keuzes gemaakt worden. Ik ga zo links en rechts eens wat mailtjes sturen, ben benieuwd wat eruit komt.

• Sander

Het klopt inderdaad dat het soms wel de helft kan schelen door met lokale aanbieders contact op te nemen. Bij een reisbureau in Nederland je safari's boeken is zo ongeveer het duurste wat je kunt doen.

Desondanks heb ik me er ook vanaf de eerste keer dat wij naar Kenia/Tanzania gingen over verbaasd dat reizen in deze regio zo verschrikkelijk duur moet zijn, zelfs áls je via lokale aanbieders boekt, vergeleken met bestemmingen in bijvoorbeeld Azië of Zuid-Amerika. Ik wijt het altijd maar aan de park entree gelden en het feit dat verreweg de meeste toeristen in Oost-Afrika op een hele andere manier reizen dan in de rest van de wereld, omdat de voorzieningen (wegen en openbaar vervoer) gewoon veel minder goed geregeld zijn. Zeker tijdens safari's is het haast onvermijdelijk om een 4x4 auto, gids/chauffeur en een hele campinguitrusting te huren. En dat is dan nog de meest goedkope optie, vergeleken met een lodge safari.

In landen als Thailand en Indonesië is het gemiddelde prijspeil voor de lokale bevolking zeker niet lager dan in Kenia of Tanzania. Toch kun je in die landen vaak zeer comfortabel overnachten voor een bedrag tussen de 10 en de 25 dollar per tweepersoonskamer en dan heb je gewoon een leuke hut met eigen douche/toilet op een of ander prachtig strand. In Kenia of Tanzania lukt je dat alleen als je écht hardcore gaat backpacken, en op veel bestemmingen (zoals bijvoorbeeld Pemba) is zo'n optie niet eens echt serieus beschikbaar. In de wildparken zijn de prijzen van de lodges helemaal op “champagne-niveau”.

Ik heb inmiddels meerdere mensen gesproken die dachten een ticket te kunnen boeken en dan op de bonnefooi voor een appel en een ei te kunnen gaan rondreizen in Oost-Afrika zoals ze dat in andere delen van de wereld ook gewend zijn om te doen. Vaak komen ze dan tijdens de voorbereidingen er pas achter dat het toch heel anders ligt. Maar goed, ondanks dat ik het ook niet goed kan verklaren, weet ik wel dat als je één keer geweest bent, je meestal wel besmet raakt met het virus. En zij die gaan over de wildpark entreegelden weten dat in elk geval maar al te goed ;-)

• albert

Wij zijn een lokale touroperator in Moshi Tanzania en kunnen vast iets voor je doen.

Mail me maar en neem een kijkje op www.kilimantreksandbikes.com

Albert

• josA

Het begint met besparen om via Dusseldorf te gaan vliegen.

daar kun je de eerste grote winst halen. wij betalen nu 600 PP voor een ticket naar nairobi van dusseldorf.

Verder zijn de tips zoals lokale aanbieders ook al genoemd. Een vorig spreker melde het ook al als je afrika gaat vergelijken met Azie dan schrik je inderdaad helemaal rot. Azie is wat dat betrefd erg goed.

De wildparken zijn absoluut qua prijs niet meer normaal. Maar de mensen komen nog steeds dus is het goed.

succes met je zoektocht

• johan knols

Hallo Diana,

De prijzen die jij noemt lijken mij eerlijk gezegd prijzen uit het luxere segment. Ik heb in NL bij een tour-operator gewerkt en wij werkten voor Oost-Africa o.a. samen met een bedrijf uit Zuid-Afrika dat Wild Frontiers heet. Ik heb met hun altijd prettig samengewerkt en ze leverden wat ze zeiden. Hun prijzen zijn lager dan wat jij nu zegt. Kijk op http://www.wildfrontiers.com

Succes,

• Diana Bloemen

Oké, iedereen bedankt voor de reacties; ik zal me erover gaan buigen!

• Diana Bloemen

Hallo Johan,

ziet er goed uit. Kun je bij hun ook zelf je reis samenstellen?