Hoi,
Heb even dit forum doorzocht voor je met behulp van de zoekfunctie )erg handig!) en de navolgende info gevonden over o.m. de Seloes:
Re: weetjes
Gepost door: Sander ()
Datum: 05 juni 2008 16:48
———
Voor het gedeelte van de reis waar ik ervaring mee heb:
Dar es Salaam - hebben wij 1x in de stad overnacht en 1x net erbuiten aan het strand. Ik weet dat de meningen hierover erg uiteen lopen maar wij vonden buiten de stad aan het strand prettiger/relaxter. Wij vonden Dar niet zo aantrekkelijk namelijk.
Selous: wij verbleven bij Selous Mbega Camp en hebben dit zelf via hun website/email van tevoren rechtstreeks bij hen geboekt.
Bij mijn weten is het nog steeds (een van) de goedkoopste manier(en) om de Selous comfortabel te bezoeken (hoewel het nog steeds klauwen met geld kost, maar de Selous is nu eenmaal erg exclusief), tenzij je helemaal zelfstandig reist met een tent en auto. Officieel bevindt dit kamp zich net buiten de parkgrens. Echter de dieren kennen die grens niet dus komen ze net zo goed langs dit kamp (er banjerde een kudde olifanten dwars doorheen toen wij er waren), en als je op safari gaat zit je binnen een kwartier wel in het officiële park. Daar komt ook nog bij dat je voor de dagdelen dat je niet het park in gaat, ook geen parkfees verschuldigd bent. Het uitzicht over de rivier is in dit kamp echt schitterend, de nijlpaarden liggen bij tientallen voor je neus, en de tenten zijn ook zeer comfortabel met eigen douche/toilet.
Vervoer naar Selous: wij hebben gevlogen vanaf Dar, heen met Zanair, terug met Coastal Aviation. Beiden hebben een website (links staan ook op de site van Mbega Camp) en daarbij kun je reserveren. Je schrijft echter dat je naar vrienden gaat in Morogoro en volgens mij moet je van daaruit makkelijker/goedkoper over de weg in de Selous kunnen komen, wellicht een 4x4 auto met chauffeur regelen, je vrienden hebben vast wel tips hoe dit kan. Verder zie ik op de site van Mbega Camp ook staan dat ze een auto met chauffeur kunnen regelen, dus dat zou helemaal makkelijk zijn.
Ben je een echte die hard backpacker, dan is het ook nog mogelijk om met een typisch Afrikaanse bus naar het dorpje Mloka te gaan - dit ligt net buiten het park en daar komen de mensen van Mbega Camp je dan ophalen. Je krijgt dan zelfs korting van Mbega Camp (backpackertarief). Wij hebben die bus gezien en vonden het té spartaans, maar goed, de afstand vanaf Morogoro is misschien wat beter te doen dan vanaf Dar es Salaam.
Er gaat ook een trein van Dar es Salaam naar de Selous die gedeeltelijk door het park rijdt. Het is een prachtige rit (familie van mij heeft dit ook gedaan) en erg goedkoop/toch comfortabel, maar de tijden zijn echter zeer onbetrouwbaar (vertragingen van soms wel 24 uur), vooral op de terugweg naar Dar (heen gaat nog wel, bovendien ben je dan in Dar en niet middenin de bush).
Over Mikumi staan een paar draadjes verder wat handige tips van Joke. Zij heeft het ook over een auto met chauffeur, misschien kun je e.e.a. combineren met het bezoek aan Selous.
Voor Zanzibar-tips zou ik je naar het aparte prikbord van Zanzibar willen verwijzen: zanzibar.pagina.nl/prikbord
Heel veel plezier met de voorbereidingen van je reis,
Groet,
Sander
———
Hoop dat je hier iets mee kunt.
Groet,
Lampie