Serengeti skippen voor alternatieven?

• Martiinus01

In juni gaan we voor een dikke 3 weken naar Tanzania, enkel het ticket nog geboekt.

Naast Zanzibar twijfelen we over de exacte Safari-invulling; we denken aan Ngorongoro, Tarangire en Selous (Mikumi) -en om dus de Serengeti te laten vallen vanwege (relatief) te druk en het niet onderdoen van de de andere genoemde bestemmingen.

Mijn vraag: is dit wil zo of zou het juist een doodzonde zijn om de Serengeti, ten slotte vaak beschreven als een van de parels van het land (continent?), over te slaan?

• Sylvester

Martinus,

Ik zou de Serengeti niet ruilen voor Mikumi, de Serengeti heeft veel meer te bieden dan overige parken.

Mocht je meer willen weten, kijk ook even op de markt, link rechtsboven naar de advertentie van een vriend van ons.

De man heeft meer als 10 jaar ervaring en kan je alles vertellen wat je wilt weten.

Groet Sylvester.

• Sander

Ik ben het gedeeltelijk eens met Sylvester, maar ik zie het toch net even anders. Als je besloten hebt om wel naar de Ngorongoro te gaan en Tarangire, dan zit je in het “noordelijk circuit” en is het behoorlijk uit de slinger om de Serengeti in te ruilen voor de Selous of Mikumi.

Daarnaast kun je de Serengeti simpelweg niet vergelijken of afstrepen tegen andere parken. Het landschap in de Serengeti is totaal anders dan in bijv. de Selous. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een voor het ander onder doet, het is gewoon appels met peren vergelijken. In de Serengeti krijg je veel meer open savanne te zien en grote kuddes, de kans om de big5 te spotten is bijna nergens zo groot (behalve misschien in de Ngorongoro krater). Het voldoet dus aan de verwachting die de gemiddelde toerist heeft van “typisch Afrika”. Daar staat inderdaad tegenover dat het toeristischer is dan de Selous, een park zo groot als Zwitserland waar op enig moment maar een handjevol toeristen zit. De Selous is dus veel wilder en onaangetaster, en is landschappelijk gezien veel meer “bush”. Toen wij er waren (januari) was het zelfs uitermate groen en leek het wel de Hof van Eden.

Conclusie: als je je reis compact wilt houden, je veel kans op de big5 wilt houden (hoewel die ook in de Selous zitten maar moeilijker te spotten zijn vanwege de dichtere begroeiing en het feit dat er veel minder landrovers rondrijden die kunnen spotten en via de radio aanwijzingen geven) en je je verwachtingen van Afrika graag ingevuld wilt zien, blijf dan in het noorden. Wil je “off the beaten track” dan kun je eventueel de zuidelijke parken erbij pakken, maar weet wel dat je dus iets heel anders gaat zien als je de Serengeti skipt.

• Martiinus01

Super, wat een uitgebreid en duidelijk antwoord.

De Serengeti wordt niet geskipt -en Selous proberen we toch ook te doen.

Bedankt!