Wie is mevrouw Vrijs?? U stelt deze vragen aan haar…
Paraplu zou ik niet meenemen, kans op regen is in september vrij klein en ik vind het een veel te onhandig ding om in m'n koffer te stoppen, bovendien vind ik een beetje regen op m'n kop niet erg in de tropen. Maar dit is uiteraard persoonlijk.
Beschermingsfactor voor de zon is afhankelijk van het huidtype! Ik verbrand zelf helemaal niet snel, maar als ik naar Tanzania/Zanzibar ga, neem ik minimaal factor 30 mee. Heb je een gevoelige huid, dan kan het zelfs verstandig zijn om voor een nog veel hogere factor, of zelfs sun block te gaan (complete blokkering van UV stralen).
Hoofdbescherming kan prettig zijn tegen de felle zon.
DEET gebruiken tegen de muggen op onbedekte huiddelen, vooral 's avonds. Te verkrijgen bij de drogist, let wel op dat de dosering sterk genoeg is (de goedkopere merken zijn vaak sterk verdund, vergelijk voor de juiste sterkte met Care Plus). DEET is er in verschillende uitvoeringstypes: flesjes, sprays en sticks. Kies een uitvoering die je niet met de hand hoeft uit te smeren (dus een spray of stick), want het is troep om aan je handen te krijgen. Uiteraard niet in de handbagage vervoeren als het de vloeibare versie is en de verpakking meer dan 100ml bevat (ivm beveiligingsmaatregelen op het vliegveld). Alleen gebruiken op onbedekte huiddelen (onder kleding gloeit/brandt het nogal).
Sokken: tijdens de safari een must om te dragen in hoge schoenen. Op het strand uiteraard niet nodig. Wel handig om waterschoenen, TEVA's of iets dergelijks mee te nemen voor strandwandelingen: op sommige stranden ligt veel scherp koraal of glij je makkelijk uit over de rotsen als je teenslippers draagt of op blote voeten loopt.
Ik wist niet eens dat er verschillende sterktes zonnebrillen bestonden, dus daar heb ik geen antwoord op.