Privé safari, welke organisatie is aan te raden?

• Dagmar

Hallo,

Mijn vriend en ik willen eind okt. begin nov. 2009 op safari naar Tanzania en aansluitend Zanziber.

We zijn op dit moment aan het kijken welke organisatie het beste aanbod voor een safari heeft. Op de vakantiebeurs hebben we 2 offertes aangevraagd, waarvan 1 via Safari-planner.com. Heeft iemand misschien hier ervaring mee?

Welke andere organisatie is aan te raden? De prijzen zijn ons best tegengevallen. Ik ben zelf in Zuid-Afrika geweest en dat is toch een stuk goedkoper, omdat je dat op eigen gelegenheid kan doen. In Tanzania willen we ook niet in een groep, dus kiezen we voor een prive-gids/chauffeur.

We hadden ons budget gesteld op 3000 euro p.p voor ca. 2 weken. Als ik de prijzen op internet allemaal zie, dan redden we het niet of nauwelijks voor dit bedrag.

Wie heeft een paar goede tips qua reisorganisatie of andere tips die onze droomreis goedkoper kunnen maken?

Ik hoor graag jullie reacties!

Groetjes Dagmar

• Ruud

Hoi,

ja Tanzania is zeker niet te vergelijken met Zuid Afrika. Zoals je al stelt is ZA heel makkelijk zelf te doen en in Tanzania veel lastiger. En de prijzen liggen inderdaad een stuk hoger. Daar komt bij dat een prive chauffeur niet de geodkoopste maniet is maar wel heel erg prettig. Wij hebben in 2006 met BMS-travellers uit Mijdrecht een prive-safari gedaan in Tanzania. Uitstekend geregeld, maar inderdaad niet geodkoop.

Zonder meer een adres om te onthouden of daar te informeren wat zij kunnen bieden. Safariplanner ken ik verder niet, maar dat komt ook omdat wij alles tegenwoordig zelf regelen.

succes

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• carlos

hoi,

Ben zeer benieuwd, wij zijn ook al naar zuid afrika geweest, en willen in juni naar tanzania en zanzibar

we hebben het hele internet afgezocht en safari planner lijkt ons het goedkoopste

en ook nog geen ervaring mee

1 ding is zeker, tanzania is een stuk duurder, niet zozeer het eten en drinken

maar de reis in tanzania, jammer genoeg zijn de wegen niet zoals in zuid afrika

1 tip, boek zelf een vlucht, in duitsland vanaf 700 euro

schiphol is een stuk duurder

groeten

Carlos

• Sander

Hoi Dagmar,

Je bent op een bekend probleem gestuit, het hele prikbord staat vol met ‘klachten’ als de jouwe, maar een gedeelte ervan is wel oplosbaar hoor. Je safari in Tanzania wordt zonder meer duurder dan die in Zuid-Afrika (ook ik heb die ervaring), maar toch is het de meerprijs wel waard. Niets ten nadele van Zuid-Afrika, maar een safari in Tanzania is gewoon een totaal andere ervaring.

Verder kun je de prijs behoorlijk drukken door NIET IN NEDERLAND, maar in Tanzania een safaribureau in te schakelen via internet. Hiervoor vind je op dit prikbord vele tips, gebruik de zoekfunctie of blader gewoon een paar pagina's terug. Ik noem even uit m'n hoofd Flash safaris (Nederlandse eigenaresse) en Sunny safaris, waarvan ik uit eerste en tweede hand goede ervaringen heb gehoord.

3.000 Euro p.p. is goed te doen, zelfs inclusief je vliegticket, maar niet als je een pakketreis boekt bij een Nederlandse organisatie!

Bovendien moet je er niet vanuit gaan dat je 3 weken lang alleen maar in de wildparken bent. Per dag per volwassene ben je dan al 5 tientjes kwijt alleen maar aan ‘parkfees’ (dus dan komt de auto, de chauffeur/gids, de lodge/camping, brandstof, eten, etc. er allemaal nog bij), dus dat wordt véél te duur. Je zou een week safari kunnen doen, een week nog wat andere dingen bekijken en een week Zanzibar bijvoorbeeld.

Spit dit prikbord goed door en gebruik je creativiteit, boek alles zelf lokaal (vertrouw wel op referenties van anderen!) en boek je eigen tickets. Daarover nog één tip: de tarieven naar Nairobi in Kenia zijn veel gunstiger dan die naar de Tanzaniaanse luchthavens. Vanuit Nairobi kom je vlot en comfortabel met bijv. Riverside Shuttles in Arusha, Tanzania uit, vanwaar de meeste safari's vertrekken. Succes!

Sander

PS denk wel even om de regentijd! Oktober/november kan het flink hozen!

• Inge

Wij zijn afgelopen jaar (eind augustus, begin september) twee weken naar Kenia, Tanzania en Zanzibar geweest met Keniaonline. Ze zijn niet goedkoop, maar hebben wel een makkelijke site om je te orienteren. Ik denk dat je zelfs bij hen met jullie budget een reis op maat kunt boeken. Wij zijn in ieder geval heel erg tevreden over de sites van Riksjaonline.

Waarschijnlijk is lokaal boeken inderdaad wel goedkoper (denk ik), maar daar heb ik geen ervaring mee.

Houd er wel rekening mee dat sommige aanbieders de entreegelden van de parken niet bij de prijs hebben inbegrepen. Dit kan een aardige extra kostenpost zijn en een goedkope aanbieder kan zomaar niet de goedkoopste zijn als deze kosten er nog bij komen. Bovendien zijn de meeste safaris incl. alle maaltijden. Dit i.t.t. een zelfstandige rondreis in Zuid-Afrika. Wij hebben ter plekke niet veel extra geld uitgegeven.

Hoe dan ook is het een prachtig land en zeker het bezoeken waard!

Veel plezier.

Groetjes Inge

• Dagmar

Bedankt voor alle tips!

Ik ben al op internet gaan speuren voor een ticket vanuit Dusseldorf of Brussel. Vanaf Brussel één gevonden met Ethiopian Airlines naar Kilimanjaro voor 812 euro! Dat lijkt mij een hele mooie prijs.

Op de vakantiebeurs met div. mensen gesproken die safari's organiseren. Daar hoorde ik dat de regentijd in nov. begint. Ik kan me voorstellen dat dat uiteraard per jaar kan verschillen, maar is de kans heel groot dat je daar in oktober ook al last van hebt? En hoe erg zijn die regens dan? Heeft iemand ervaring daarmee?

Wij willen het liefst eind oktober/begin nov., omdat dat de beste tijd zou zijn om de migratie mee te maken. Heeft ook hier iemand ervaring mee?

Het lastige is natuurlijk dat dieren wel een regelmaat hebben, maar daar ongetwijfeld ook wel eens vanaf zullen wijken! En dat geldt ook voor het weer :) We zijn dus nog erg zoekende naar wat nou precies de beste tijd is voor onze safari…

Groetjes Dagmar

• Marlies de Bondt

Wij zijn met Flash Safaris geweest en in één woord geweldig georganiseerd.

Zie eerdere berichten over deze reisorganisatie op dit prikbord.

Heb je vragen dan kun je ons mailen.

Wout en Marlies

• Sander

Hoi Dagmar,

Zelf heb ik altijd begrepen dat je beter niet kunt plannen in de regentijd, want hoewel de kuddes van de migratie dan inderdaad in beweging gaan komen, kunnen de wegen onbegaanbaar raken en dan kom je er dus alsnog niet bij. Bovendien is een verregende vakantie ook een beetje jammer denk ik.

Nu schijnt het ook weer zo te zijn dat de regens van het einde van het jaar lang niet zo heftig zijn als die in maart/april/mei, maar toch… zelf zou ik er liever voor kiezen om september of anders uiterlijk oktober te gaan, of anders pas weer december/januari. In sept/okt zijn de dieren voor het grootste deel in de Masai Mara in Kenia, in december in de Serengeti in Tanzania.

Groet,

Sander

• Sander

Ik zou hen ook gewoon mailen en om advies vragen, heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Kun je meteen advies vragen over de vraag over de regentijd. Je kunt gewoon in het Nederlands met hen communiceren, zie: http://www.flash-safaris.com/site/nl/contact.html

Groet,

Sander

• Dagmar

Gisteravond nog een offerte opgevraagd bij Flash Safaris en vanmiddag al ontvangen! Ziet er heel goed uit, zeker qua prijs in vergelijking met nederlandse organisaties.

Ik heb hen gevraagd naar advies mbt de regentijd en migratie en als antwoord terug gekregen dat okt./nov. een prima tijd is om te reizen. Want: Het komt in die periode eigenlijk niet voor dat het de hele dag regent. En over het algemeen zie je eind oktober/begin november grote groepen trekken.

Een voor mij bevredigend antwoord.

Na het ontvangen van de offerte komen er natuurlijk weer vragen in me op, dus ik hoop weer op een paar antwoorden of tips!

1. Wat is naast de Serengeti, Ngorongoro, Lake Manyara nou nog ontzettend mooi om te zien, leuk om te doen enz? Kortom, wat mogen we niet missen?

2. Via een kennis de tip gekregen voor een accomodatie aan de oostkust van Zanzibar in het plaatsje Bwejuu. Niet toeristisch en erg mooi. Heeft iemand nog meer ervaring met verblijf aan de oostkust? Of een andere grote aanrader?

Dank jullie wel weer voor de reacties!