tanzania of kenia ?

• greet

ik heb een vraagje??

ik wil volgend jaar weer een safari reis maken na dit jaar in zuid-afrika te zijn geweest.

ik ben werkelijk onder de indruk van de natuur en de dieren.

nu is mijn vraag wat zouden jullie doen kenia of tanzania??

we zijn 50 jaar en willen met een groepsreis fox of summum.

waar is het meeste wild en ook belangrijk we willen in de maand juli.

laat even wat weten ik vind de keuze heel moeilijk.

groetjes greet

• Ruud

Hallo Greet,

Ik kan niet oordelen over Kenia omdat dat nog net niet op ons lijstje staat, maar Tanzania is zeer zeker de moeite waard. En is volgens mij ‘iets’ minder toeristisch als Kenia. Maar plekken als de Ngorongoro is altijd erg druk. Dan heb je niet de vraag van ‘ kom ik leeuwen’ tegen maar hoelaat kom ik ze tegen en waar en vooral met hoeveel auto staan we er bij!! Maar ik zal het nog wat lastiger maken… al eens over Zambia nagedacht. Dat is echt het mooiste dat ik aan wildparken gezien heb. Met name South Luangwa is werkelijk fantastisch…..maar wel wat duurder vrees ik, maar ook wel vele malen rustiger!!

succes

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Sander

Hoi Ruud,

Ik zie je regelmatig opduiken op de verschillende Afrikaanse prikborden en bekijk ook af en toe je fotosite. Inmiddels begin ik je jaloers te worden op je reiservaring ;-)

Ben je misschien ook al eens in Selous NP geweest in Tanzania? Dat vonden wij ook geweldig. We hebben er 1 andere auto gezien tijdens een hele dag rondrijden in het park…

Groet,

Sander

• Ruud

Ha Sander,

Helaas Selous zijn wij nog niet geweest, maar staat eigenlijk nog wel heel hoog op het verlanglijstje genoteerd. Maar wat ik er over gezien en gelezen heb, zou je dat denk ik wel een beetje met South Luangwa in Zambia kunnen vergelijken.

Als je daar inderdaad wat verder het park in gaat dan voel heb je het hele park voor jezelf. En zeker niet te vergelijken met drukke parken als Kruger (overigens ook een prachtig park!!) of Etosha. Maar er moet altijd nog wel wat te wensen blijven…..

Ja,….je kent het vast wel dat Afrikavirus….'levensgevaarlijk…'

groeten

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• greet

bedankt voor de adviezen.

en ruud wat heb je een schitterende site.

heb jij de foto's met een speciale lens gemaakt of waren ze zo dichtbij.

wij hadden dit jaar een 200 lens op onze canon camera maar dan mis je toch wel een stuk.

ik ga nu zelf de conpact camera van canon kopen met 20 keer zoom gestabiiliseerd komt deze maand uit.

mijn man heeft de eos 450 maar gaat een 300 of 500 lens kopen.

en ja inderdaad het is verslavend de safari ik heb er zo van genoten ongelooflijk dat je dieren zo kan bekijken in hun natuurlijke omgeving.

wat ik wel heel erg jammer vind is dat sommige reizen maar zo kort zijn dan bedoel ik 12 dagen.

wat is julli ervaring hier zou dat genoeg zijn of vinden jullie het ook weinig?

en dan zitten er ook nog een paar stranddagen bij op zanzibar.

groetjes greet

• Ruud

Hallo Greet,

bedankt voor je complimenten over onze site. Wij werken het meest met de 100-400mm van Canon. Echt een prima lens en zeker aan te raden omdat deze lens een heel breed bereik heeft. Maar het is vaak een kwestie van geluk en geduld. De ene keer liggen de leeuwen naast je auto en de andere keer blijven ze net te ver weg…

Dat is ook de reden waarom wij niet georganiseerd op vakantie gaan maar geheel op eigen gelegenheid. (overigens is Tanzania weer een uitzondering daarop want dat hebben wij niet op eigen gelegenheid gedaan maar met een gids via BMS-travellers uit Mijdrecht, prima adres) Ik wil zelf bepalen hoelang ik ergens naar blijf kijken terwijl je met een reisgezelschap altijd afhankelijk bent van anderen. Als je wat vaker op safari gaat en veel fotografeert ga je vanzelf de lat steeds hoger leggen. En oefening baart kunst. De foto's van onze eerste safari zien er echt anders uit dan die van de laatste jaren. Maar met 200mm kom je over het algemeen net iets te kort. En als je fotograferen leuk vindt en misschien krijg je ook wel last van het ‘virus’ zou ik goed rondkijken wat er op het gebied van objectieven te koop is.

12 dagen is inderdaad niks, veel te kort zeker als er ook nog Zanzibar bij zit. Nu hoeft dat van mij al helemaal niet maar dat is voor een ieder weer anders. 3 weken komt eerst maar goed, overal zit weer een prijskaartje aan. Misschien kun je kijken of je een reis zelf kunt samenstellen..

Als wij naar Zuid Afrika gaat het Krugerpark ons na 5 weken nog niet vervelen…

succes en als je nog vragen hebt stuur maar een mailtje

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Bas

Hallo,

Ruud: geweldige foto's op je site. De lens weet ik inmiddels, maar welke camera zou je adviseren als instapmodel?

Gr. Bas

• Ruud

Ha Bas,

Ik zou in ieder geval proberen de Canon 40D te nemen als je tenminste ook een 100-400mm er aan vast wilt knopen. Het is best een lens met een beetje gewicht en de kleinere uitvoeringen van Canon zoals de 450D is eigenlijk te licht voor deze lens.

En de 40D iseen uitstekende camera.

succes

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• edwin

Waarom te licht?

Je maakt toch geen foto's door alleen de body vast te houden zoals bij een compact camera. Gewoon met een hand de lens ondersteunen en met de andere de body……

En als je een statief gebruikt dan zit deze bij dit soort lenzen vast aan de lens zelf en niet aan de body, dus dat is geen enkele reden om dan een zwaardere body te gebruiken, welke niet veel beter is dan de EOS 450. (zeker de processor niet)

Wil je een goede en niet te dure body koop dan de EOS 450.

(Een wat duurdere lichtsterke lens is wel aan te raden)

• Ruud

Hallo Edwin,

volgens mij heb ik ook niet gezegd dat de 450 een slechte camera is in tegendeel, alleen is het duidelijk een lichtere body dan de 40D. 450 is deels een kunsstofbehuizing en de 40 niet. Verder zijn er toch een aantal opties die mij de 40 doen kiezen ten opzichte. Iets sneller, meer beelden per seconde, ISO tot 3200, sluitertijd tot 1/8000, en zeker (voor mij) een grotere body. Maar verder houd je de camera niet de hele tijd vast met 2 handen…dus hangt het onjectief wel degelijk aan de body.

En ja, natuurlijk zit een eventueel statief onder het objectief. Overigens hoeft er tussen de 2 bodies maar 125 Euro te zitten…dus zo heel veel duurder is de 40D niet. Kortom ieder z'n voorkeur en zou ik dus voor de 40 kiezen.

groeten

Ruud

www.afrikafotosafari.nl