Tanzania zelf regelen

• Arjan

Wij (2) willen in de zomer van 2009 graag weer een reis maken naar Afrika, en Tanzania zou een optie zijn. Is dit gemakkelijk zelf te regelen, we hebben het eerder gedaan naar Zuid Arika, in NL vlucht geboekt en auto gehuurd en daar een rondreis gemaakt. Slaapplaatsen vinden was daar geen probleem. Is dit allemaal ook mogelijk in Tanzania?

• Sander

Hoi Arjan,

Je kunt Zuid-Afrika en Tanzania in die zin niet met elkaar vergelijken (heb beide bezocht). In Tanzania rijdt men doorgaans niet zelf in een gehuurde auto rond, maar gaat men met een safarigids op pad. Vandaar dat je iedereen op dit prikbord ook tips ziet uitwisselen over goede organisaties.

Er zijn wel een aantal mensen die zelfstandig met een 4x4 (want dat heb je dan wel nodig) rondgereisd hebben, maar die zijn veruit in de minderheid. Het is in ieder geval allemaal veel minder goed georganiseerd dan in ZA. Wat het dan ook wel weer meer bijzonder maakt.

Al met al is een reis door Tanzania doorgaans veel kostbaarder dan door Zuid-Afrika. De parkfees zijn hoger en je bent op hulp aangewezen. Daar staat tegenover dat het wild veel talrijker is en de natuur echt tropisch.

Ik zou zeggen: boek een ticket en ga op zoek naar een goede organisatie met de tips die hier gegeven worden.

Groet,

Sander

• janet

Hoi,

Wij zijn afgelopen zomer 6 dagen op safari geweest, georganiseerd door een nederlander, allemaal prima geregeld.. ( Hofland expeditions) Het mooie is dat je een eigen gids en ( evt) kok hebt, je kunt zelf bepalen of je in tenten wilt slapen of lodges ( of een combinatie, dit hebben wij gedaan)

Ook op jacht met de Hadzabe stam bij Lake Eyasi was super om mee te maken… dit was gisteren ook te zien bij de top 3 van RTL travel.

Als je met 4 of 6 mensen gaat wordt de prijs goedkoper ( of onbekenden die op dezelfde datum gaan, dit hadden wij ook gedaan, is goed bevallen)

Het is er allemaal zo groot dat ik niet graag zelf zou rijden daar… en in de jeep met een gids zie je ook veel meer…

Groeten,

Janet

• laura geerdsen

Hoi Arjan,

Wij zijn voor 2 maand geleden nog in Tanzania/ Kenia geweest. We hadden alleen de vlucht geboekt heen- en terugreis. Verder niets.

In Tanzania kwamen we aan in Arusha, daar hebben we safari geboekt, 3 verschillende parken bezocht. We hadden een gids en kok en slaapplaatsen zit er dan bij inbegrepen.

Je zou het wel zelf kunnen regelen, maar ik denk wel dat je minder dieren te zien krijgt in sommige parken, omdat je dan geen gids bij je hebt.

De wegen zijn wel veel beter dan in Kenia.

Succes.

groet laura

• Inge

Hoi Arjan,

Zuid-Afrika en Tanzania zijn erg verschillend. In Zuid-Afrika hebben we ook een auto gehuurd en rondgereisd door ook de omringende landen. Heel goed te doen.

Tanzania zou ik niet snel een auto huren, maar afgelopen zomer kwamen we een stel jongens tegen die voor 4 weken een 4x4 huurden en om Lake Victoria gingen rijden. Dus het kan wel.

We hebben enkel een vlucht geboekt en verder niets. We namen Moshi als thuisbasis en hebben vandaar safari en Kilimanjaro geboekt. Ook de meeste spullen daar gelaten om (licht) rond te reizen met openbaar vervoer.

Groetjes,

Inge

• Joke

Arjan,

Het is zeker zelf te regelen ik doe dit al jaren.

Maak mijn eigen programma en huur een auto met gids die je overal brengt.

Altijd samen gereisd wat wel ideaal is. Je kan bijvoorbeeld uren bij leeuwen gaan staan. Je hebt de tijd aan jezelf en dat is grandioos.

Ben nu weer bezig om een ander programma te maken.

Ja, Tanzania is erg duur de parken zijn duur en je betaald nu 50$ per persoon om de Serengeti in te mogen. De crater kost alleen al de auto 100$. Goedkoop is het zeker niet. Maar Oh het verveeld nooit. Je neemt genoeg water mee, wat zeer belangrijk is. Als ik dit al weer schrijf zou ik zo het vliegtuig boeken. Ook dat is duur wij vliegen altijd met de KLM via Dar es Salaam en terug via Kilimanjaro of net andersom. Ik verheug me al weer op 2010.

Succes ermee

Joke