Tanzania, Kenia, Zanzibar

• Domo84

Beste Tanzanialiefhebbers,

Wij (koppel) zijn ons aan het orienteren voor een reis in juli/augustus 2009.

Wij reizen graag indicidueel, dus niet met een groep. We vinden het leuk om steeds weer andere mensen en nationaliteiten tegen te komen.

Afgelopen jaar hebben wij door midden Amerika getrokken met de backpack en hebben we van tevoren alle hotels en bussen gereserveerd.

Wij zijn voornamelijk op zoek naar leuke dorpen, wildparken (zeker 3) en afsluitend strand op Zanzibar.

Mijn vraag is:

Is het goed te doen om in Tanzania en Kenia met z'n tweeen te reizen of kunnen we beter een georganiseerde reis kiezen?

Is het daadwerkelijk stukken goedkoper dan wanneer je bijvoorbeeld bij Koning Aap of Sawadee boekt?

Zijn er in Tanzania en Kenia soort reisbureautjes waarbij je meerdaagse tochten kan boeken?

Heeft iemand bedrijfjes of gidsen die aanbevelenswaardig zijn? Een goede gids en fijne auto zijn wel essentieel in een wildpark.

Alvast bedankt!!

Domo84

• Sylvester

Hi,

ik kan je een gids / chauffeur aanbevelen, maar ik weet niet hoe ik in contact kan treden met jullie.

Groet Sylvester

• Joke

Wij gaan altijd naar Tanzania omdat ik dit een mooier land vindt. Kenya hebben we ook heel vaak aangedaan.

Ik heb een vriend chauffeur/gids die ons overal brengt. Zelf maak ik een programma en kijk hoeveel het ongeveer kost huur een auto daar en voila we gaan op safari. We gaan op safari met gids/chauffdeur. Die je uiteraard wel moet betalen. Ook de auto.

Zanzibar ook aangedaan maar er zijn ook mooie plaatsen bij Tanga, Pangani, Bagamoyo. Aan de Indische Oceaan. Doe de Serengeti aan de Crater en uiteraard Tarangire

Als je wil kan je ook buiten de parken slapen. Is goedkoper alleen wat meer reistijd.

• Domo84

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Mijn mailadres is domi84knotje@hotmail.com

Wat kost het huren van een auto per dag? En wat kost een gids per dag? Kun je dan ook met je eigen auto door de parken heen rijden? (dat is wel ideaal, want dan hoef je totaal geen rekening te houden met wat andere reizigers willen etc etc)

En hebben jullie enig idee wat de benzine ongeveer kost per liter???

Veel vragen. We willen er ontzettend graag heen, maar moeten even kijken of het budgetair lukt om het dit jaar te doen, anders moeten we het nog een jaartje uitstellen en iets anders uitzoeken. :(

Ik heb namelijk echt geen idee wat ik me van de prijzen in oost-afrika moet voorstellen. Voornamelijk de parken en gidsen zijn een flinke uitgavenpost. Als ik de richtprijzen zie bij groepsreizen, liggen die wel rond de 3500 a 4000 euro p.p. voor 3 weken. Ons budget is maximaal 6000 euro voor 2 personen, voor 3 a 4 weken, zou dit haalbaar zijn zonder constant op de kleintjes te moeten letten?

We willen graag de ngorongoro crater zien (2 dagen?) en Serengeti en nog een, maar daar ben ik de naam even van kwijt. Maar tips zijn van harte welkom! Bovendien willen we minstens 6 nachten aan het strand verblijven.

Een beetje budgetair reizen is niet erg, maar het blijft toch vakantie he!

Hebben jullie ook individueel door Tanzania gereisd? Of met een groep of enige andere vorm van organisatie (bijv. met tanzaniaonline.nl)?

Wat betreft www.tanzaniaonline.nl, zijn zij duur, of zijn de prijzen netjes?

Wederom alvast bedankt!

Groetjes,

Domo

• Elizabeth

Hoi,

Ik ben in 2006 voor 2 weken naar Tanzania geweest met de backpack. Ik had een 4 daagse safari terplekke geboekt naar 3 nationale parken. lake manyara, serengeti en ngorongoro. ter afsluiting een week op Zanzibar. Omdat ik heen en terugvloog via mombassa heb ik vanaf zanzibar nog een vlucht geboekt. Deze was toen 150 euro. Ik heb alles terplekke geboekt om zo flexibel te zijn. De accomodatie was eenvoudig. Totaal was ik voor deze reis 1800 euro kwijt. Ik ben er natuurlijk 2 jaar geleden geweest dus het kan zijn dat het wat duurder is geworden allemaal (met name safari's)

Maar ik denk dat je het wel kan redden met 3000 euro pp.

In iedergeval heel veel plezier!

groeten elizabeth

www.elizabeth-ontheroad.nl

• Joke

Je moet alles op een rijtje zetten wat wil je, welke parken.

De crater is maar een halve dag vroeger was het een hele dag.

Ik betaalde 130 USD per auto per dag, inklusief petrol.

De rest betaalde ik zelf. Goedkope lodge en dure lodges.

Zie voor de prijzen op http://www.tanzaniaparks.com

http://www.ngorongorocrater.org/fees.html

De wensite is niet overdreven. Maar dan zit je wel met meerdere mensen in de auto. Ik had de auto voor mezelf en was met mijn partner.

Vrijheid als je uren bij een kill wil blijven zitten om de dieren gade te slaan kan je dat doen. Ik hoor het wel van je. Succes. Ticket met de KLM naar de Kili kost ongeveer 1200 Euro.

• ikke

Wij hebben via Outsight nu een vakantie geboekt voor ruim 2,5 weken. Eerste week De krater, Serengetti en Taranguire. Daarna nog op 3 verschillende plaatsen op Zanzibar hotels geboekt. Dit alles voor 2500 p.p. Niet goedkoop maar wel een prettig vooruitzicht.

• Domo84

Dat klinkt in ider geval erg positef qua kosten. De websites zijn ook erg bruikbaar. Ik ga nu eerst eens goed uitknobbelen wat we precies willen gaan zien en welke route handig en prettig is om te rijden. Dan kan ik daarna de kosten vaststellen en kijken wat mogelijk is.

Super bedankt voorde zeer bruikbare tips! Als ik wat verder ben en vragen heb, meld ik me weer!

De tickets zijn inderdaad best prijzig, dat is de grootste uitgavepost. Ik heb laatst al eens naar ticketprijzen gekeken, en het goedkoopst was vanaf Dusseldorf voor net iets meer dan 1000 euro. We proberen meestak 1000 euro maximaal aan een ticket uit te geven, maar wat niet gaat, dat gaat niet he… ;)

Joke, hoe lang hebben jullie rondgetrokken en hebben jullie de hele reis met een eigen auto gemaakt of alleen de bezoeken aan de parken?

Ik vind de vrijheid van een eigen auto hebben ipv een bus vol met anderen ook wel erg prettig en wil daar dan ook wel wat meer voor betalen.

Als ik jullie verhalen zo hoor, denk ik dat Tanzania er voor ons in 2009 wel in moet kunnen zitten.

Ik wil wel nog even zeggen dat dit een erg prettig forum is. Vaak zie je veel vooroordelen of reacties waar je niet op zit te wachten, maar dat is hier gelukkig niet! Super!!

Hoe is het trouwens met de wegen in Tanzania gesteld? Ik heb namelijk nogal wel eens last van reisziekte. Zijn de meeste wegen verhard? En wat is de maximum snelheid die gereden kan/mag worden?

Ik meld me weer.

Groetjes,

Domo

• Domo84

Heb net een vlucht gevonden bij de KLM voor ruim 1000 euro p.p. Wel retour Dusseldorf - Nairobi, dus niet vanaf Zanzibar. Dat betekent dat we Zanzibar moeten skippen en ‘gewoon’ aan de kust een weekje strand moeten plannen om reistijd te beperken of vanaf Zanzibar vervoer terug naar nairobi….

Zouden jullie dan kiezen voor Tanga en/of Bagamoyo of voor Zanzibar?

Is Zanzibar echt een toeristeneiland of een leuk eilandje waar ook toeristen komen? En is er nog iets speciaals op Zanzibar te zien?

Groetjes,

Domo

• Domo84

Nou, daar gaat ie dan:

De route die mij wel aanspreekt:

Nairobi - Majo Moto - Masai mara - Lake Victoria - Serengeti - Ngorongoro crater - Arusha/Moshi (- Trangire) - Uru (koffieplantage bezoek bij boeren) - Kilimanjaro fietstocht - Zanzibar.

Bovenstaande plaatsen zijn de plaatsen die ik graag aan zou willen doen, aan jullie de volgende vragen:

- Hoe lang heb je in welk park nodig om te blijven? Is het overal ongeveer 1 dag, of zeggen jullie dat sommige parken echt de moeite waard zijn om 2 of 3 dagen rond te rijden??

- Is Uru met de koffieplantages (is nabij Kili) de moeite waard om te bezoeken? Ik vind het persoonlijk erg leuk om wat van de plaatselijke bevolking mee te krijgen… Heeft iemand andere tips om een stam te bezoeken? Iemand ooit bij Maji Moto geweest?

- Iemand ooit een fietstocht aan de voet van de Kili gedaan? Het lijkt me een leuke manier om daar langs wat dorpjes te fietsen en de cultuur te proeven en natuurlijk de Kili te aaschouwen. Als ons budget groter zou zijn, zou ik zelfs de Kili wel willen beklimmen (voor een deel?).

- Zanzibar lijkt me toch echt overweldigend mooi. Maar hoe dit te doen ivm prijs vluchten?

- Zouden jullie dingen schrappen uit bovenstaande route omdat het bijvoorbeeld te veel wildpark is of te duur of te lange reistijd, etc…??

- Hoe lang reistijd in totaal? Is 3 weken genoeg incl minimaal 1 week strand?

In ieder geval alweer heel erg bedankt!!

Groetjes,

Domo