Zelf reizen in Tanzania?

• arjan

Hallo,

Wij zouden graag op eigen gelegenheid door Tanzania en Kenia willen reizen, gedurende 4 weken, met eigen vervoer (liefst jeep, 4wd). Heeft iemand daar ervaring mee? Is het gemakkelijk om onderweg en in de parken accomodatie te vinden? Zijn er eventueel gidsen beschikbaar die je voor een dag of langer kunt huren voor dagtrekkings of game walks? Wat zijn de prijzen van autohuur?

Of ben je in een land als Tanzania uiteindelijk toch overgeleverd aan de diverse safari reisbureau's die een mooie all-inclusive trip langs lodges samenstellen??

Alle reacties welkom!

Arjan

• Geurt Diepeveen

Arjan,

Het op eigen houtje door tanzania en kenia reizen is absoluut mogelijk.

Wij hebben het afgelopen mei zelf ook gedaan.

1 punt toch, wij wonen in tanzania en hebben hier een eigen 4x4 auto.

Zonder 4x4 is het niet te doen, echt niet dus die zul je moeten huren.

Ik zou dan starten in kenia en daar de auto huren (plus vliegen op nairobi is godekoper). Ervaring met auto huren daar heb ik niet.

Wat betreft lodges regelen, dit is best zelf te doen, maar de prijzen zijn wel erg hoog zeker als je in hoog seizoen gaat, en in tanzania is op eind april/mei na eigenlijk het hele jaar hoog seizoen.

Mailen met bv sopa lodges en zelf boeken is goed te doen, hebben wij ook gedaan.

In kenia heb ik alle lodges via shoortravel geregeld, betrouwbare toko, goede tarieven voor lodges en ging allemaal prima via email.

Nog wat tips wat betreft de parken.

Zelf rijden is overal mogelijk, behalve de ngorongoro krater, je bent verplicht om een ranger mee te nemen. Wij zijn diplomaten en hebben met veel gepraat het nog zonder kunnen doen, maar dat lukt nu echt niet meer, houd daar kwa tijd rekening mee want die rangers staan NIET bij de ingang van de krater, je moet ze in het dorpje op de rand van de krater oppikken of van beneden bij de main gate meenemen.

Wat ik aanraad, neem een gps apparaat mee met de kaarten van tracks4africa.

Apparaat kost een paar honderd euro (mijne was 230 euro) en nog wat euro's voor de kaarten maar de kaarten van de bv de serengeti zijn erg goed, plus het risico om rondjes te rijden is er niet want je kunt zien waar je vandaan kwam.

Wij zijn al 5x in de serengeti geweest dus ik kende het park al best goed, maar toch is dat ding super handig.

Wij hebben de route gedaan.

Dar-Es-Salaam-Arusha

Arusha-Ndutu (deel van het ngorongoro area, grenst aan de serengeti)

Ndutu - Serengeti (geslapen in Fort Ikoma Bush camp, ligt net buiten de serengeti)

Serengeti-Krater (geslapen in Sopa lodge)

Krater-Aruha (Moivaro lodge)

Arusha-Amboseli in kenia

Amboseli-Nairobi

Nairobi-Lake Nakuru.

Lake Nakuru - Nairobi

Nairobi -Tsavo

Tsavo - Taita hills (niet aan te raden vinden wij, taita hills is te duur voor te weinig)

Taita Hills - Moshi Tanzania

Moshi terug naar huis, dar es salaam.

Als je naar tanzania komt is denk dan ook aan de parken lake manyara en tarangire

Hoop dat dit je helpt, indien je de gps tracks wilt hebben van onze route dan hoor ik dat wel via geurt at geurt dot com

• Susanne Amersfoort

Beste Arjan,

Je bericht is al even oud, vraag me af of deze reis nog is doorgegaan, en zo ja, hoe was het gegaan? Is het te doen om zelf door deze landen op eigen gelegenheid te reizen, wij willen dat in oktober nameljk ook gaan doen, voor drie weken. Heb je tips en/of adviezen.. we gaan wel een 4 by 4 huren, maar hebben bv geen GPS.

Bedankt alvast.

• Dieter

Susanne, wij zijn een koppel uit België en gaan ook in oktober '09. Helemaal niets geboekt… maar wel op zoek naar ervaringen. Volgens mij moet dit zonder dure 4x4 en gids ook kunnen. We zijn wel wat gewoon. Eveneens voor 3 weekjes. Ben jij al iets wijzer?

Dieter

• Do

Beste Dieter,

ik woon in Tanzania en moet je echt uit de droom helpen ondanks dat je wat gewend bent. Ngoro Crater en Serengeti kun je onmogelijk zonder 4X4 bereiken, een gids kan ik je ook aanraden wanneer je tenmiste wildlife wil zien in Serengeti in Oktober. Je kunt het best bijvoorbeeld een driver guide huren en wellicht zelf de rest regelen maar alle park fees tegenwoordig, met uitzondering van Ngoro Crater, moeten via een electronische pas worden betaald bij de bank, opladen zeg maar, en bij de parken moet je dan pinnen. wanneer je zo'n pas niet hebt kom je er niet in. Wanneer je meer wilt weten dan hoor ik het wel, ik ken wel een paar goede driver guides.

• Mel

Ben ook al vaker in TZ geweest … Afrika zonder 4-WD is echt niet te doen !

• Robert

Beste Dieter,

heb je al een betaalbare en betrouwbare autohuurmogelijkheid gevonden?

Wij willen eind oktober ook zelf met een gehuurde auto in Tanzania reizen, maar ze vragen allemaal de hoofdprijs voor een Landcruiser.

Ik hoor graag van je.

Groeten,

Robert