Selous/Udzungwa Mountains

• Harm en Mireille

Hallo allemaal,wij hebben een ticket naar Dar geboekt op 24-01-2005 en een auto gehuurd. Dan gaan we naar Selous ongeveer voor 6 nachten. We willen deels gaan camperen op bijvoorbeeld 2 campsites. Heeft iemand tips welke campsites en hoe dat werkt met wc,douche,eten,ranger etc. Daarna voor 5 dagen naar Udzungwa Mountains om te wandelen. Ik begreep uit de lonely planet dat er een hele mooie tocht van 4-5 dagen is. Iemand hier ervaring mee? Ook met eten etc en gids? Vast bedankt en groetjes. Harm en Mireille

• Monique

Wij zijn in September in Selous geweest. Als je in Selous op een campsite wilt kamperen is het verplicht om een Ranger mee te nemen. Wij hadden een vrouwelijke die Good Luck heette, een erg leuk mens, Mocht je ze tegenkomen doe ze dan de groeten.De ranger kost $20 per 24 uur. Wij kampeerde bij Lake Tagalala, een langune van de Rufiji, en daar was alleen een long-drop WC. Verder geen douche of iets anders. Je moet zelf alles meenemen. Eten, drinken,kampeerspullen en een auto die het goed doet, want er zijn garages in de buurt die je kunnen helpen. Het is aan te raden om via Morogoro te gaan en het Park binnen te komen bij de Matambwe gate, daar kun je meteen de Ranger oppikken. Als je nog vragen heb ben ik altijd bereid deze te beantwoorden.

Monique

• Harm en Mireille

Dag Monique, wat voor eten nam je mee want je hebt daar geen koelkast? Is dat een mooie plaats bij Tagalala, een beetje centraal in Selous? Of raad je aan om op meerdere campsites te gaan staan om de km's een beetje te beperken? Heb je nog tips voor Selous, de mooiste plekjes? Bedankt en groetjes. Harm

• Monique

Halo Harm en Mireille.

Hoeveel eten je mee moet nemen zal ik navragen bij de Gids die wij op deze safari bij ons hadden. Wij hadden namelijk ook een kok bij ons die kookte op houtskool, wat je in een dorpje kunt kopen voordat je het park in gaat. Je kunt ook in de Beho Beho lodge gaan eten wat qua afstand goed te doen is.

Wij hadden voor het vlees een grote koelbox bij ons met en enorm ijsblok erin dat in Dar gekocht was en verder rijst, pasta, groente en fruit.

Wij hebben alleen bij Lake Tagalala gecampeerd wat erg leuk en mooi was. De Ranger is tijdens je gamedrive tevens je gids.

In het park kun je ook geen diesel kopen dus dat moet je oplossen met Jerrycans, Kijk uit dat er niet met de diesel geknoeid is, bij ons hadden ze er kerosine, lampenolie, doorheen gegooid, dit is erg slecht voor de motor van je auto. Het kostte ons toen we terug waren 1000 euro om de motor schoon te maken.

Dat was het wel voor vandaag. Heb je vragen altijd bereid om ze te beantwoorden.

Groetjes Monique

• Sander

Wij zijn niet zulke “die-hards” als jullie en hebben ‘gewoon’ onderkomen gehad voor onze safari in de Selous, maar ik weet wel dat Selous Mbega Camp (waar wij sliepen) ook een kampeerplaats heeft voor mensen die op eigen gelegenheid met een auto en tent rondrijden. Zij zullen ook bereid zijn je een ranger te leveren. Ze hebben voorzieningen om te koken en eten afgesloten te bewaren voor kampeerders, ik las alleen dat je niet in het restaurant mag eten als kampeerder zijnde… wel hebben ze een ‘watchman’ voor de kampeerplaats.

Dit kamp bevindt zich net buiten het park aan de oostkant, bij de Mtemere gate en gelijknamige airstrip. Zo kun je je op de dag van aankomst wellicht nog wat parkfees besparen (die heb je pas nodig bij het passeren van de gate). De link naar de website van het kamp is http://www.selous-mbega-camp.com/

Qua natuurschoon waren wij van mening dat je aan het kamp niet merkt dat het buiten de parkgrens ligt. Sterker nog: wij vonden de omgeving van het kamp in sommige opzichten groener en weelderiger dan grote stukken van het park en de olifanten kwamen dwars door het kamp heen lopen. Het is ongeveer 10 minuten rijden vanaf het kamp naar Mtemere gate. Wij waren er overigens ook in januari (dit jaar).

We hebben goede ervaringen in het contact per e-mail via het adres dat op de site staat vermeld.

Succes!

• Harm en Mireille

Hallo allemaal, is het een goede tijd om veel wild te zien in Januari? Zijn er dan ook wandelsafaris? Wij hebben geen kok in de Selous zijn er in Dar kookstelletjes op gas of houtskool te koop? Ik neem aan dat je geen gasflesjes in het vliegtuig krijgt. Vast bedankt, groetjes

• Monique

Hallo Harm en Mireille.

Over de kookstelletjes waar jij om vroeg, daar weet ik niets van maar onze kok kokte gewoon met houtskool op de grond. Dat leek mij in elk geval niet erg makkelijk. Ik heb nog geinformeerd bij de Gids die met ons naar Selous is geweest en hij raadde aan om een kok mee te nemen naar Selous, die zorgt dan voor het eten, ook de inkoop en terwijl jij beesten aan het kijken bent kookt hij voor jullie. Je kunt bij een safaricompany in Dar informeren naar een kok.

groetjes Monique

• bart & didy

wandelen is altijd een probleem in de parken; als er hoog gras is mag je niet eens de auto uit om te plassen vanwege risico van leeuwen & de gids krijgt een parkverbod van 3 maanden als hij je toch de auto uit laat.

Lopen kan wel in Udzungwa, halve dag bergop naar Sanje Waterval is erg goed.

• Harm en Mireille

Hebben jullie nog meer info over Udzungwa. Wij willen daar een aantal dagen naartoe.