help! info fotografie!!

• esther

ik zie overal staan dat je als je mooie foto's in kenia/tanzania wilt maken een fototoestel met 200 mm zoom moet hebben, ik heb al wat fototoestellen gezien maar snap niks van dat 3x optische zoom en 4x digitale zoom!

hoe zit dat precies?

en heb je ook nog betaalbare “gewone”fototoestellen waar je fotorolletjes in kan doen, want die memorycards zijn volgens mij ook hartstikke duur.

verder zijn alle tips welkom.

alvast bedankt

• Johan Banis

Dag Esther,

Optische zoom is gewoon inzoomen met de lens. In de lens verschuiven dan allerlei lensjes ten opzichte van elkaar waardoor het beeld dichterbij komt of verder weg gaat. Omdat een lens een optisch apparaat is wordt dit dus optische zoom genoemd.

Digitale zoom is electronisch inzoomen. Het beeld dat door de lens gemaakt wordt, wordt nog eens verder uitvergroot (= ingezoomd) door het op digitale, electronische wijze te verwerken.

Over het algemeen halen moderne digitale camera's niet de gewenste 200 mm, tenminste niet in optische zoom. Digitaal misschien wel, maar mijn ervaring is dat dat gauw ten koste gaat van de kwaliteit (scherpte, ruis). Bovendien heb je met digitale zoom al gauw een redelijk lange sluitertijd waardoor er gauw bewegingsonscherpte ontstaat, tenzij je een statiefje gebruikt.

Ik denk dat ik voor safarifotografie, met leuke wilde beesten op grote afstand, liever een goede spiegelreflex (met ouwerwets filmrolletje) + zoomlens gebruik dan een handig klein digitaal dingetje.

Voor een betaalbare spiegelreflex met 80-200 mm zoomlens: zie marktplaats.nl.

Maar je mag ook een bod doen op mijn PentaxME-set ;)

Johan Banis

• Lampie

Hoi Esther,

Laat vooral je digitale camera thuis, want je hebt er niets aan, tenzij je alleen ‘snapshots’ wilt maken. Een (oudere) spiegelreflexcamera met een flinke zoomlens kost tegenwoordig een habbekrats en ik zou je dan ook adviseren er eentje tegen een zacht prijsje aan te schaffen!

Groetjes,

Lampie

• esther

hartstikke badankt allebei!

• Lampie

Hi Esther,

Nog een kleine aanvullig, wellicht overbodig, maar toch…

Zorg dat je in ieder geval voldoende fotorolletjes meeneemt (400n ASA), wij hebben 6 rolletjes volgeschoten van 36 foto's elk en waren best selectrief met het maken van foto's, maar er is zo enorm veel te zien, dat wil je gewoon vastleggen!

Probeer in ieder geval je camera zo stofvrij mogelijk (b.v.k. in een goede hoes) mee te nemen tijdens je safari, want 't wil nog wel eens erg stoffig zijn. Verder je nieuwe fotorolletjes zo koel mogelijk bewaren, omdatr anders de kwaliteit aangetast raakt!

Veel voorpret toegewenst, voor ons zit het erop: wij zijn afgelopen donderdag teruggekeerd van een 16-daags verblijf in Kenia, met twee safari's, 1 x Masai Mara en 1 x Tsavo East. We hebben ‘the big five’ allemaal gespot!!!!!

Groetjes,

Lampie

• Marco

Kleine aanvulling. Als je dan toch op zoek gaat naar een spiegelreflex, ga dan voor een 300mm lens. Heb ik goede ervaringen mee, prachtige foto's.

Neem inderdaad genoeg rolletjes mee, ze zijn daar erg duur. 10/12 rolletjes is niet overbodig.

• Erik

Nou, nog een tip dan. Neem een BushBag mee. Ik ga nooit meer zonder zo'n ding op safari. Zie: http://members.home.nl/erik.joosten/bushbag.html

succes,

gr,

Erik

• bart & didy

hoi,

wij zijn net terug uit Tanzania en hadden 2 toestellen bij ons: Nikon Coolpix digitaal, 3 x optische zoom en Minolta reflex met 100-300 zoom (=ongeveer gelijk aan 3-10 keer digitale zoom).

onze ervaringen:

1.de beesten komen zo dichtbij (zelfs de leeuwen, hyena's en wrattenzwijnen, dat je ook met 3 x zoom al prachtige foto's kunt maken.

2. andere prettige ontdekking: ook zonder statief kun je vanuit de auto best scherpe foto's maken met 300 mm tele; wel goed je lens ondersteunen met je arm op de dakrand en je medereisgenoten vragen even stil te zitten (en de chauffeur om de motor uit te zetten- dat vergeten ze nogal eens).

3. voor de landschappen in Ngororongo en de meren met flamingo's, een kudde van 200 wildebeesten en zebra's en voor een olifant op 4 meter van de auto heb je eerder een goede groothoek nodig…

4.omdat ik, ook vanwege het stof, niet elk moment mijn lenzen wilde wisselen, hebben we meestal de close-ups en de verre beesten met de spiegelreflex genomen en de landschappen en kuddes met de digitale. thuis hebben we de filmpjes meteen ook op CD laten zetten en alles samengevoegd. OP het scherm ziet het er allemaal fantastisch uit, veel beter dan de afdrukken.

5. per dag schiet je in een park al snel 2 filmpjes vol, digitaal al gauw 60 tot 80 foto's, maar daar kun je savonds een deel van wissen. (je ziet continu nieuwe en opwindende dingen, zeker in Ngororongo en Tarangire, en veel vogels (neushoornvogels, maraboe, glansspreeuwen en mangroveijsvogel) in Lake Manyara. In Mikumi zijn vooral de grote giraffenfamilies fotogeniek (en toevallig de leeuwen op 4 meter van de auto).

6. we hebben in Dar es Salaam een extra memorycard bijgekocht en die zijn daar vele malen duurder dan in Nederland. Zorg voor een reservecard van 256 MB (of meer) en/of voor de mogelijkheid hem te legen via een PC- in Arusha kan je dat in de internetcafees en een CD branden.

7.zorg ook voor ruim voldoende batterijen of beter: neem je oplader mee.

Als je geen ervaring hebt met spiegelreflex en wel veel met PC en internet doet, adviseer ik je toch een betere digitale camera aan te schaffen, en geen spiegelreflex. Dan heb je geen geklooi met negatieven en afdrukken meer maar kun je alles meteen op je scherm zien, en eventueel alsnog digitaal afdrukken wat je wit.

Kies voor een toestel met 6 tot 10 keer optische zoom dan kun je alles fotograferen wat je wil en in ruim voldoende close-up (10x is vergelijkbaar met 300 keer spiegelreflex).

En ja, dat is duurder dan een spiegelreflex, al kost een goede telezoomlens niet niks, maar je bespaart wel enorm veel, op termijn op filmpjes en afdrukken… (als je bijvoorbeeld net als wij 700 fotos maakt in 4 weken, dan bespaar je 20x15 euro (film+ontwikkelen+afdrukken+op CD zetten) is 300 euro …

Ga inderdaad niet af op de digitale zoom - dat is alleen uitvergroten, en dat kun je beter thuis op je PC doen, als je een speciale uitsnede wilt maken.

• anje

Hoi bart en didy,

Ik las over digitale fotografie en via de computer branden op een cd.

Wij hebben nl. een HP 850 met dockingstation maar ik wil die dockingstation thuislaten.

Graag zou ik willen weten wat je hier in NL daarvoor moet aanschaffen buiten een cd-tje om dan?

Hebben jullie ook ervaring met het verzenden van een digitale foto per email??

Zo ja, zou je mij kunnen vertellen hoe dit in z'n werk gaat??

groetjes anje