via Nairobi naar tanzania?

• Yvonne

Hallo reizigers!

Ik heb even een vraagje. Wij zijn alweer aan het kijken waar onze volgende reis naar toe zal gaan en we zaten te denken aan Tanzania en Zanzibar… Nu heb ik de landkaart eens bekeken en nu kwam ik tot de conclusie dat Nairobi ook wel erg dicht bij Tanzania lag. En, volgens mij, ook vrij dicht bij mooie natuurreservaten in tanzania. Ik vroeg me nu dan ook af of er mensen zijn die ervaring hebben met vliegen op Nairobi en daarna met openbaar vervoer ofzo daarna naar Tanzania? Zonder echt in Kenia te willen blijven? We hebben namelijk maar 3 weken de tijd…. Is dit een goede optie, of is het beter om gewoon naar Dar es salaam te vliegen?

Hopelijk kan iemand mij hier iets over vertellen!!!!

Dank je wel alvast,

liefs yvonne wagenaar

www.onzereizen.nl

• Koen

Dit is een prima optie. Vanuit het vliegveld in Nairobi kun je in ca. 5 uur per luxe shuttlebus direct naar Arusha reizen (zie bijvoorbeeld www.eastafricashuttles.com). Deze reis is een stuk comfortabeler dan per bus van Dar es Salaam naar Nairobi. Bovendien zijn vluchten naar Nairobi in het algemeen een stuk goedkoper dan naar Dar es Salaam.

• jaap

Het is inderdaad een stuk sneller en goedkoper om naar Nairobi te vliegen. Ga met de bus naar Arusha in Tanzania en daar wordt je doodgegooid met trips voor safari.

Jaap

• Hilde

Met de bus inderdaad. Je hebt dan ook geen gewonen visum nodig maar kunt een doorreisvisum nemen.

• Sander

Wij zijn deze optie nu zelf ook aan het overwegen voor een reis van 3 weken in juli 2005. Let er wel op dat je je totale prijs van ticket + busreis (ong. 20 euro enkele reis) + transitvisum Kenia (ong. 23 Euro) vergelijkt met je andere opties.

Daarnaast: als je in die 3 weken verder ‘afzakt’ zuidwaarts in Tanzania, zul je die afstand natuurlijk ook weer terug richting Nairobi moeten overbruggen. In dat geval kan het handig zijn uit te zoeken wat een ‘Open Jaw’ kost: d.w.z. een ticket met op de heenreis als bestemming bijv. Nairobi en op de terugreis met als vertrekpunt bijv. Dar es Salaam of Zanzibar (afhankelijk van je plannen). Veel maatschappijen die ook op Nairobi vliegen (KLM, Emirates, British Airways), bieden deze mogelijkheid en soms weegt het dan niet eens meer op om ook weer over land terug naar Nairobi te reizen.

Overigens merk ik wel dat de prijzen van de verschillende luchtvaartmaatschappijen flink aan het stijgen zijn, wie heeft die ervaring nog meer??

• Lampie

Hoi Sander,

Klopt! Wij kregen vandaag voor de tweede keer (!) bericht van het reisbureau dat i.v.m. de hoge olieprijzen een brandstoftoeslag wordt geheven van 30 euro p.p. Wij hebben begin juni geboekt voor vertrek naar Kenia (vertrek 13/10). We reizen met ons kleinkind, dus dat is 2 x 30 euro p.p, in totaal dus 180 euro. Daar kun je in Afrika hele leuke dingen voor doen!

Overigens passen alleen Holland Exel en Martinair deze brandstoftoeslag toe, maar het is een kwestie van tijd voor de rest volgt, of de tarieven simpelweg verhoogt….

Beetje jammer wel, maar 't is niet anders.

Groetjes,

Lampie

• Koen

Het lijkt er inderdaad op dat de prijzen flink aan het stijgen zijn. Naast de hoge brandstofprijzen is ook de vraag weer flink toegenomen.

Ik heb mijn vlucht voor volgend jaar juni (heen naar Lusaka (Zambia), terug vanuit Dar es Salaam) bij de eerst mogelijke gelegenheid geboekt. Als ik nu dezelfde vlucht probeer te boeken is hij al 60 euro duurder. Ik heb mijn tickets al in huis dus ik neem aan dat ze niet in één keer met een extra brandstoftoeslag voor mij aan kunnen komen zetten.

• jan gevaert

Dag Yvonne,

blijkbaar houden jullie van bussen…

Als ik een beetje tel, dan kom ik aan twee volledige dagen voor Nairobi tot Arusha.

Het kan ook in een non-stop-busrit van 20 uur, maar daarna lig je uitgeteld en kom je toch weer aan twee dagen.

Daarna één volledige dag om naar Dar Es Salaam te reizen. In de hoop dat je geen vertraging hebt, kan je nog één van de laatste ferry's naar Zanzibar halen; anders wordt het nog een dagje extra.

Daarna deze hele toestand in de andere richting en je bent minstens een derde van je verblijf onderweg, los van de uren in de jeep tijdens de safari.

Als je dan toch zo graag binnen zit, blijf gewoon in onze regenachtige beneluxlandjes en stuur mij dat ticket. ;-)

Prettige reis,

Jan

• Koen

Hoi Jan,

ik weet niet hoe je bij deze tijden komt, maar de shuttlebus (bijvoorbeeld Riverside) rijdt in 4 uur en 45 minuten van Nairobi naar Arusha, incl. de tijd die je kwijt bent bij de grensovergang met het krijgen van het visum.

Koen

• jan gevaert

Goed gezien Koen,

je hebt volledig gelijk.

Vorig jaar wou ik een vriend bezoeken in Kampala toen ik in de streek van Mwanza en Arusha was.

Ik had er al zes dagen over gedaan om van het zuiden van lake Tanganyka tot in Mwanza te raken.

Westwaarts van het Victoriameer was te gevaarlijk en de wegen waren te slecht, dus wou ik via Nairobi naar Kampala en daar werd toen - door twee Nederlanders notabene - gesproken over een busrit van 20 uur zodat ik het hele plan maar opgeborgen heb.

In ieder geval mijn excuses, vooral aan Yvonne, dat ik hier ongefundeerde opmerkingen zit te spuien. Ik denk in het vervolg twee keer na, beloofd.

Jan