Een retourtje... en toen?

• Jorrit

Hoi,

Ik vertrek over enkele weken naar Arusha en vlieg 4 weken later terug vanuit Dar Es Salaam. Probeer dus alles daar te regelen. Nu hoor ik verhalen dat je dan geluk moet hebben als je met een safari mee kunt: is vanuit NL boeken beter, of kun je een dag voor je op safari gaat alles nog lokaal regelen?

Tevens wil ik het de Mt Meru gaan beklimmen. Heeft iemand daar ervaring mee? Veel vragen, I know, maar elke beetje info is welkom! Bedankt!

groet,

Jorrit

• Koen

Je kunt altijd een dag van tevoren nog een safari regelen, geen enkel probleem. Alleen is het goedkoper als er meerdere mensen meegaan (4-5 personen is ideaal). Hiervoor moet je ofwel een beetje geluk hebben of wat geduld (niet meteen de volgende dag willen vertrekken).

In het algemeen ben je stukken goedkoper uit als je het ter plekke regelt. Een andere mogelijkheid is vanuit NL boeken bij een lokale tanzaniaanse touroperator. Dan kun je van tevoren een goede prijs afspreken of kijken op welke dagen er al mensen een safari hebben geboekt waar je mee samen zou kunnen gaan. Check wel of het betreffende bedrijf goed bekend staat en geregistreerd is.

Mt. Meru heb ik geen ervaring mee. Was ik wel van plan, maar de plannen zijn op het laatste moment gewijzigd in Mt. Kilimanjaro.

• jan gevaert

dag Jorrit,

ik heb alles ter plaatse geregeld en dat ging nogal vlot, een beetje té vlot zelfs, want van het moment dat je de luchthaven verlaat of van de bus afstapt, ben je “vogelvrij” voor alle verkopers van safari's.

Neem je tijd om de mogelijkheden te bekijken, ga niet in op té goedkope voorstellen, want 80 tot 85 % van wat jij betaalt, dient voor de ingang en de overnachtingen. Als je dus te goedkoop boekt, wordt er gegarandeerd ergens anders op bespaard ( eten?, dagje inkorten? ). Vraag uitdrukkelijk om in je overeenkomst te vermelden : het aantal volledige dagen, de te bezoeken parken, de overnachtingsplaatsen, wat wel en wat niet inbegrepen is van drank en eten en met hoeveel je maximum in één jeep zal zitten.

Vraag uitleg over de andere mensen waar je bij terecht zal komen ( een bejaard echtpaar dat pas om tien uur wil vertrekken, mensen die luxe gewend zijn en bijgevolg over alles gaan klagen zijn niet bepaald aangenaam gezelschap om een weekje mee door te brengen in de Serengeti ).

Ikzelf ben vorig jaar ingegaan op het aanbod van Andrew Malalika, die te vinden was in pizzarusha ( nu begin ik te twijfelen, je had pizzarusha en arushapizza, het was diegene die niet op de hoek lag…).

Ik heb een heerlijke tijd gehad, maar ik heb wel een koppel belgen doorgestuurd die niet alles uitgepraat en genoteerd hebben en die voelden zich wat bedrogen omdat de laatste dag een stuk korter was dan beloofd.

Vraag tijdens de safari, als je overnacht binnenin de Serengeti bijvoorbeeld of het mogelijk is om alleen de binnentent op te zetten ( het muskietengaas, dan kan je de schaduwen van de bezoekende olifanten zien, gegarandeerd een slapeloze maar unieke nacht. )

Meer informatie is te lezen op www.kokodril.be, klikken op De Kille Man Djaro.

Succes,

Jan

O ja, bekijk de savannes vooral door je ogen en pas daarna door je fototoestel…

Jorrit schreef:

>

> Hoi,

>

> Ik vertrek over enkele weken naar Arusha en vlieg 4 weken

> later terug vanuit Dar Es Salaam. Probeer dus alles daar te

> regelen. Nu hoor ik verhalen dat je dan geluk moet hebben als

> je met een safari mee kunt: is vanuit NL boeken beter, of kun

> je een dag voor je op safari gaat alles nog lokaal regelen?

> Tevens wil ik het de Mt Meru gaan beklimmen. Heeft iemand

> daar ervaring mee? Veel vragen, I know, maar elke beetje info

> is welkom! Bedankt!

>

> groet,

> Jorrit

• Hilde

de tip van alleen de binnentent om de kontouren van olifanten te zien is een persoonlijke. Ik had een stel reisgenoten die een olifant valk voor hun tent hadden. Weinig kontouren, je ziet alleen de onwijs grote poten. Gevolg was een slapeloze nacht en dat ze de nacht erna niet meer in de tent durfden te slapen.

Wij sliepen met de tent dicht en ik ben met het snuivende en grazende geluid naast ons - het klinkt wellicht raar, maar het was toch een rustgevend geluid - gewoon in slaap gevallen.

• beheerder

Het is niet zo verstandig alleen onder het muskietengaas van een tent te slapen, of bijv. een klamboe. Je bent dan echt een prooi voor leeuwen. Dit zuig ik niet uit mijn duim, dit soort dingen gebeuren werkelijk. Zolang je niet gezien wordt is er echter geen probleem, de leeuwen zien de tent namelijk als onderdeel van het landschap.

• jan gevaert

En als je daar in het stikdonker onder een klamboe ligt, zien ze dan de contouren van slapende mensen doorheen een muskietennet?

Nooit de beheerder tegenspreken, natuurlijk, maar ik heb er toch mijn twijfels over…

Trouwens om iedereen gerust te stellen, mijn tentje is tot ongeveer halverwege in van die lichte, ondoorzichtige stof, pas daarboven begint het muskietengaas.

Kwaheri,

Jan

• Hilde

Als je op een omheinde camping slaapt zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Als je op een niet omheinde camping of in de vrije natuur overnacht moet je zeker gewoon in je dichtgeritste tent overnachten.

• Jorrit

Dag Jan,

Bedankt voor je uitgebreide info (en ook anderen die gereageerd hebben uiteraard)! Heb ik zeker veel aan. Over die binnentent moet ik nog maar even nadenken… Ik begrijp dat jij je eigen tent mee hebt genomen. Neem aan dat deze ook bij een safari inbegrepen zijn, maar geldt dat ook voor slaapzakken? Of zelf meenemen?

Groet,

Jorrit

• beheerder

Inderdaad.. nooit de beheerder tegenspreken ;-) Maar zonder dollen: leeuwen jagen niet voor niets ‘s nachts, die hebben geen licht nodig…. En waarom zou je risico’s nemen?

• Koen

Jorrit schreef:

> jij je eigen tent mee hebt genomen. Neem aan dat deze ook bij

> een safari inbegrepen zijn, maar geldt dat ook voor

> slaapzakken? Of zelf meenemen?

>

> Groet,

> Jorrit

Meestal zijn slaapzakken niet inbegrepen bij een kampeersafari. Wel is het vaak mogelijk om deze te huren via het bureau waarbij je boekt. Tenten en matrassen/matjes zijn wel inbegrepen.

Ook hiervoor geldt: zorg ervoor dat je duidelijke afspraken maakt met het safaribedrijf wat wel en niet inbegrepen is.