coupures in dollars

• Tamara

Ik ga in oktober naar Tanzania. Ik lees steeds dat zowel dollars als euro's handig zijn om mee te nemen en dat de dollars in kleine coupures mee moeten. Hoe klein raden jullie aan? Zijn biljetten van 50 dollar bv klein genoeg?

Bedankt voor jullie eventuele reactie!

• Mark

Tamara,

Mijn ervaring is dat dollars op dit moment iets meer gewenst zijn dan euro's, vooral op Zanzibar. Ik denk dat biljetten van 20 en 10 dollar handiger zijn om mee te nemen. Moet wel zeggen dat wij onze lokaal geboekte safari gewoon met 100-dollar biljetten hebben kunnen betalen, was geen probleem. Dus voor grote uitgaven grote coupures en voor overige uitgaven de kleinere.

Mark

• Sander

Mee eens, 50 dollar is vaak niet handzaam, omdat je heel vaak kleine bedragen van een paar dollar zult afrekenen (de gemiddelde maaltijd kost bijv. een paar dollar). Alleen bij het afrekenen van duurdere excursies en safari's zal dus een meervoud van 50 dollarbiljetten handig zijn.

Aangaande de Euro hangt het er maar vanaf wie je voor je hebt en of het verschil in koers daadwerkelijk wordt onderkend. Worden ze bijvoorbeeld één op één gelijkgetrokken met de dollarkoers (en dat komt best voor), dan is het voor jou niet voordelig om in Euro's af te rekenen, aangezien die duurder zijn. Mijn inschatting is dat je het voordeligst uit bent wanneer je thuis, vooraf al, de omwisseling doet (de banken hier gaan in ieder geval netjes uit van de geldende koers) en daar ter plaatse gewoon dollars gebruikt. Wel hadden wij ‘voor noodgevallen’ nog een beperkt bedrag in Euro's bij ons, maar dat is opgegaan aan souvenirs in Stone Town… ;-) Overigens werd bij dat laatste wel de juiste koers gehanteerd, maar in Stone Town is men zeer goed op toeristen ingespeeld dus dat was niet verwonderlijk.

• Tamara

Bedankt voor jullie reacties! Het is mij duidelijk. Ik neem voor het grote deel kleine coupures mee en enkele van 50.

Nog even wachten en dan mag ik lekker een maand genieten van Tanzania! Het is voor mij de eerste keer dat ik naar Afrika ga, maar het lijkt mij geweldig mooi en ik heb er dan ook erg veel zin in.

• Sander

Graag gedaan hoor!

Wacht maar tot je weer thuis bent. Dan is je verslaving een feit en wil je alleen maar weer terug dáárnaartoe! :-) Bij voorbaat succes gewenst.

Groeten van een Afrika-junkie

• Aniek

Wij vertrekken 19 september voor een maand naar Tanzania. Wat is jullie ervaring met het omwisselen van Traveller-cheques?

• janine

onze ervaring is goed, het voordeel is dat cheques verzekerd zijn,er zijn voldoende wisselkantoren in steden en op toeristische plaatsen zoals zanzibar. Wij hebben ook ons “hotel” op zanzibar ermee kunnen betalen terwijl dat eenvoudige banda's waren en geen groot hotel.

Wij hebben contante dollars en euro's meegenomen, zowel groot als heel klein en cheques. De koers voor euro's was overal veel hoger dan van dollars en ik heb nooit meegemaakt dat ht gelijk werd getrokken. Euros zijn ook gewild, vooral bij europese eigenaren van hotelletjes en zo.

een creditcard is ook handig en er zijn echt wel degelijk pinautomaten, ik heb er drie gezien (arusha, dar en zanzibar)

• Carla

Ik heb begrepen dat het nogal wat tijd kost om travellercheques om te wisselen, wat is daarmee jullie ervaring?janine schreef:

>

> onze ervaring is goed, het voordeel is dat cheques verzekerd

> zijn,er zijn voldoende wisselkantoren in steden en op

> toeristische plaatsen zoals zanzibar. Wij hebben ook ons

> “hotel” op zanzibar ermee kunnen betalen terwijl dat

> eenvoudige banda's waren en geen groot hotel.

> Wij hebben contante dollars en euro's meegenomen, zowel groot

> als heel klein en cheques. De koers voor euro's was overal

> veel hoger dan van dollars en ik heb nooit meegemaakt dat ht

> gelijk werd getrokken. Euros zijn ook gewild, vooral bij

> europese eigenaren van hotelletjes en zo.

> een creditcard is ook handig en er zijn echt wel degelijk

> pinautomaten, ik heb er drie gezien (arusha, dar en zanzibar)

• Jaco

Onze ervaringen met geldopnemen en omwisselen is goed.

Het kost soms wat moeite om een geldautomaat of wisselkantoor te vinden maar ze zijn er zeker. Neem wel dollars mee in kleine coupures, 1,5,10 en 20. In sommige hotels wordt de bagage naar je kamer gedragen en daar geef je dan een fooi voor, 500 tot 1000 shilling of 1 dollar. Neem vanuit Tanzania geen shillingen mee terug want ik ben er nog steeds niet achter waar ik die hier terug kan wisselen naar euro's… :( dus mocht je shillingen van ons willen overnemen… graag :)

Ohja, nog wat anders… kinderen willen wel eens bedelen, niet om geld maar om pennen voor op school. Dus neem een paar extra pennen mee.

groetjes,

Jaco

• Annelies

Hallo,

Je mag gewoon geen shillingen exporteren vanuit Tanzania. Vandaar dat je ze hier natuurlijk ook niet kan wisselen.

Neem best geen pennen mee want je moedigt een bedelcultuur aan.