vitamine B tabletten

• beheerder

Ik zou zeggen: stuur even een mailtje naar het Havenziekenhuis… Travel Clinic

• Lampie

Hoi Astrid,

Als je een ‘lekker ding’ (uiteraard alleen voor de muggen) bent dan helpt niets! Je wordt gewoon gestoken, punt uit. Heb echt alles geprobeerd omdat ik van Lariam hele nare bijverschijnselen kreeg, maar helaas, noch vitamine-B, noch smeren met DEET, en kaarsjes met citronella branden, dit alles gecombineerd, ik word/werd echt lek gestoken. Er is maar 1 remedie, braaf je Malerone slikken, anders loop je echt het risico op malaria. Spreek uit ervaring, dacht er mee weg te komen, 't ging al zo vaak goed, tot ik in West Afrika in het droge seizoen malaria opliep. Ik zal je de details besparen, maar ik ben voorgoed genezen. Gewoon geen risico nemen!

Ik wil je niet bang maken, maar je alleen waarschuwen…

Groet,

Lampie

• Astrid

hoi Lampie!

Wat vervelend voor je dat ze net jou ze erg moeten hebben. Ik weet niet of dat bij mij zo is, dit is onze eerste afrika-bestemming, maar ik was ook echt niet van plan om zonder malerone te gaan hoor. Ik ga flink met deet smeren en malariapillen slikken en als extraatje wilde ik nog die vitamine B-tabletten proberen. Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar. Sylvia heeft er baat bij. En ik heb nog wel meer goede berichten gehoord van die vitamine b of het nu wel of niet wetenschappelijk bewezen is. Maar ondanks malerone/deet/etc…kun je dus toch nog malaria oplopen. Het beste er maar van hopen dan. 100% zekerheid krijg je alleen als je niet gaat en dat willen we niet :)

• Silvia

Precies, gewoon deeten en slikken. Ondanks alles kun je toch nog malaria krijgen alleen is met slikken en smeren de kans een stuk kleiner. Wordt je ondanks alles toch gestoken hou dan je gezondheid goed in de gaten. Griepverschijnselen kan malaria zijn, dus ga bij een arts langs. Hoe vroeger je erbij bent hoe beter het voor je is.

Veel plezier in Tanzania.

• Carla

Inderdaad, het helpt niet. Ik hoorde ervan en kon het verhaal meteen ontkrachten: ik gebruik altijd al vitamine B en wordt desondanks gestoken. Voor mij helemaal niet leuk omdat ik allergisch ben voor muggensteken…..

Lang leve de DEET (50% voor mij)! Hoop ik tenminste, ik zal het in oktober mee gaan maken.

gr. Carla

• Joyce

50% heeft alleen ermee te maken dat het dan langer werkt. Het is niet intensiever dan 40% deet hoor. 50% 6-8 uur en 40% 6 uur ofzo.

Wel vervelend voor je….neem anders voor de bulten zo'n spuitje mee, die kun je dan op de bult zetten en dan zuig je ‘m uit of zo’n click-away van care plus. Schijnt goed te werken.

• Lampie

Hoi Carla,

Een heel probaat middel is slapen onder een klamboe (geimpregneerd). Dan heb je in ieder geval een goede nachtrust en hoef je je voor de nachten alvast geen zorgen te maken. Smeer je wel goed in tijdens en na zonsondergang, want dan lusten de muggen je ook rauw! Neem het smeersel in ieder geval altijd mee tijdens de gamedrives, want deze vinden meestal rond zonsopgang en zonsondergang plaats.

Succes!

Groet,

Lampie

• mieke

Hallo,

Heeft iemand ervaring met malariapillen en zwangerschap of zwangerschapswens?

groetjes,

Mieke

• Sander

Hoi Mieke,

Op deze site van het AMC staat alles over alle anti-malariamiddelen die er zijn, hun bijwerkingen én of ze al dan niet bij óf vóór (wens) een zwangerschap gebruikt mogen worden:

http://www.tropencentrum.nl/show_tekstfolders.asp?docid=6&par_nr=47

Sander

• Hilde

Jip, met iemand die zwanger was en malaria kreeg.

Als je al zwanger bent zou ik heel goed nadenken of je een groter risico op het verliezen van jullie kind wilt lopen. Malariapillen bieden geen garantie op het niet krijgen van malaria.

Op de site die Sander noemt staat ongetwijfeld ook dat Lariam-gebruik een zwangerschapswens ook nog een tijdje in de weg staat.