vitamine B tabletten

• Astrid

Ik heb gehoord dat als je vitamine B tabletten slikt ( 2 x daags innemen) dat je lichaam een bepaalde zuurgraad krijgt die muggen niet lekker vinden. Ze zullen je niet zo snel steken. Vitamine B schijnt niet schadelijk te zijn voor je lichaam.

Wie weet of dit waar is en heeft hier bijvoorbeeld ervaringen mee?

• Silvia

Werkt inderdaad. Ik slik een week of 2 voordat ik op vakantie ga iedere dag 1 tablet Vitamene B-100 complex (merk Kruidvat) en slik dit vervolgens ook gedurende het verblijf in het buitenland.

Het werkt op 2 manieren. Je uithoudingsvermogen is beter (je bent minder snel moe) en de muggen schijnen er inderdaad op te reageren. Natuurlijk moet je nog wel met Deet smeren, maar mijn ervaring is dat de muggen toch meer wegblijven bij mij dan bij mensen die geen vitamine B slikken.

• Astrid

dus toch! Je hebt heel veel verschillende vitamine B-potjes om het zo maar te zeggen, toevallig net bij het Kruidvat gekeken. B-100 zag ik ook staan. Ik slik normaal gesproken ook dagelijks een multivitamine van De Tuinen (fem-fit) heet het geloof ik, zou dat niet teveel van het goede worden. Ik slik namelijk ook nog chroomtabletten ivm bloedsuikerspiegel. Volgens mij plas je toch teveel vitamines gewoon weer uit?

1 pilletje per dag nam je van die B-100 complex?

Wij hebben Jaico muggenmelk met 27% gekocht (roller en gel). Zou dit genoeg deet zijn denk je? Of kan ik toch beter nog voor de zekerheid 40% deet van care plus halen.

• Silvia

Zou toch maar de deet 40% halen.

Wat betreft het teveel aan vitaminenuitplassen dat geldt wel voor vitamine C maar voor de oveirge weet ik eigenlijk niet. Vraag je huisarts even.

• beheerder

Helaas moet ik deze mythe ontkrachten; er is in het verleden onderzoek gedaan naar het effect van vit. B op muggen door artsen van het Havenziekenhuis in Rotterdam en het blijkt echt onzin te zijn. Gewoon met DEET blijven smeren en de malariapillen innemen dus.

• Astrid

He wat jammer nou….

• Silvia

Dan zal het al die keren bij mij wel heel veel toeval zijn geweest!!!!

• beheerder

Tsja, er zijn nu eenmaal altijd geluksvogels die veel minder gestoken worden dan anderen ;-)

• Annelies

Onze dokter zei ook dat het onzin was, helaas.

Deet smeren dus, malariapillen braafjes nemen,…. en niemand houdt je tegen om daarnaast nog extra vitamientjes te nemen.

• Silvia

Tja, wetenschap of niet, het werkt wel bij mij. De laatste weken hadden wij last van veel muggen in huis en ik was degene die steeds gestoken werd. Nu ben ik sinds een week weer aan de vitamine B-tabletten omdat we binnenkort op reis gaan en nu is mijn partner dus de pineut bij de muggen. Ze laten mij met rust maar hem niet meer. Dit is al vaker voorgekomen bij ons.

Natuurlijk nemen we ook deet meet en gebruiken dat ook. Beter dubbelop en niet gestoken dan……

Ik zou zo zeggen; wil je weten of het bij jou werkt, probeer het dan thuis uit en misschien heb je net zoveel geluk als ik heb.

Bij de wetenschap moet bij een onderzoek een bepaald percentage aantoonbaar zijn wil iets wetenschappelijk bewezen zijn. Dit wil niet zeggen dat het dus per definitie niet waar is dat het helpt. Het percentage waarbij het niet hielp was hier blijkbaar groter dan het percentage waarbij het wel hielp en werd het onderzoek dus wetenschappelijk afgedaan met de conclusie dat het niet helpt.