Ik ga 8 september naar Tanzania met Sawadee Reizen. Dit is de vierde keer dat ik met Sawadee reis en het bevalt me uitstekend! Het is wat duurder dan de andere reisorganisaties maar de reisleiding is deskundig, de (keniase/Tanzaniase) kok/chauffeur zijn uitstekend. Vooral het feit dat je driekwart van de reis kampeert en een kwart van de reis verblijft in een hotel/lodge is een reden, dat ik kies voor Sawadee Reizen.
Uit ervaring neem ik alleen dollars mee (cash) mede omdat de koers nu zeer gunstig is. Voor €800,– krijg je bijna $1000,–. Uit ervaring weet ik dat het wisselen in Oost-Afrika van traveller cheque soms problematisch kan zijn. Ik denk dat de Euro's aldaar nog niet zo ingeburgerd is als de dollar.
Eind november/begin december is de kleine regentijd.Dat wil zeggen: (onweers)buien in de nacht. Overdag afwisselend bewolkt en zonnig. Maar er is een voordeel voor het reizen in december: In Serangeti heb je de kans dat je de migratie kan zien. En dit betekent dat ca 1,8 miljoen dieren ziet volksverhuizen van het zuiden naar het noorden van de Serangeti. En dit kan een onvergelijke ervaring zijn.
Op de kampeersafari's hoef je geen kampeerervaring te hebben. Maar volg de raadgevingen van de reisleider altijd op als je kampeert in de wildreservaten. Het is niet gevaarlijk wanneer je aan de regels houd.
Enkele tips om mee te nemen:
-Een gel met alcohol voor het reinigen van de handen. Hygiene is zeer belangrijk in Tanzania. Ik wil je niet bang maken maar meer dan helft van de groep krijgt(onschuldige) diaree. Drink geen water uit de kraan en bestel geen fris met ijsklontjes! Uit eten op Zanzibar is leuk maar kans op diaree is dan ook groot. (dit heeft de hele groep kunnen ervaren)
-Neem oude schoenen/kleding mee die je eerst draagt en later afgeeft bij een school of bij een lodge (deze verdeelt het onder het personeel) De ruimte die nu ontstaat kan je gebruiken voor souvenirs! Deel nooit pennen of iets dergelijks uit!!!
-Neem een bankpas of creditcard mee als reserve betaalmiddel maar vertrouw hier niet op in Tanzania.
Als je meer vragen hebt mail je me maarmathijs schreef:
>
> Hallo,
>
> wij zijn van plan in december 2004 een rondreis te maken door
> Tanzania en Kenia. Dit wordt dan onze eerste reis in Afrika
> en met tenten. Een aantal vraagjes:
>
> 1) We hebben een reis gezien bij Sawadee. Is dit een goede
> organisatie?
> 2) De dollarkoers is ongunstig tov de Euro, zijn de Euro's al
> geliefd in Kenia en Tanzania of toch Dollars meenemen?
> 3) We willen in december gaan is dit een gunstige periode
> voor Kenia en Tanzania?
> 4) We hebben geen ‘tentervaring’ wel aan te raden om
> kampeersafari te doen?
> 5) Wie heeft er tips voor spullen welke je mee moet nemen op
> zulke reizen?
>
> alvast bedankt Mathijs