geld/sawadee/december/Euro

• mathijs

Hallo,

wij zijn van plan in december 2004 een rondreis te maken door Tanzania en Kenia. Dit wordt dan onze eerste reis in Afrika en met tenten. Een aantal vraagjes:

1) We hebben een reis gezien bij Sawadee. Is dit een goede organisatie?

2) De dollarkoers is ongunstig tov de Euro, zijn de Euro's al geliefd in Kenia en Tanzania of toch Dollars meenemen?

3) We willen in december gaan is dit een gunstige periode voor Kenia en Tanzania?

4) We hebben geen ‘tentervaring’ wel aan te raden om kampeersafari te doen?

5) Wie heeft er tips voor spullen welke je mee moet nemen op zulke reizen?

alvast bedankt Mathijs

• Annelies

Bagage.

1. Basis.

O rugzak + dagrugzak

O horloge

O wekker

O hoofdlamp

O reisgidsen + -kaarten

O taalgidsje

O leesboek

O pen + papier

O nylonzakken voor vuile was

O bindbanden om spullen aan je rugzak te binden

O goede labels voor aan je rugzak

O moneybelt voor onder je kleren

O hangslotje voor je rugzak

O beschermhoes voor rond je rugzak

O eigen internationale email-account(bv. Hotmail)

2. Papieren & geld.

O paspoort (+3 copies)

O vliegtickets (+3 copies)

O visa Kenia + Tanzania (+ 3 copies)

O traveller-cheques + aankoopbewijs (+ 3 copies)

O cash geld: dollars

O alarmnummer van je verzkeringsmaatschappij (+ 3 copies)

O verzekeringsinfo (+ 3 copies)

O vaccinatieboekje (+ 3 copies)

TIP: copies bij reispartner, bij jezelf op 2 plaatsen en 1 voor thuis.

3. Verzorging.

O ophangbare toilettas

O reishanddoeken

O spuitbus insektenkiller

O oordoppen

O tampons

O lenzen + reservelenzen + lenzenvloeistof

O bril

O douche/shampoocombinatie

O wc-papier

O deodorant

O reistandenborstel

O tandpasta

O scheerolie + -mesje

O reisspiegeltje

O haarborstel

O vochtige doekjes

O opmaaksetje

O laundry-kit

4. Kleding en schoeisel.

O 2 lange broeken

O 5 t-shirts

O 1 shirt met lange mouwen

O 1 fleece

O lange jurk

O sokken voor 1 week

O ondergoed voor 1 week

O slaapshirt

O sportbh.

O waterdichte jack

O stevige bergschoenen

O 1 paar travelsandalen

O 1 paar slippers voor onde de douche

O zwemkledij

O hoofddoekje tegen de zon

5. Liggen & slapen.

O slaapzak

O lakenzak

O kussensloop

O ligmat

O geïmpregneerd klamboe

6. Accessoires.

O adresboekje incl. emailadressen

O rolletje touw

O veiligheidspelden

O rolletje sterke dubbelzijdige tape

O zonnebril

O zakmes

O fotocamera + -hoes + -batterij

O fotorolletjes

O gripzakjes

O miniverrekijker

O waterfles

O duikbril

7. In het vliegtuig.

In je dagrugzak zit het volgende:

O sokken, ondergoed, shirt, toilettas

O EHBO-tas

O reisgids

O leesboek

O oordoppen

O extra drinken en eten

O pen en papier

O geld

O waterfles

O zaklamp

O zakmes

O regenjas

O trui

8. Reisapotheek

O handig EHBO-zakje

O Immodium(diarree)

O Certisil Combina(chloramine tabletten om water te ontsmetten)

O ORS-oplossing

O Tarivid 400 (antibiotica bij abnormale diarree)

O Malariabestrijding:

°lichtgekleurde kledij dat alles bedekt

°Deet 50% om de 4 à 6 uur

°geïmpregneerd klamboe

°Malarone-tabletten: 1/dag; 1 dag voor vertrek tot 7 dagen na

terugkeer; bij de maaltijd elke dag op hetzelfde tijdstip

O tekentang

O pincet

O reisziektemiddel

O zonnebrandhuidverzorging

O Fucicortcreme(beten en steken)

O contraceptiepil

O wondinfectie- + zweermiddel(ontsmettende zalf)

O enkele spuiten en naalden

O koortsthermometer

O koortswerend middel(Paracetamol)

O Motilium(middel tegen misselijkheid en braken)

O Buscopan(middel tegen buikkrampen)

O Isobetadine(ontsmettingsmiddel) + O2-water

O verbandmateriaal + watervaste pleisters + steriele gaasjes

O Claritine(anti-allergicum)

O neus-en keelspray

O Steristrip

Oblarenmiddel(Compeed)

O 3 copies van het vaccinatieboekje

• Monique

Hallo Mathijs.

In Kenia en Tanzania kun je proma terecht met Euro's, ook zijn deze goed om te wisselen in de diverse banken. In Tanzania krijg je ongeveer 1000 tanzaniaaanse shillingen voor 1 dollar en 1300 tanzaniaanse shillingen voor 1 Euro.

December is een prima tijd om te gaan maar het is dan wel hoogseizoen daar.

Ook al ben je nog nooit n Afrika geweest dan kun je prima op Kampeersafari gaan. Wel je gezond verstand gebruiken, maar het is veel avontuurlijker dan in Lodges. Ook scheelt het erg veel geld. Met Sawadee heb ik nie tgereist maar daar krijg je vast en zeker nog wel advies over.

Safari njema, Monique

• Mark

Haha, Annelies is wel heel compleet, maar wel erg handig natuurlijk. Ik denk dat wij de helft niet mee hadden gezien bovengenoemde lijst :) Hetgeen wij misten op onze reis door Tanzania was een verrekijker (zie Annelies), een fotocamera met zeer goede zoomlens, warme kleding voor als je Ngorongoro en/of Kili gaat doen en een doos met potloden/pennen (om uit te delen aan de lokale kinderen)!

Zelf ben ik van mening dat dollars veel meer geliefd zijn dan euro's, dus ik zou veel dollars in cash meenemen, vooral als je ook Zanzibar aan gaat doen.

Tot slot, een zakmes zou ik uit voorzorg niet in je handbagage in vliegtuig meenemen.

Mark

• Sander

Zo, die lijst van Annelies die moeten we maar even bewaren voor de volgende keer, dat scheelt een hoop nadenken :-)

Mathijs, de dollarkoers is juist zéér gunstig in mijn ogen, ik hoop maar dat het zo blijft! :-) Weliswaar is het misschien even wat gedoe met wisselen, maar je krijgt zo wel meer shillingen en dollars voor je euro's…

• janine

de lijst van annelies is wel heel compleet maar niet alles heb je m.i. nodig. Wij hadden een goede zaklamp mee, dus geen hoofdlamp.ALs je gaat kamperen regelt de organisatie slaapzakken ed Als je dat niet fris vindt kun je een dekbedovertrek of lakenzak meenemen waar je in gaat liggen. Wij hadden eerst de safari en hebben een oud dekbedovertrek meegenomen wat we na afloop van de safari hebben weggegeven. Zo ook de warme kleding, ik had een oude trui bij mij die ik tijdens de safari een aantal keer heb aangehad (niet alleen bij de ngorongorokrater), na afloop heb ik m in arusha weggegeven, scheelt veel ruimte die je weer kunt benutten voor souvenirs. Een zakmes zou ik inderdaad ook niet meenemen.De gids/kok heeft wel een mes voor je te leen als je die nodig mocht hebben.

Wij hadden dollars mee, zowel contant als cheques. Die travellercheques zijn ook overal in te wisselen, je kunt er in hotels/hostels etc ook mee betalen. Onze creditcard hebben we maar een keer gebruikt. ALs ik nog eens ga neem ik trouwens euro's mee, die zijn net zo gewild als dollars. Het is wel handig om wat dollars in kleine coupures bij je te hebben. Als je geld wisselt krijgt je 1100 shilling voor een dollar en 1300 voor een euro. Je kunt alles in dollars en in shilling betalen waarbij men voor een dollar 1000 shilling rekent.Behalve als je in shilling wilt betalen als de prijs in dollar ergens op staat (op het vliegveld) dan moet je extra shilling betalen.

Ik ben mensen tegengekomen die met sawadee reisden, dat was overigens een groepsreis voor gezinnen, en die waren erg tevreden.

• Annelies

Hallo,

wij hebben o.a. een zakmes gebruikt toen we van nonnen suikerriet kregen en soms hebben we brood en jam gekocht voor de lunch en vaak ook handig om vers fruit te snijden dat we op de markten kochten.

Maar juist, het is geen noodzaak. Toch blij dat we het bijhadden!

Ik had een 55l rugzak en die woog 13 kg.

De zaklamp hadden wij voor onszelf niet kunnen missen. Het is er heel vlug donker(en wel heel erg donker) en als er ergens geen elektriciteit is, heb je tenminste toch nog licht.

O ja, steek dus wel al die scherpe voorwerpen zoals mes, injectienaalden,.. niet in je handbagage natuurlijk. Maar dat wist je waarschijnlijk al!

Groetjes.

• Annelies

Hoi,

Toch best vooraf eens nadenken over het meenemen van pennen,…. voor de kinderen. Je leert hen zo een bedelcultuur aan dat niet echt mooi en plezant is.

Zo was er ook een dame die heel erg veel last had met het uitdelen van haar spulletjes. De kinderen stonden er in rijen aan te schuiven.

Als je toch wat wil geven ga je best naar de plaatselijke scholen die je kan bezoeken en geef je daar ofwel je spulletjes of een donatie aan het schoolhoofd dat mooi geregistreerd wordt in een gastenboek.

Zo leren de kinderen niet rechtstreeks bedelen bij elke toerist die er voorbijkomt.

Je ziet zelf maar wat je hiermee doet.

Groetjes.

• janine

je kunt ook een kind dat je tegenkomt een pen geven wanneer het er niet om vraagt

• Annelies

Daar begint het nou net. Maar iedereen zijn eigen mening daarover en verantwoordelijkheid daarvoor.

Op sommige plaatsen is het bedelen voor pennen echt een pest.

Maar wie ben ik om te zeggen wat het juiste is?!

Het is wel een interessant punt om over na te denken.

Groetjes.