Via CS Antwerpen naar Afrika?!

• Sander

Mij is ter ore gekomen dat het nogal wat uitmaakt of je je intercontinentale ticket boekt via www.klm.be of www.klm.nl (je kunt dit ook zelf uitproberen). We willen vliegen op Nairobi en dit scheelt ruim 200 Euro per persoon in het voordeel van de Belgische KLM-site. Wij zijn zelf Nederlands.

Het frapante aan het verhaal is dat de Belgische passagiers eerst naar Amsterdam worden gevlogen alvorens door te vliegen naar Nairobi, en dit zit in de lagere prijs inbegrepen. Niet alleen zijn de Nederlandse passagiers duurder uit, de Belgische passagiers krijgen er dus ook nog een retourtje bij vanuit België naar Amsterdam.

Ik heb de KLM gebeld en hun verteld dat mij dit was opgevallen. Ik heb gevraagd wat er zou gebeuren als ik een ticket vanaf Brussel zou boeken voor het goedkope tarief, maar niet op Zaventem zou inchecken, maar op Schiphol. Het antwoord was: dan vervalt uw hele reis, en als je op de terugweg besluit je niet te melden voor de vlucht naar Brussel, staat je koffer zonder pardon op Zaventem. Uit concurrentieoverwegingen zijn de prijzen in België nu eenmaal lager, en daar mag je als Nederlander best van mee profiteren, maar je ‘straf’ is dan wel dat je eerst op eigen gelegenheid naar Brussel moet reizen, en doodleuk wordt teruggevlogen naar Amsterdam alvorens aan je werkelijke reis naar Nairobi te beginnen (overigens geldt dit ook voor veel andere bestemmingen). Op de terugreis eindig je onverbiddelijk weer in Brussel. Dat vonden wij een beetje cru gezien het feit dat we op 10km van Schiphol verwijderd wonen.

Maarrr… nu heb ik ontdekt (via een thread op zanzibar.startpagina.nl) dat je op de Belgische site van de KLM ook als vertrekpunt ‘Antwerpen Centraal Station’ kunt opgeven, en dan reis je per trein tussen Antwerpen en Amsterdam! Mijn idee is nu: kan ik dat treinkaartje wél zonder gevolgen in de prullenbak gooien (of er nog iemand anders blij mee maken) en pas op Amsterdam inchecken? Of staat er op het station van Antwerpen een incheckbalie of incheckmachine waar ik mij per sé moet melden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er gecontroleerd wordt of je wel of niet van die trein gebruik hebt gemaakt…

Zit hier de mogelijkheid om zonder omwegen van het Belgische voordeel gebruik te maken? Heeft iemand hier ervaring mee?? Ik heb op zanzibar.startpagina.nl gehoord over deze truc, maar ik heb nooit meer gehoord hoe het nu zat met het inchecken zelf, m.a.w.: moet je nu wel of niet naar Antwerpen?

• pien

ik ken dit verhaal ook, volgens mij geldt hetzelfde vaak voor duitsland. ik kan mij niet voorstellen dat je verplicht met de trein moet

• r u f u s

Informeer eens bij de Rop reizen, zij verkopen o.a. goedkope KLM tickets naar Ghana, wellicht ook naar Tanzania……

http://www.deropreizen.be/

• Sander

Dank je voor de tip, ik heb een mailtje gestuurd, nu maar afwachten…

• Sander

Rufus,

Dank je wel voor de tip: het heeft gewerkt! Ik heb nu eindelijk antwoord op mijn vraag dankzij jouw tip, ontvangen van Deropreizen: JA, je kunt bij hen inderdáád KLM-tickets boeken voor het Belgische tarief met vertrek vanaf Amsterdam!!!

• beheerder

Goede actie…! Hoeveel gaat het je totaal schelen aan kosten?

• Sander

Bij de KLM in Nederland (www.klm.nl) kost het traject dat ik graag wil (Amsterdam - Nairobi heen, Zanzibar - Amsterdam terug) 972,11 Euro incl. tax en bij de KLM in België (www.klm.be) kost exact hetzelfde traject 712,94 Euro incl. tax. Dat scheelt dus 260 Euro per persoon. Aangezien wij met z'n zevenen reizen, is dat 1820 Euro verschil, oftewel 4000 gulden. Vind ik de moeite waard…

• r u f u s

Sander schreef:

>1820 Euro verschil, oftewel 4000

> gulden. Vind ik de moeite waard…

ik ook !

zal ik je m'n rekeningnummer sturen voor m'n commissie ?

of stuur anders maar een kaartje…..

PS. ik ben beheerder van o.a. ghana en zambia pagina's

• Sander

We zullen hier een groet plaatsen wanneer we daar eenmaal zijn (is nog erg ver weg: een heel jaar). Verder wil ik je nog een tip van de hand doen: gebruik deze KLM informatie om reizigers naar Ghana niet het Ghana Airways drama mee te laten maken dat ik op de radio hoorde van de week ;-)