Pemba

• Eric

aanstaande september gaan wij naar Tanzania (vanuit Nairobi). Vanaf Arusha willen we naar Tanga om zo naar Pemba te gaan om wat te duiken. Kunnen we dan het beste vanaf Tanga met de boot of het vliegtuig gaan en zijn er budget verblijfplaatsen op Pemba aan de kust? Als er boten gaan, gaan deze dan regelmatig?

• Barry en Hermien

Beste Eric,

Ik kan je adviseren op de site te kijken van de Loneley Planet. Hier werd trouwens wel aangegeven dat in Pemba veel mensen beroofd zijn tijdens het duiken laatst.

Groetjes barry

• Sander

Hoi Eric,

Wij spelen ook met dezelfde gedachte, of in ieder geval hebben we dat gedaan. Wij liepen namelijk min of meer tegen jouw vraag aan: zijn er budget verblijfplaatsen AAN DE KUST?

Wij hebben daar nog steeds geen bevestigend antwoord op gekregen. De Manta Reef Lodge komt het dichtst in de buurt bij wat wij als ideale verblijfplaats zien en waarvan je er op Zanzibar legio hebt. Nu weet ik wel dat een belangrijk deel van de charme van Pemba is dat er juist niet zoveel hotels en toeristen zijn, maar één budgethotel bestaande uit rieten hutjes op het strand had toch wel gekund zou je denken… de Manta Reef Lodge kost in het hoogseizoen 110 US$ per persoon per nacht inclusief alle maaltijden - absoluut waar voor je geld als ik het zo lees, maar géén ‘budget’ natuurlijk.

In de hoofdstad van het eiland zit wel een duikschool annex budgethotel (The Mission), maar je wilt toch niet in de hoofdstad slapen op een eiland met zo'n mooie kust?! Het lijkt me dat je dan altijd spontaan de zee in wilt kunnen rennen…

Voor wat betreft het vervoer tussen Tanga en Pemba zou ik wel bereid zijn om het vliegtuig te nemen (Coastal Aviation, 55 dollar). Volgens de Lonely Planet is je enige alternatief namelijk om op lokale schepen te vertrouwen, en daarover hoor ik weinig goeds. Mijn vraag aan jou is: heb jij al uitgezocht hoe je vanaf of naar Tanga reist over het vaste land? Op de website van Coastal (www.coastal.cc) zie ik een spoorlijn getekend staan tussen Tanga en Arusha/Moshi, waar wij eigenlijk heen willen. Ik kom nergens iets tegen over busverbindingen en als je wilt vliegen word je eerst via Zanzibar gestuurd.

• Eric

Beste Sander,

bedankt voor je reactie. De keuze Pemba wordt steeds moeilijker. Het gebrek aan budget verblijfplaatsen aan de kust remt me wel!

Voor zover ik weet kun je wel met de bus (scandinavian dacht ik) vanaf Arusha naar Tanga. Wij zijn/waren van plan om van Arusha naar Tanga te gaan en op de terug weg van Tanga naar Mombassa. Voor beide trajecten zijn volgens mij buslijnen beschikbaar. Ik weet alleen dat je vanaf Mombassa naar Nairobi met de trein kan. Voor Tanga Arusha weet ik dat niet.

Ik denk er steeds meer aan om richting Zanzibar te gaan om daar te duiken en aan de kust te verblijven. Ondanks dat Pemba me wel erg mooi lijkt. Wat de overval mogelijkheden (van de vorige reactie) denk ik dat die op Zanzibar net zo groot zijn als op Pemba. Of heb je daar andere ideeen over?

Groet,

Eric

• Mark

Eric,

Vorige week twee duiken gemaakt vanaf Zanzibar bij de atol Mnemba. Voor de minder ervaren duikers waarschijnlijk een lust voor het oog, voor de wat more experienced erg saai. Ik ken jouw duikverleden natuurlijk niet, maar heb wel iemand gesproken die op Pemba had gedoken. That's really the place to be for scubadiving, dus ik zou de prijs kwaliteit verhouding tegen elkaar af laten wegen. Moeilijk, moeilijk he? Wat die piraterij betreft, er wordt gesproken over één voorval, zou me er maar niet te druk over maken, je fiets parkeren in hartje Amsterdam is risicovoller!

Mark

• Sander

Hoi Mark en Eric,

Afgelopen januari heb ik ook gedoken bij Mnemba maar saai kon ik het toch echt niet noemen (en ik ben op meer plaatsen geweest). Maar goed, ik begrijp inderdaad wel uit de verhalen over Pemba dat zelfs echte die hards hier nog steil van achterover slaan. Het is maar wat je referentiekader is natuurlijk.

Inderdaad denk ik dat je je wat overvallen betreft niet zo heel erg druk hoeft te maken.

Ik ben dus nog steeds bezig met allerlei dingen uitzoeken, wij zijn met een groep, niet met z'n tweëen, dus voor ons liggen de zaken ook weer iets anders. Een aantal dingen kun je als groep charteren namelijk. Eric, misschien een idee: Pemba Afloat. Niet echt budget te noemen, maar voor 80 US$ per persoon per nacht slaap je op een zeiljacht dat voor anker ligt bij Pemba, en dat is full board…

Zie www.africatravelresource.com

Voor wat betreft vervoersopties op het vasteland van en naar Tanga: ik durf het pas aan als ik een concrete site heb waar tijden en prijzen enz. op staan en liefst ook nog van iemand heb gehoord die dat gedaan heeft. Ik begrijp slecht waarom Coastal wel rechtstreeks tussen Pemba en Tanga pendelt, terwijl als je in Tanga bent aangekomen, je daar min of meer verloren staat (althans zo lijkt het nu). We blijven zoeken!