safari tip

• pien

Wij zijn net terug van safari en ik heb nog wat tips.Onze gids ging met ons op de heenweg naar een winkeltje om ons in de gelegenheid te stellen boodschappen te doen. Voor een paar flessen water, een paar biertjes, een 2 literpack wijn, een zak chips en een zakje snoepjes moesten we 100 dollar betalen. Absurd dus. Ook stopte hij bij allerlei dure souvenirshops, wij lieten hem weten daar geen prijs op te stellen maar hij zei dat hij dat moest. Ook stopte hij onderweg bij een masai dorp dat daar speciaal stond voor de toeristen, tig landrovers met safarigangers die voor 50 dollar rond konden kijken en foto's mochten maken. Dus belangrijk om van te voren aan te geven dat je dat niet wilt (als je dat inderdaad niet wilt). Van andeen hoorden wij dat het ook goed mogelijk is om naar een masai dorp te gaan wat niet zo toeristisch is en waar je iets van 10 dollar betaalt.Wij waren overigens met bobbytours.

Voor onze dochter van 15 betaalden we de volle prijs terwijl ik later in het bezoekerscentrum van serengeti zag dat kinderen tot 16 jaar nauwelijks iets hoeven te betalen qua parkfee en kampeergeld.

• Patrice

Hallo,

Wij gaan in september ook een safari maken in tanzania. We heben deze safari nog niet geboekt maar heb via internet wel contact gehad met een aantal opperators en die van Bobby Tours zag er het beste uit. We zijn van plan om bij hun een kampeer safari te boeken. Kun je ons vertellen wat jullie ervaring was met Bobby tours en waar we op moeten letten

mvg

Patrice en Cynthia

• rich

hoi willen jullie gaan in sept waarom niet in nov is bij mijn omzwervingen op het net de goedkopste tijt wij gaan echter met konig aap ziet er veel belovend uit meschien een idee om daar eens te kijken.

heb vier jaar geleden zo een dergelijke ries gemaakt door zimbabwe botswana en namibie was goed om te doen ben africa erg gaan warderen ga nu dan ook terug maar dan naar kenia tanzania met nog een paar dagen zanzibar ons leikt dit weer een geweldige ries te worden

ik hoop dat je met deze info wat kan groetjes

• pien

bobbytours is een grote onderneming, ze hebben zo'n dertig landrovers. Op zich geen verkeerd bedrijf. De eigenaar is een indiase familie die niet zo lekker ligt bij het personeel. Zoon Kassim vind ik nogal een gladjanus. Het personeel dat op kantoor zit zijn prima mensen, vandaag was ik er nog en toen heeft een van die jongens een en ander voor me geregeld, een soort van extra service. Ze zijn heel behulpzaam. Qua safari hangt er ook een beetje van af welke gids je treft.Die van ons was een goede gids, in die zin dat hij veel wist, goed engels sprak etc. Minder was dus dat hij ons een poot uittrok door die dure boodschappen en dat maasaidorp van 50 dollar.Nadat hij de laatste avond om fooi had gevraagd (50 dollar per dag) en wij hadden gezegd dat hij dat niet kreeg, trof onze dochter van 15 'savonds een man aan in onze tent toen het bijna donker was. Hij snuffelde in onze spullen. Mijn dochter weet voor 95% zeker dat het de gids was maar ja je kunt niets bewijzen. Hij ontkende natuurlijk. Gelukkig ging ze niet gillen of zo want je weet niet wat hij dan had gedaan.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, zeg dat dus van te voren. Wij kwamen op zaterdagavond aan en vertrokken gelijk de volgende ochtend. Als je een dag ertussen hebt kun je zelf je boodschappen al van te voren doen voor veel minder geld, tanzania is helemaal niet duur maar men denkt dat je veel geld hebt als je blank bent en probeert daar een slaatje uit te slaan (niet iedereen natuurlijk!!!).

Er is trouwens ook een nederlander met een safaribedrijfje, schijnt ook goed te zijn (karibu africa safaris)karafsa, zie de website.

Succes!

• Koen

Klinkt als niet zo'n hele fijne ervaring. Wij zijn vorig jaar met JMT (www.africanheart.com) op safari gegaan (gerund door 2 Belgen) en hadden daar prima ervaringen mee. Inkopen hebben we in een normale winkel in Arusha gedaan voor normale prijzen, een masai-dorp hebben we ook bezocht, maar voor 5 euro per persoon konden we alles bekijken, en onze gids en kok waren erg goed en vroegen niet om fooien (die we uiteraard wel gegeven hebben).

• Jorrit

Wij zijn net een aantal weken terug van onze safari-trip. Wij zijn met Karafsa op pad gegaan, wij waren zeer tevreden over Oscar Sybesma (de nederlandse eigenaar) en zijn kornuiten.

Mocht je wat extra info op prijs stellen dan hoor ik het wel.

Jorrit

• patrice

Hallo Jorit,

Bedankt voor je reactie. Alle informatie die we kunnen krijgen is welkom.

Wij zitten op dit moment ook te denken aan karafsa (mede op basis van de reacties op bobby tours).

Kun je ons vertellen of jullie alleen of met een groep op safari zijn geweest, hoeveel dagen, was het een kampeer safari of met lodges, op welke locaties zijn jullie geweest, hoe zijn de kapeerplaatsen en faciliteiten, wat hebben jullie voor de safari betaald etc.

p.s. Ik heb begrepen dat de prijs die op de site van Karafsa staat ($95 per dag) geld als je je aansluit bij een andere groep en dan 5 dagen 4 nachten gaat. Wij willen waarschijnlijk wat langer maar dan kunnen we mogelijk niet bij een andere groep aansluiten en wordt de prijs fors hoger (circa $ 130 per/dag).

alvast bedankt voor de info

groetje Patrice en Cynthia

• pien

Beste Patrice,

Ik wil niet beweren dat bobbytours niet goed is, wij hadden vermoedelijk pech met de gids. De kok was trouwens een hele sympathieke jongen met wie in Arusha nog een paar dagen opgetrokken zijn. En wij betaalden trouwens 100 euro pp per dag voor de safari, we waren niet met een groep. We hadden overigens ook een offerte van karafsa voor dezelfde prijs. Omdat we via een bank in londen een aanbetaling moesten doen en dat zo'n gedoe vonden hebben we uiteindelijk geboekt bij outsight in Amsterdam en die doen weer zaken met bobbytours. Bobbytours heeft overigens de overige zaken (bustickets van arusha naar dar, transfers, ticket voor de ferry naar zanzibar allemaal goed geregeld voor ons.

succes ermee!

• Patrice

Hallo Pien,

Wederom bedankt voor de info, het is toch wel erg makkelijk om zo via internet informatie uit de eerste hand te krijgen. Hebben jullie ook de accomodatie op zanzibar via bobby tours geboekt?

Wij willen na de safari door naar zanzibar. Zoeken nog naar accomodatie (heb je nog een tip?)

nogmaals bedankt en nog een fijne vakantie

mvg

Patrice

• Jorrit

Hoi Patrice,

Hierbij wat antwoorden op je vragen.

- Wij zijn alleen op stap gegaan met 1 gids/chauffeur en 1 kok in een Landrover Defender. Een prive safari dus.

- Wij zijn 10 dagen op safari geweest en hebben geslapen op camp-sites (dit moet je echt doen helemaal top). 100 dollar per persooen per dag incl alles m.u.v. water en frisdrank. Let wel 100 dollar is iets meer dan 86 euro, valt dus wel mee.

- Karafsa heeft gezord voor een volledige kampeeruitrusting. De tesnt en de matjes waren prima. En de kok kom toveren met wat eten en een houtskoolvuurtje.

- Welke route hebben we afgelegd:

Day one, Tarangire.

Day two, Manyara

Day three,serengeti

Day four, serengeti

Day five,serengeti

Day six, Ngorongoro

Day seven,Ngorongoro

Day eight,L.Eyasi

Day nine, L.Eyasi

Day ten, L.Eyasi back to Arusha.

Omdat wij aardig vroeg in het seizoen zijn bertrokken (29 mei jl.) was de prijs per dag misschien wel iets lager. Maar als je wilt kan ik je het mobiele nummer van Oscra Sybesma gegeven. Hij is namelijk een ex-collega van een collega van mijn vriendin (volg je het nog). Wij waren en zijn erg tevreden over alles wat oscar voor ons heeft geregeld. Mocht je nog meer vragen hebben mail me dan even op mijn hotmail adres.

Hierbij kort wat hoogtepunten:

- Eigenlijk zouden we niet individueel naar Tanzania afreizen naar met een

groepsreis (Sawadee). Bij een te kleine opkomst van deze groepsreis heeft

Sawadee deze trip toen geannuleerd. Wij natuurlijk balen, maar toch gelijk

besloten om dan maar individueel alles te gaan regelen, zoals we eigenlijk

altijd wel hebben gedaan bij onze vakanties. Wat er hebben wij een geluk

gehad dat de groepsreis niet is doorgegaan want we hebben het echt

fantastisch gehad zo met z'n twee door Tanzania en Zanzibar reizen.

We hebben meer gezien dan we hadden durven dromen.

Hier een kleine opsomming van we hebben gezien: Olifanten, Buffels, Nijlpaarden, heel veel leeuwen (ook naast onze tent op de Serengeti, WOW),

cheeta's, luipaarden, Gnoes, vele vogels, giraffes, krokodillen, wilde

zwijnen, slangen, Hyena's (ook op de camping bij de Ngorongoro), alle

soorten gazellen impala's en antilopen, veel verschillende apen, zebra's

(ook deze graasden om onze tent heen bij de NgoroNgoro) en neushorens. En

natuurlijk heel veel vogels. Nu vergeet ik waarschijnlijk nog een

heleboel.

- Kamperen is inderdaad een stuk goedkoper en geeft je het echte safari

gevoel

- De faciliteiten op de campings zijn wisselend, alleen in de Serengeti

konden we niet douchen. En de douches zijn meestal lauw tot warm maar

nooit echt koud. Je kent het principe van de zwarte ton in de zon vast wel.

- Ik kan als je wilt de offerte wel aan je doorsturen die ze voor ons

hebben gemaakt

Nog even voor de duidelijkheid: Wij hebben wel alles zelf georganiseerd

maar tijdens onze vakantie was toch eigenlijk alles weer georganiseerd:

- Onze bus van Nairobi naar Arusha hadden we internet geboekt, deze stond

ons al op te wachten op de airport.

- In Arusha heeft Oscar Sybesma ons opgehaald en naar een leuk hotel

gebracht. Deze hadden we dus niet geboekt. Maar we hadden wel wat advies

aan Oscar gevraagd. Naaz Hotel in Arusha is Prima (kost 40 dollar per nacht

per kamer incl. ontbijt)

- Tijdens de Safari hebben we allen maar genoten. De tent werd voor ons

opgezet, de jeep werd voor ons gereden en de kok maakte de meest heerlijke diners

- Na onze safari hebben we de bus gepakt van Arusha naar dar es Salaam

(neem de meeste luxe bus: de Scandinavian Epress). We hebben toen we in Arusha aankwamen aan Oscar gevraagd om alvast twee plaatsen te reserveren in deze bus voor als we terug kwamen van safari.

- In Dar es Salaam de boot gepakt.

- Enkele dagen in Stone Town gebleven.

- Daarna doorgereisd naar Nungwi (Noord Zanizibar). Oscar had ons hier

weer wat hotels aanbevolen.

Nog even wat over Oscar Sybesma, de huidige manager van mijn vriendin is

een ex-collega van Oscar Sybesma. Wat kan de wereld toch klein zijn. Oscar

heeft in het verleden als verslaggever voor de wereldomroep daar gewerkt. En ook

via de reisorganisatie Summum heeft hij daar gewerkt. Oscar is een leuke,

vrolijke en maar drukke man.

Groetjes Jorrit