Ik had ook al eens gehoord inderdaad dat locals een betere resistentie hebben, wat ook wel moet kloppen gezien de statistieken. Maar er wonen en werken ook westerlingen in Tanzania en andere malariagebieden, met name in de toeristenindustrie, die niet permanent slikken (dat schijnt nog slechter voor je gezondheid te zijn).
600 Nederlanders per jaar die malaria oplopen in de tropen, is 600 Nederlanders teveel en klinkt mij ook enigszins beangstigend in de oren moet ik zeggen. Aan de andere kant heb ik zó vaak meegemaakt dat mensen lacherig deden over onze voorzichtigheid, dat het me ergens niet verbaast, dat aantal. Neem een kijkje in een gemiddelde toeristenbar 's avonds en zie met eigen ogen hoeveel mensen met blote armen en benen daar rondlopen. En dan vraag ik me nog niet eens af wie van hen eraan gedacht heeft om al die blote huid met DEET in te smeren… en wereldwijd zijn er nogal wat malariagebieden en wij Nederlanders zijn ook nogal reislustig…
Dus neem even aan dat een (flink) deel van die 600 het niet op hád hoeven lopen als ze voorzichtig waren geweest, deel het overgebleven aantal échte pechvogels op de tienduizenden Nederlanders die jaarlijks naar de tropen gaan, en ziedaar: als je maar voorzichtig bent, zijn de kansen toch echt vrij klein.