hoeveel percentage deet

• Joyce

Voor de reis naar Kenia moet ik iets van muggenspul komen met Deet. Je hebt van die careplus tubes, maar daar zit verschil in. 40% en 50%. cremes en gel….

wat raden jullie aan? Is 30 of 40% voldoende en wat is beter creme of gel.

Welk merk adviseren jullie mij?

• beheerder

Het maakt niet uit van welke fabrikant je de DEET koopt. Het percentage is wel belangrijk, alhoewel het ook belangrijk is dat je iets koopt wat je ook werkelijk gebruikt. In de lotion zit bijv. 50 %, in de gel 30 % en in de spray de helft minder. Maar als je de spray fijner vindt in gebruik dan de gel, zou ik de laatste kopen. Dat moet je dan wel vaker gebruiken dan de gel, want hoe meer percentage, hoe beter en langer de bescherming. Op de verpakking staat hoe lang de beschermingsduur is.

Tip: zonnebrand éérst opsmeren, half uurtje in laten werken en dan de DEET er overheen.

(als je een erg gevoelige huid hebt probeer dan eerst voorzichtig op een klein stukje huid)

• Joyce

de mug is toch alleen actief tussen zonsondergang en zonsopgang? Ik begrijp uit jouw reactie dat je ook overdag moet smeren (na de zonnebrand)?

Weet jij of ze in de lodges in Kenia geimpregneerde klamboe's hebben? Ik zit me een beetje druk te maken over malaria. Ik heb net de site gelezen van de travelclinic te rotterdam. Vind het toch wel eng. Je bent ondanks de pillen en deet niet geheel beschermd….en jaren later kun je er nog last van krijgen. Ik zit me al druk te maken over de kleding ‘s avonds. Als het nog warm is ’s avonds moet je allemaal lang spul aan! Voor ons is het de 1e reis naar afrika, dus dingen zijn nog erg onbekend en ik word er een beetje onzeker van. Als je goed smeert en netjes je tabletjes slikt, hoe groot is dan de kans dat je geprikt wordt door een mug die malaria heeft? Misschien moet ik er maar niet teveel bij stil staan. Ik maak mezelf gek. Wat zijn jullie ervaringen? Veel geprikt?

• beheerder

Inderdaad, de malariamug is alleen ‘s avonds en ’s nachts actief. Je hebt alleen ook nog de Dengue mug, waarvan je ook hier op dit prikbord kunt lezen, en die prikt juist overdag.

W.b. de klamboes: ze hangen wel vaak in lodges, maar als ze al ooit geimpregneerd zijn dan is dat er vaak al lang weer af omdat je na een jaar je klamboe te hebben gebruikt, deze weer opnieuw moet impregneren. Neem er dus gewoon één mee voor de zekerheid.

W.b. de pillen: die geven voor ongeveer 90 % bescherming dus dat is toch wel aanzienlijk! En maak je geen zorgen over de lange mouwen ‘s avonds, je zit vaak toch vrij hoog en het koelt ’s avonds best af.

Bij de Travelclinic in Rotterdam zul je overigens prima advies krijgen en al je vragen kun je daar ook stellen. Suc6!

• Joyce

he! lekker snel antwoord! Als je hoog zit, zal het inderdaad wel afkoelen, alleen aan zee in mombasa denk ik niet, maar goed, dat zien we dan wel. Nou 90% is best veel en in combinatie met deet en die klamboe…mmm…moet dan ook net een vrouwtjes mug zijn die malaria heeft, die mij dan toevallig kan steken….de kans wordt al veel kleiner zo….ben nu toch wel enigszins gerust gesteld. dank je wel!

• Sander

Joyce, bedenk tenslotte dat er ook mensen wónen in die landen. En natuurlijk zijn dat overwegend Afrikanen, maar ook westerlingen die zich daar permanent gevestigd hebben. Wij toeristen vinden een verblijf van 3, 4 weken indrukwekkend, maken ons druk om van alles en nog wat en nemen de strengste voorzorgsmaatregelen, maar iemand die daar woont slikt écht niet permanent malaria profylaxen. Daar bedoel ik niet mee dat je je verantwoordelijkheid niet moet nemen, natuurlijk moet je dat wel doen en jezelf zo goed mogelijk beschermen volgens de bekende adviezen. Maar ik bedoel het meer ter geruststelling: als jij je gedurende je vakantie van enkele weken gewoon zo goed als praktisch haalbaar is beschermt, dan moet je statistisch gezien toch wel een érg kleine kans hebben om malaria op te lopen vergeleken met mensen die daar permanent wonen en niks slikken…

Dan nog een geruststelling over je lange mouwen en broekspijpen aan het strand ‘s avonds: het wordt daar al vroeg in de avond donker en als jij de hele dag in je korte broek in de felle zon hebt rondgelopen, is het daarbij vergeleken ’s avonds niet heter om luchtige, maar lange kleding te dragen. Je zult je trouwens nog verbazen ter plekke over de aantallen mensen die zich helemaal niks van de adviezen aantrekken, maar dat is geen reden om zelf niet voorzichtig te zijn.

• beheerder

Het is helaas niet waar dat wij minder kans zouden hebben op malaria dan de Afrikanen zelf. Zij hebben een bepaalde mate van resistentie doordat ze als kind vaak meerdere malen malaria hebben gehad. Kinderen die het overleven (malaria is zowat doodsoorzaak nummer één in Afrika) bouwen dus resistentie op, zodat, als ze op latere leeftijd nog malaria krijgen, de ziekte veel minder heftig verloopt dan bij westerlingen en ze er met een aantal pillen vaak weer vanaf komen. Het is niet voor niets dat er jaarlijks zo'n 600 Nederlanders terugkomen uit de tropen met malaria.

Maar wees gerust: door de ziekte serieus te nemen en jezelf gewoon zo goed mogelijk te beschermen, kun je het risico natuurlijk wel aanzienlijk minimaliseren. Laat je er niet door weerhouden om naar Afrika te gaan!!

• Sander

Ik had ook al eens gehoord inderdaad dat locals een betere resistentie hebben, wat ook wel moet kloppen gezien de statistieken. Maar er wonen en werken ook westerlingen in Tanzania en andere malariagebieden, met name in de toeristenindustrie, die niet permanent slikken (dat schijnt nog slechter voor je gezondheid te zijn).

600 Nederlanders per jaar die malaria oplopen in de tropen, is 600 Nederlanders teveel en klinkt mij ook enigszins beangstigend in de oren moet ik zeggen. Aan de andere kant heb ik zó vaak meegemaakt dat mensen lacherig deden over onze voorzichtigheid, dat het me ergens niet verbaast, dat aantal. Neem een kijkje in een gemiddelde toeristenbar 's avonds en zie met eigen ogen hoeveel mensen met blote armen en benen daar rondlopen. En dan vraag ik me nog niet eens af wie van hen eraan gedacht heeft om al die blote huid met DEET in te smeren… en wereldwijd zijn er nogal wat malariagebieden en wij Nederlanders zijn ook nogal reislustig…

Dus neem even aan dat een (flink) deel van die 600 het niet op hád hoeven lopen als ze voorzichtig waren geweest, deel het overgebleven aantal échte pechvogels op de tienduizenden Nederlanders die jaarlijks naar de tropen gaan, en ziedaar: als je maar voorzichtig bent, zijn de kansen toch echt vrij klein.

• Joyce

als je toch geprikt wordt door een mug, welk spul gebruiken jullie dan tegen de jeuk? zo'n clickapparaatje van care plus? of iets van azaron? ik heb wel eens gehoord dat tijgerbalsem ook tegen de jeuk werkt?

Wat gebruiken jullie?

• Sander

Wij hadden geloof ik azaron bij ons inderdaad, maar ik ben in bijna 3 weken tijd helemaal niet gestoken!