visum

• janine

moet je ook pasfoto's meenemen voor je visum? en ben je veel tijd kwijt op het vliegveld om dat visum te regelen. Wij vliegen trouwens op Arusha

• Mark

Janine, aangeraden wordt om visum in Nederland te regelen. Je hebt hierbij één pasfoto nodig. Ik heb het via visumdienst gedaan (www.visumdienst.nl) maar dat viel behoorlijk duur uit aangezien zij 35 eur extra bemiddelingskosten rekenen + aangetekend versturen. Langs ambassade gaan is goedkoopste en snelste manier.

• janine

Hoi Mark,

Langs de ambassade gaan kan volgens mij niet omdat er geen ambassade is. Er is wel een verkeersburo, dat zit op een vreemde plek, bij een bedrijf. En je kunt de visa dan niet gelijk meenemen, de enige optie is opsturen van je paspoort en dat zie ik niet zitten. Bovendien gaan we al bijna weg. Het schijnt op het vliegveld daar ook te kunnen, tegen dezelfe prijs als je hier betaalt.

• Koen

Als je ter plekke een visum regelt heb je geen pasfoto nodig. Ik heb dit zelf niet op een vliegveld gedaan, maar aan de grens met Kenia bij Namanga. Dit was in no time geregeld. Een formulier invullen, 10 minuten in de rij staan, 50 USD betalen en een stempeltje krijgen.janine schreef:

• Silvia

Wij hebben de visa gewoon op het vliegveld regelt en aan de grenspost.

Je zegt op Arusha te vliegen, met welke maatschappij vlieg je?

• janine

we vliegen met de klm, hoezo? dat maakt voor het visum toch niet uit? ik kan er dus van uit gaan dat een pasfoto niet nodig is?

• Koen

Als je met KLM vliegt ga ik er vanuit dat je op Kilimanjaro airport vliegt ipv Arusha airport.

Maar waarschijnlijk heb je inderdaad geen pasfoto nodig. Ik had er op mijn reis trouwens wel 1 bij me voor de zekerheid.

• Silvia

Hoi,

Nee, maakt niet uit voor het visum, maar ik wilde gewoon weten welke maatschappij op Arusha vliegt. Als je met KLM vliegt zul je toch op Kilimanjaro vliegen ipv op Arusha. Mocht je toch rechtstreeks op Arusha vliegen dan wil ik dat graag weten. Is nl. wel zo handig.

M.b.t. het visum. Alles kan zeer simpel op het vliegveld geregeld woren zonder pasfoto.

• Sander

Ter volledigheid:

Er zit inderdaad geen ambassade in Nederland, maar wel een consulaat, te weten even buiten Nieuwekerk a/d IJssel in het gebouw van van Vliet Trucks. Voor hen die weleens over de A20 rijden tussen Gouda en Rotterdam: dat is dat pand waar al die dure auto's en soms zelfs helicopters bij in het weiland staan (lichtelijk dubieus dus dat uitgerekend dáár de vlag van het arme Tanzania voor de deur wappert, maar goed ;-). Je kunt er 's morgens je aanvraag inleveren en dan diezelfde middag op zijn vroegst weer ophalen, maar afgezien van bij Balkenende op de thee gaan valt er in Nieuwekerk weinig te doen met je tijd. Dus is er veel voor te zeggen om het lokaal in Tanzania te regelen, tenzij je echt in de buurt van Nieuwekerk woont, of iemand kent die daar woont (een ander persoon mag het namelijk ook voor je regelen, als je het aanvraagformulier met bescheiden ingevuld en ondertekend aan die persoon meegeeft, zie http://www.tanzania.nl). Uiteraard vallen de openingsuren van het consulaat ruim BINNEN kantooruren, waardoor je ook nog eens vrij moet zijn. Per post kan ook, maar is niet echt aan te raden, aangetekend verzenden is duur en zonder aantekening zou ik het maar niet riskeren. Voor hen die wel liever even langs Nieuwekerk rijden: daar kost het 50 Euro en in Tanzania 50 dollar, dus dat verschil is erg klein. Voor hen die met de bus de grens passeren tussen Kenia en Tanzania: ik heb begrepen dat die toch wel een tijdje stil staat, langer dan je zelf nodig hebt om je visum ter plekke te regelen. En als je per vliegtuig arriveert, is het dus een kwestie van voorkeur. Wij arriveerden in Dar es Salaam en daar was de rij met visumaanvragers lang, we waren moe en het was bloedheet, dus op dát moment was het een kortstondig voordeel dat we onze visa al hadden, al had ons dat wat logistiek gedoe gekost van tevoren.

O ja, en pasfoto's bij je steken is altijd verstandig als je gaat reizen, net zoals fotokopiëen van je identiteitsbewijzen. Nóg handiger is om scans naar je eigen hotmail-account te emailen, dan kun je ze zelfs niet kwijtraken onderweg, of een combinatie van dit alles (wel even comprimeren zodat niet de helft van je account alweer opgesoepeerd wordt door de scans).

• JMP

Per post aanvragen is geen enkel probleem, mits je de formulieren (downloaden via www.visumdienst.nl) en pasfoto's, een gefrankeerde aangetekende retourenvelop, paspoorten en € 50,– per paspoort meezendt.

Je krijgt het visum bijna per kerende post retour (ik kreeg hem twee dagen na verzending weer terug).

Kost wat, maar is efficient. Met een half vliegtuig in de rij staan om twaalf uur ‘s avonds voor een iets goedkoper visum op Kili airport: mij niet gezien. ’T blijft Afrika.

Jm