foto's in Kenya met dig.fotocamera

• Joyce

Denken jullie dat je in Kenya genoeg dieren goed (dichtbij) op de foto krijgt als je gewoon een dig. fotocamera meeneemt. De canon ixus 400 van ons heeft 3x opt.zoom en 11 x dig.zoom. Of moeten we nog op zoek naar een spiegelreflexcamera met een 300 mm lens? Wat zijn jullie ervaringen?

• anneke soemers

Wij hebben vorig jaar met digitale film en fotocamera's gewerktGeeft wel mooie foto's. Het nadeel is dat de dieren soms ver weg zijn en dan kun je beter met een spiegelreflex camera en een telelens werken.

• Silvia

Een 200 mm lens heb je toch wel minimaal nodig wil je dieren van een afstand kunnen fotograferen. (vraag dus even bij een fotozaak na wat het bereik van je digi is). Een 300 mm is optimaal.

Wij hebben echter voldoende dieren dichtbij gehad waardoor een groot bereik niet noodzakelijk was, maar je kunt het ook treffen dat de dieren verweg zitten.

• Koen

Op safari's in Kenia zul je veel dieren van behoorlijk dichtbij kunnen zien, maar lang niet allemaal. Met een spiegelreflex met een goede zoomlens zul je dus veel meer dieren goed op de foto kunnen zetten en daarnaast ook nog mooie close-up's kunnen maken.

Op onze safari hebben wij bijvoorbeeld maar één luipaard gezien die ook nog eens behoorlijk ver weg was. Met onze 400mm lens hebben we hier een redelijke foto van kunnen maken, maar met een digitale camera was dit nooit gelukt.

• Ger

Waarom zou dat niet lukken met een digitale camera, de huidige digitale spiegelreflexcamera's (b.v. Canon EOS 300D) hebben immers dezelfde mogelijkheden

• Joyce

Ja Ger, daar noem je er 1!! De 300D, wie wil die niet, dat is al een spiegelreflex digitaal. Een gewone digitale camera heeft geen telelens voor zo'n afstand, dat is dus het probleem. We moeten dan een spiegelreflex (geen dig.) aanschaffen voor een paar foto's, maar zo moet ik het maar niet zien denk ik.

• Sander

Ehhh… ‘maar’ één luipaard?? Weet je wel hoe zeldzaam dat is! :-)

• Chantal

Joyce,

Ook ik heb een EOS 300D en ben net terug uit Tanzania. Wij hebben ongeveer 850 foto's gemaakt en werkelijk helemaal geweldig. Enne een luipaard is werkelijk heel zeldzaam. Wij hadden geluk en troffen er een met twee jongen in de serengti.

Als je van plan bent er een aan te schaffen kijk dan op www.warenhuisservice.nl daar heb ik hem ook gekocht en dat scheelde incl. lens 250 euro, de moeite waard dus.

• pien

850 foto's????!!!! Jee wat veel, ik begin acuut te twijfelen over het aantal filmrolletjes dat ik heb aangeschaft, zeker omdat de kwaliteit van de rolletjes daar een stuk minder is. Ik heb voor ongeveer 250 foto's aan rolletjes mee. Is dat weinig?

• Ralph

Met een digitale camera maak je meer foto's dan met een “gewone” camera. Dit is ook wel logisch, want niet alle opnames laat je afdrukken. Je kunt zo veel als mogelijk maken, als je maar genoeg geheugen (memorycards) meeneemt, en daarna bekijken welke opnames je wel en niet laat afdrukken. De rest is leuk voor op de PC en natuurlijl voor de prullebak.

250 kan veel zijn als je kort gaat. Een rolletje van 24 per dag is zo vol, maar dan is het maken van keuzes (niet alles 3x fotograferen) een belangrijk item.