Bus van Nairobi Airport naar Arusha

• Sander

Ik lees hier steeds meer berichten van mensen die hebben besloten op Nairobi te vliegen en daar vandaan met de bus verder te gaan naar Tanzania, bijvoorbeeld via http://www.riverside-shuttle.com/ rechtstreeks vanaf het vliegveld van Nairobi naar Arusha.

De ticketprijzen naar Nairobi zijn een stuk concurrerender dan die naar Dar es Salaam, en zeker dan die naar Kilimanjaro Airport (dan zit je volgens mij vrijwel per definitie bij monopolist KLM).

Wie kan iets meer vertellen over die bus? Waar op de schaal van comfortabele touringcar met airco tot aan afrikaanse bus met kippen bevindt zich die? Ik zie dat de rit 2x anderhalf uur duurt op de site van Riverside (klopt dat??), maar toch ben je zo'n 5, 6 uur onderweg als ik het schema goed lees. Is dat vanwege het passeren van de Tanzaniaanse grens? En als je net vanuit Europa naar Nairobi bent gevlogen, is het dan nog wel een beetje te doen om direct met die busrit door te gaan?

Verder las ik ergens dat je in dit geval alleen een transit visum voor Kenia nodig hebt (wat nogal wat scheelt met een volwaardig visum). Klopt dit?

Alle uitleg is welkom!

• selma

Volgens mij staat het antwoord op al deze vragen op het forum. Maar dan toch nog even:

-transport kan onder meer via riverside of scandinavian: beide websites staan onder transport op www.tanzania.startpagina.nl (shuttle bus service en scandinavian express)

-het zijn luxe bussen, dat kun je ook op hun website zien

-het duurt wat lang omdat ze in nairobi en mensen afhalen van hotels en van het vliegveld. Daarnaast sta je inderdaad een poosje stil bij de grens omdat veel mensen daar hun visum aanschaffen

-wij komen 's ochtends aan op nairbi airport en nemen dan de bus naar Moshi (na Arusha). Ik vind het zelf geen probleem, moe ben je toch wel van de vlucht.

-de busreis moet hardstikke mooi zijn

-wij hebben bij riverside geboekt en alvast vooruit betaald met creditcard. kregen keurig de bevestiging van onze zitplaatsne per post gestuurd!

-voor kenia kun je een transit visum regelen als je op de terug weg ook niet langer dan een week in kenia blijft. dit visum kun je op nairibi airport kopen, maar ook bij de ambassade in den haag (23 euro)

• Silvia

Hallo,

De reis van Nairobi met de bus duurt inderdaad 5 a 6 uur. Je stopt maar even voor de grens en bij de grens. Het duurt gewoon zolang. De rit is erg mooi. Met een beetje geluk zie je giraffen en struisvogels langs de weg. Afhankelijk met wie je vliegt kun je al dan niet aansluitend met de bus (die zijn comfortabel met airco) naar Arusha (of Moshi). Indien je aankomsttijd ongunstig is zijn er op het vliegveld van Nairobi genoeg restaurantjes en cafeetjes waar je even kunt eten en drinken. Eventueel kun je in overleg met de busmaatschappij je koffer in hun kantoortje kwijt en kun je even een wandeling gaan maken. Wat je ook doet, ga niet de stad in. Is nl. niet bepaald veilig te noemen.

• Ger

Opnieuw lees ik dat afgeraden wordt Nairobi in te gaan

We verblijven minimaal 1 volle dag in Nairobi als we op 18 juli aanstaande aankomen en gaan op eigen gelegenheid

Kunnen we nu wel of niet de stad in?

• beheerder

Nairobi is een stad waar je wat van af moet weten voor je er heen gaat. Ten eerste en het belangrijkste: blijf in het drukke zakencentrum en begeef je niet in de wijken er omheen en ga natuurlijk NOOIT in het donker over straat. Loop niet met camera's om je nek, maar laat al je waardevolle spullen achter in het hotel (nadat je er absoluut zeker van bent dat dit veilig is..). Doe voor de zekerheid ook maar je oorbellen, gouden kettingen en horloges af.

Dit is geen bangmakerij, het is de werkelijkheid. Ik ben zelf heel regelmatig als vrouw alleen in Nairobi geweest, ben één keer achtervolgd door een man maar verder geen problemen gehad. Hij dook steeds in dezelfde winkels op en gedroeg zich vreemd. Als je laat merken dat je het door hebt is het vaak al voldoende, en winkelpersoneel haat dit soort gasten dus zullen er alles aan doen je te helpen. Een ander voorbeeld is dat iemand z'n zonnebril van z'n hoofd werd gerukt door een straatjongen, en vervolgens werd hij zowat afgeslacht door de mensenmassa…

Neem al deze voorzorgsmaatregelen in acht en je kunt dus best een dagje naar Nairobi. Maar blijf er niet langer dan noodzakelijk is.

• Koen

Wij hadden zelf van tevoren ook alle negatieve verhalen gelezen en hadden onszelf dus voorgenomen om ook zo snel mogelijk weer uit Nairobi weg te gaan. Uiteindelijk is is Nairobi ons echter zo goed bevallen dat we iets eerder uit Tanzania terug zijn gegaan en uiteindelijk bijna een week in Nairobi hebben doorgebracht.

Ik vind Nairobi een heerlijke stad en heb me eigenlijk geen enkel moment onveilig gevoeld, ook niet toen ik bijvoorbeeld net van een pin-automaat afkwam. Wel zijn we uiteraard voorzichtig geweest. 's Avonds niet de straat op, geen waardevolle spullen meenemen als je de straat op gaat en niet in alle buurten komen. Wel zijn we met volle bepakking naar het bus/matatu station, wat niet in een geweldige buurt ligt, gelopen om door te reizen naar Lake Naivasha. Ook dit ging zonder problemen.

Mijn boodschap is dus: voorzichtig zijn, maar laat vooral je niet afschrikken om Nairobi niet te bezoeken. De mensen zijn erg vriendelijk. Het aantal verkopers dat je bijvoorbeeld een safari probeert aan te smeren is relatief een stuk minder dan in bijvoorbeeld Arusha en we hebben er een hoop leuke contacten aan over gehouden.

• Sander

Allemaal ontzettend bedankt voor de informatie!