geld

• Annelies

Binnenkort vertrekken wij ook naar Kenia/Tanzania en ik had nog een vraagje i.v.m. geldzaken. We nemen dollars en traveller-cheques mee maar weten niet goed hoe we het moeten verdelen. De helft dollars + de helft traveller-cheques?

We gaan 4 weken en dachten in het totaal zo aan een bedrag van 1000 euro per persoon. Wat denken jullie?

Groetjes!

• Silvia

Die 1000 euro pp voor 4 weken moet mijn inziens lukken. Wij zijn 3 weken geweest en hebben met z'n tweeen 1100 euro uitgegeven inclusief allerlei safari's. Misschien ligt het ook wel een beetje aan het seizoen waarin je gaat en welke eisen je stelt aan de overnachtingen. Je kunt voor een dollar of 10 met 2 personen in een kamer overnachten als je niet te kieskeurig bent. De kamers zijn dan wel schoon, hebben een douche, toilet en muskietennet, maar verder dan ook niets.

Als je regelmatig in grote dorpen/steden komt is het inwisselen van cheque's geen probleem. Zorg wel voor je aankoopbewijs. Sommige vragen er niet naar, anderen controleren het 10x en maken een copie van het aankoopbewijs.

• Luuk

Hoi Silvia,

Welke safari's heb je gedaan (hoeveel dagen, welk park) en waar heb je die geboekt? Ben je met jou 1100 euro voor twee personen een echte budgetsquezer of een middenmoter?

Om budgetair voordelig uit te komen waar moeten wij dan op letten?

Dank je

Luuk

• Sander

Ik heb begrepen dat je safari's niet verder kan ‘squeezen’ dan tot zo'n 85 US$ per persoon per 24 uur ('budget camping') als je niet zelf naar en door de game reserves gaat rijden. Dan kun je dus voor 1100 Euro niet 3 weken lang op safari met z'n tweëen, want dat zou na een dag of 6, 7 al op zijn…

Dus Silvia, ik ben ook erg benieuwd naar je verhalen! :-)

• Silvia

Hoi,

We hebben ook geen 3 weken alleen maar safari's gedaan. Een paar parken bezoeken is leuk, maar 3 weken alleen safari lijkt me toch ook niets. Verder hebben wij goed onderhandeld. Buiten het seizoen om hebben ze nogal wat moeilijkheden om de jeep vol te krijgen. Hierdoor starten ze zelf al onderhandelingen met jou. Wij werden op straat gewoon aangehouden met de vraag of we met safari's meewilden. De prijzen daalde daardoor aanzienlijk. Ze willen gewoon die jeep vol hebben. Wij hebben gewoon in tenten geslapen net buiten de parken. Overnachtingen in de parken zijn erg prijzig. Meerdere safari's boeken bij hetzelfde bedrijf scheelt ook in de kosten.

Verder kun je in bv Arusha NP wandelsafari's houden. Zeer de moeite waard en de prijs is lager dan die van een jeepsafari. Toch zie je genoeg beesten die de moeite waard zijn.

Echt, als je een beetje weet te onderhandelen (en echt niet tot op het bot van die mensen, want ze mogen best verdienen en winst maken doen wij per slot van rekening ook) dan kun je voor relatief lage bedragen het e.e.a. regelen.

Verder hebben wij buiten de safari's om dorpen bezocht en daar in de omgeving gewandeld, al dan niet met gids. Ook dan kom je het e.e.a. tegen aan dieren. Die wandelingen zijn zeker net zo mooi. Als je een gids meeneemt voor een paar dolla, kom je op plaatsen waar jezelf op eigen gelegenheid niet gauw naar toe zou gaan.

Eerlijk gebied ook te zeggen dat wij voor een aantal trips een lift hebben gehad van reisorganisaties die toevallig langskomen omdat ze naar hetzelfde dorp willen als jij, alleen moeten zij daar mensen ophalen. Zij weten dan ook de goede goedkopere hotels/pensions. Lift echter niet zomaar met iemand mee!!!

Succes allemaal met zoeken, boeken en alle voorbereidingen.

Zodra ik ook maar weer even de mogelijkheid heb ga ik weer naar Tanzania!!!