kan niet kiezen Kenia/Tanzania

• Joyce

Wie helpt? Wij willen graag op in oktober op 1 week safari en verlengen met 1 week strandvakantie. Zowel Kenia als Tanzania lijken ons geweldig. Heb gezien dat Tanzania behoorlijk veel duurder is dan Kenia…(ga even uit van georganiseerde reizen). Ik begrijp dat Tanzania wat exclusiever is dan Kenia…de safaribusjes gaan daar minder van de paden af dan in Kenia…daar zoeken ze het wild en maken onderling kontakt en dan schieten alle busjes er op af, tenminste dat heb ik horen vertellen. Maar aan de andere kant….Kenia heeft in masai mara hetzelfde wild….ach…ik weet het niet..wie kan ons helpen? En dan ook voor de verlenging….strand mombasa of zanzibar?! We zitten te denken aan de oostkust, maar daar is geloof ik niks te doen.Lastig he, zo'n luxe-probleem :)? Wat zijn jullie ervaringen met de sopa en serena lodges? Of liever luxe tenten, waar een bed in staat en ook wc en douche aanwezig is…..(echt kampeerders zijn wij niet). Ben benieuwd naar jullie ervaringen? Ik hoop dat iemand beide landen bezocht heeft en zijn/haar mening wil geven.

• beheerder

Ik ben ik beide landen geweest en vond ze allebei geweldig. Toch spant Kenya voor mij de kroon vanwege de gigantische aantallen wild die je er ziet, met name in de Masai Mara. Kenners zeggen van dit park dat het ‘t meest wildrijke park is van Afrika. In een week tijd kun je veel zien; je begint bijv. in de Masai Mara twee dagen, dan een dagje Lake Nakuru (zeker doen, schitterend vanwege de duizenden flamingo’s!) en verder naar het noorden heb je Samburu Park, wat ook zeer de moeite waard is.

Oktober is een prima maand om op safari te gaan, het is niet het hoogseizoen dus in de parken zullen geen hordes toeristen zijn. Misschien kun je in de Masai Mara nog iets zien van de Great Migration, ik was er ook in die maand en we zagen de laatste kuddes gnoes vertrekken richting Tanzania.. Super!

Het klopt zeker dat de safaris in Tanzania duurder zijn dan in Kenya, dat heeft echter niets met exclusiviteit te maken, ik weet niet waarom het zo is. Maar goed, Tanzania is ook echt absoluut de moeite waard, dus doe gewoon allebei de landen zou ik zeggen… ;-) Ik ben geen strandmens dus daar kan ik je niets over vertellen. Je kunt voor Zanzibar wel even kijken op het prikbord van die pagina, voor tips van ervaringsdeskundigen. Succes!

• Silvia

Hoi,

Wij zijn zowel in Kenia als Tanzania geweest. In beide landen hebben we dezelfde ervaring. Overal veel wild, andere jeeps/bezoekers informeren elkaar waar ze wat gezien hebben zodat iedereen er naar toe kan om de dieren te bekijken. De entreegelden in Tanzania liggen hoger dan in Kenia, maar verder is Tanzania heel goedkoop en Kenia ook. Het van de paden afgaan tijdens een safari wordt in beide landen wel gedaan. Het is alleen de vraag of je dat zelf wil. Er zijn genoeg paden en je hoeft er echt niet vanaf om de beesten te zien. Ikzelf heb de instelling; als de beesten zich niet willen laten zien, laat ze dan met rust. Ga ze niet opjagen door van de paden af te gaan. Jij bent in het land der dieren en respecteer ze dan ook door ze hun rust te gunnen. Wij hebben drie weken lang safari's gedaan zonder van de paden af te gaan en wat ik begrepen heb van mensen die al vaker in Afrika geweest zijn, is dat wij enorm veel beesten hebben gezien. Menigeen was er zelfs jaloers op. Helaas kan ik je over standvakanties weinig vertellen. Wij zijn alleen in Dar aan de kust geweest.

• JMP

Ik ben in oktober 2003 in Tanzania en Zanzibar geweest. Heb in Serengeti en Ngorongoro geslapen in Serena Lodge, wat bijzonder goed is bevallen. Neem in Serena Ngorongoro de tijd om een wandeling te maken. Wij zijn langs de kraterrand naar een van de hoogste punten gelopen via een Masai veeweggetje, een prachtige ervaring. Je schijnt ook een halve dag te kunnen wandelen, met gids, naar een masai dorp (niet die toeristische).

Verder hebben we in de Selous (zuiden) in een grote tent met wc+buitendouche gezeten (selous safaricamp, www.selous.com) wat ook geweldig was.

Wij zijn ook geen echte kampeerders, dus dat was een prachtige oplossing.

Over Kenia kan ik je niet informeren, maar dat doen anderen dan wel weer.

Veel plezier!

jmp

• Joyce

Heb je dit georganiseerd gedaan of ter plekke iets geregeld? Wij durven niet zo goed een ticket te boeken en dan maar verder te kijken, maar volgens mij ben je dan wel veel goedkoper uit of niet?

• Silvia

Veel goedkoper zou ik niet zo zeggen. Je kunt alleen veel makkelijker zelf bepalen hoe lang je naar welk park wilt, zeker als je er zelf voor zorgt dat de jeep/busje vol komt met mensen die zelfde trip willen maken. Als je maar met 2 personen bent ben je vaak aangewezen op hun standaard programma's en zoeken zij mensen om het busje vol te krijgen. Zelf regelen is goed te doen. Onze eerste reis was georganiseerd om te kijken hoe alles gaat in landen als Kenia en Tanzania. We kwamen al snel tot de ontdekking dat je alles zelf heel goed kunt regelen. Het kan dan wel zijn dat je ergens een keer een dag langer moet wachten voordat men genoeg mensen heeft voor de safari, maar dat is afhankelijk van het seizoen waarin je reist. Wij zullen in ieder geval onze volgende reizen naar Afrika zelf regelen. Een goede reisgids zoals Rough Guide is daarbij wel noodzakelijk. je kunt dan je reis al uitstippelen en weet je ook een beetje waar je moet zijn om zaken ter plekke te regelen.

Succes.

• JMP

Wij hadden alles van tevoren geboekt, omdat we beperkte tijd hadden.

Heb je tijd genoeg, en maakt het inderdaad niet uit een dag of twee ergens te moeten blijven, dan zou ik het au bonne foi doen!

jm

• Cindy

Ik denk dat het zeker aan te raden is om gewoon zelf een ticket te boeken! Wij dachten dat eerst ook toen we gingen, maar alles valt heel erg mee. Ik heb een idee voor je. Je kan een vriend van mij mailen in Arusha die een safaribedrijf heeft. Je kan hem je vragen voor leggen en welke parken je wilt bezoeken. Hij kan je zijn prijs geven en hij kan ook voor alle andere dingen zorgen waar je misschien behoefte aan hebt, zoals een transfer van het vliegveld en een hotel voor de eerste nacht. Als jullie naar Tanzania gaan, het is echt heel mooi en leuk. De naam van die vriend is Lazaro en email: nsee31@yahoo.com Probeer het eens en je weet gelijk of het goedkoper is of niet. Vertel mijn naam erbij en hij weet van wie het komt. En je kan ook vertellen dat ik jullie een goede prijs beloofd heb! hahaha.

De lodges zijn naar horen zeggen heel erg goed! Ik heb zelf een kampeersafari gedaan omdat het goedkoper was. Viel ook mee hoor. Maar je kan niet echt lekker douchen dan ofzo. Het was geen luxe kampeersafari maar echt in van die zelfopgezette tentjes. Nee, zo'n lodge safari moet geweldig zijn! Veel succes en ik denk dat als je mijn vriend mailt dat je dan veel meer zicht heb op de verschillen!

Groetjes,

Cindy

• Silvia

Lodges zijn inderdaad mooi en goed, maar over het algemeen behoorlijk aan de prijzige kant. Het is maar wat je wilt. M.b.t. het kamperen verschilde het allemaal nogal per campingplaats. Op de meeste plaatsen hadden wij echter goede sanitaire voorzieningen. (dit zijn dan wel de campingplaatsen buitend e natuurparken). Alleen in Ngorongoro hebben we een keer op een campsite gestaan en daar was het warme water zo koud dat er nog net geen ijsblokjes uit de kraan kwamen, maar we waren blij dat we na 3 dagen weer een waterkraan hadden. Indien je in de parken zelf overnacht zijn er geen voorzieningen. Je toilet is dan de bush en een kraan is er natuurlijk niet te vinden. Indien je dat voor een paar dagen geen probleem vind zijn dat wel de mooiste overnachtingen. Vanuit je tentje de dieren voorbij zien komen is toch wel erg mooi. In de parken in tenten overnachten is in ieder geval aanzienlijk goedkoper dan een lodge in het park.

• Jorrit

Hoi,

Wij zijn net terug van een vakantie in Tanzania. Tanzania is in ieder geval wat rustiger dan Kenia en Zanizibar is een paradijs op aarde. Hierbij wat zaken die wij heel erg prettig hebben gevonden tijdens onze reis:

- Ga kamperen tijdens een safari. Alleen dan heb je echt contact met de natuur. Wij hebben zebra's, leeuwen en hyena's op de caping gehad. En trouwens als je in lodges slaapt wordt de prijs ook gelijk een stuk minder aantrekkelijk. De Sopa en Serena lodges zijn wel perfect!

- Onze kampeersafari hebben wij laten regelen door een nerderlander die in Arusha zijn eigen safaribedrijf is begonnen (Oscar Sybesma). Hij heeft voor ons de safari prima geregeld. www.karafsa.com. Ik zou je willen adviseren ook de parken Tarangire en Manyara op te nemen in je safari. Ook lake Eyasi is een bezoek waard. Al deze parken liggen in het noorden van Tanzania.

- Ik zou je willen adviseren je safari lekker ruim op te zetten, ga 10 dagen. Probeer in ieder geval 3 dagen in de Serengetie te verblijven op de camping (Pimba-campsite).

- Als je op safari gaat dan zou ik je willen adviseren niet in een truck te gaan. voor een prive land-rover met kok en chauffeur betaal je net zoveel.

- Neem de snelle boot naar Znizibar, deze is wel wat duurder maar je kan ook op deze snelle boot buiten zitten.

- Zanizbar (Nungwi): Beach Cottages is erg leuk

- Ga snorkelen of duiken op Zanizibar/Mnemba

Mocht je meer willen weten laat het me dan ff weten.

Succes met je keuze.

Jorrit