souvenirs

• sanne

Zijn er leuke souvenirs te koop in tanzania? En op zanzibar? Als er op zanzibar dezelfde dingen te koop zijn wacht ik namelijk liever tot ik daar ben, hoef ik het niet mee te sjouwen de hele reis. En de masai, maken die bijzondere voorwerpen die ze verkopen?

• Sander

Hoi Sanne,

Wij vonden het shoppen naar souvenirs júist op Zanzibar veel relaxter dan op het vaste land. Op Zanzibar wordt een schilderkunst beoefend die ‘tinga tinga’ heet en die in allerlei souvenirwinkeltjes wordt verkocht. Ze rollen je schilderij gewoon op door het houten frame eraf te halen. Ook hebben we in de Forodhani Gardens in Stone Town op Zanzibar een Masaai huwelijksketting gekocht - na een stevige onderhandeling. Op zich een beetje triest om te zien dat de Masaai naar het toeristische Zanzibar gekomen zijn in flinke aantallen en daar op Nikes door de stad heen lopen om hun spullen te verkopen, waardoor alles een nogal commercieel nepsfeertje kan krijgen. Maar ook begrijpelijk omdat ze ook gewoon hun hoofd boven water proberen te houden. Maar eenmaal thuis denk ik dat je er wel blij mee zult zijn…

Sander

• Loes

Er zijn BERGEN souvenirs in Tanzania, zoveel dat je er stapeldol van wordt. Iedereen wil ze aan je verkopen en ze zijn supermooi (veel houtsnijwerk, met de hand gemaakt) en niet duur dus je wilt alles wel kopen. Kortom, je kunt er niet omheen. Op het vasteland zijn souvenirs ietsje goedkoper, maar het is het sjouwen niet waard. Je kunt ze goed op Zanzibar kopen, leuke sfeer ook daar.