Hoi Ruud,
Deze vraag heb ik vorig jaar rond deze tijd bijna letterlijk hier gesteld tijdens de voorbereiding voor onze eigen safari. Ik heb er toen uitgebreid onderzoek naar gedaan omdat ik de safaritarieven in die contreien écht niet te harden vond.
Over Mikumi kreeg ik er maar geen vinger achter vóórdat wij onze beslissingen hebben genomen. Naderhand heb ik wel, volgens mij op dit forum (moet je even naar de oudere berichten bladeren), positieve berichten gelezen over mensen die voor een habbekrats met een redelijk comfortabele bus vanuit Dar es Salaam naar Mikumi Village zijn gereden. Daar schijn je 1 of 2 op toeristen gerichte hotelletjes te hebben die net buiten het game reserve liggen (dat scheelt weer iets in de park fees) en van waaruit je een gids en 4x4 kunt regelen om een halve of hele dag het park in te gaan. Let wel: ik ben het met de vorige spreker eens: Mikumi is vrij klein en je moet dit voor het echte safarigevoel liefst combineren met één van de andere parken. Wij zijn in totaal overigens 2 etmalen in de Selous geweest en hoewel we waarschijnlijk maar een fractie van het park gezien hebben, vonden we het toch ZEER de moeite waard.
Wij hebben zelf namelijk uiteindelijk gewed op Selous Mbega Camp. Op hun website, http://www.selous-mbega-camp.com/ vind je een ‘backpackers bustrip’. Dit is echter uitsluitend voor de echte avonturisten! De deal is dat je met een bus vanuit Dar es Salaam rijdt naar een dorpje (Mloka Village) vlakbij het kamp. Dit kost heel weinig, is érg spartaans, en in ruil daarvoor mag je tegen 50% korting ‘full board’ in het best luxe en prachtig gelegen kamp verblijven (de tarieven van de park fees en game drives worden uiteraard niet voor je aangepast) en komen ze je ophalen op het busstation. Je doet de Selous op deze manier dus ongeveer voor het tarief van een budget camping safari met iglo tentjes, maar je zit dáár behoorlijk luxe en de Selous is natuurlijk zeer exclusief. MAARRRRRR… ons heeft dit een avontuur opgeleverd dat ik niet snel meer zou willen herhalen. Als eerste zijn wij door een zeer overtuigende tout belazerd die ons zeer geraffineerd wijs maakte dat er tegenwoordig modernere touringcars op de route naar Mloka rijden, zoals bijvoorbeeld Scandinavian, en liet ons dus ook meer betalen. Dit is NIET zo en laat je ook ECHT niets anders wijsmaken! Het gaat om een oude Amerikaanse schoolbus (zoals die uit de peugeot-reclame). Dat is op zich nog niet zo erg, maar die bus wordt 's morgens vroeg op de Temeke Bus Stand zó ontzéttend volgestouwd dat er LETTERLIJK geen kip meer bij kan. Wij hadden iemand gevonden die ons daar met een taxi naartoe wilde brengen, en die kwam aan de late kant met een gammele taxi bij de Safari Inn in Dar es Salaam opdagen. De taxi kreeg een klapband op weg naar de Temeke Bus Stand - wat trouwens echt in een arme sloppenwijk is vér buiten het centrum van de stad. Van taxi gewisseld, gauw doorgereden, maar de bus was al vertrokken. Vervolgens kregen we te horen dat de bus een eindje verderop weer een uur stilhield om nog meer mensen en bagage op/in te laden. Wij daarheen. De bepakking was inmiddels metershoog op het dak vastgesjord en mensen hingen met de hoofden uit het raam naar lucht te happen, zo erg zaten ze als haringen in een tonnetje. Om de bus heen een drukte van belang van verkopers enz. Onze tout ging nog proberen ons in die bus te krijgen maar dat was godsonmogelijk en wij zagen dat ook helemaal niet meer zitten. Ons was namelijk voorspeld dat de rit 6-8 uur zou gaan duren, hoewel het maar om 180km gaat. Wat ook bleek was dat de meerprijs die wij hadden betaald gebruikt zou gaan worden om een arme Tanzaniaan met zitplaats om te kopen en te laten gaan staan zodat wij konden zitten. Niet alleen klonk ons dat lichtelijk onrechtvaardig in de oren maar het leek ons ook echt niet meer mogelijk in dit stadium. Teleurgesteld zijn we toen teruggekeerd en hebben ons geluk op het vliegveld geprobeerd. Coastal wist ons binnen een uur en voor het normale tarief op de airstrip van Selous te krijgen en de kampleiding van Selous Mbega Camp vergaf ons na onze verhalen met een brede glimlach het feit dat we niet per bus arriveerden en besloot ons maar niet ook nog eens op te laten draaien voor de kortingshelft die we dus eigenlijk onterecht hadden gekregen. Eind goed al goed voor ons, want wij waren er dus al veel eerder en zaten toch voor het gunstige tarief superdeluxe. Onze safari kon ineens die ochtend al beginnen! Het was er écht fantastisch, de Selous is ontroerend mooi. De volgende middag zagen wij een Nederlandse jongen doodmoe aan de bar hangen en die bleek ÃÂn de bus te hebben gezeten waar wij naar hadden staan kijken en hadden laten gaan. Er bleek dat de bus onderweg 2x pech had gekregen en dat de beste jongen met de knieën onder de kin geklemd 15 uur in dat ding had gezeten, nauwelijks in staat om zich te bewegen omdat hij zich dan aan medepassagiers zou stoten. Wees dus voorbereid! En zorg dat je echt rúim op tijd op Temeke Bus Stand bent zodat je nog enigszins een normale plek kunt veroveren. Mocht je toch nog geïnteresseerd zijn dan kun je via het contactadres op de website van Selous Mbega Camp deze hele deal rond maken en word je ook geïnformeerd over tijden enz. Ik zie trouwens nu ook op hun website staan dat je er met je eigen tentje mag kamperen. Wat daar het tarief van is weet ik niet, kan ook nog interessant zijn.
Een iets minder spartaanse optie is misschien om met de TAZARA spoorlijn van Dar es Salaam naar Selous te rijden. Dit kost aan vervoer ook maar iets van 10 US$ voor een eersteklas kaartje en het schijnt dat je tijdens de treinrit al wild kunt spotten. Het punt is alleen dat als je eenmaal bij de Selous aankomt, je toch weer op vrij dure lodges aangewezen bent (Selous Mbega Camp wil je tegen betaling op het station ophalen, maar bijvoorbeeld ook Sable Mountain Lodge (zie google)). Vanuit de Sable Mountain Lodge kun je waarschijnlijk wel weer makkelijker door naar Mikumi, want dat ligt gunstiger wat dat betreft. De trein terúg naar Dar es Salaam schijnt zéér onbetrouwbaar te zijn qua vertrektijden, want die is dan namelijk al zo'n 30 uur onderweg vanuit Zambia. De bus van Mikumi Village terug naar Dar is dan waarschijnlijk een betere optie.
Succes!