Selous/Morogoro/Mikumi

  • Ruud

    Hallo,

    Tijdens onze reis naar Tanzania willen we Selous NP en Mikumi NP en die omgeving (Morogoro, Undzugwa Mtns) bezoeken.

    Nu heeft SNP een aardige safari daar naar toe, maar wel wat prijzig. Zijn die parken ook op eigen gelegenheid te bereizen, om ter plaatse een gids enzo voor gamedrives, wandelsafaris te regelen?

    Graag tips en ervaringen.

    Bedankt!

  • beheerder

    Van het Selous weet ik het niet, Mikumi hebben wij wel zelfstandig gedaan. We zijn er met de bus heengegaan en hebben er ter plekke een safari geregeld met een jeep en chauffeur. Het was niet erg schokkend in vergelijking met de parken in het noorden, dat moet ik erbij zeggen. Het Selous schijnt wel echt gaaf te zijn, maar daar moet je minstens 4 a 5 dagen voor uit trekken omdat het zo gigantisch groot is.

  • Sander

    Hoi Ruud,

    Deze vraag heb ik vorig jaar rond deze tijd bijna letterlijk hier gesteld tijdens de voorbereiding voor onze eigen safari. Ik heb er toen uitgebreid onderzoek naar gedaan omdat ik de safaritarieven in die contreien écht niet te harden vond.

    Over Mikumi kreeg ik er maar geen vinger achter vóórdat wij onze beslissingen hebben genomen. Naderhand heb ik wel, volgens mij op dit forum (moet je even naar de oudere berichten bladeren), positieve berichten gelezen over mensen die voor een habbekrats met een redelijk comfortabele bus vanuit Dar es Salaam naar Mikumi Village zijn gereden. Daar schijn je 1 of 2 op toeristen gerichte hotelletjes te hebben die net buiten het game reserve liggen (dat scheelt weer iets in de park fees) en van waaruit je een gids en 4x4 kunt regelen om een halve of hele dag het park in te gaan. Let wel: ik ben het met de vorige spreker eens: Mikumi is vrij klein en je moet dit voor het echte safarigevoel liefst combineren met één van de andere parken. Wij zijn in totaal overigens 2 etmalen in de Selous geweest en hoewel we waarschijnlijk maar een fractie van het park gezien hebben, vonden we het toch ZEER de moeite waard.

    Wij hebben zelf namelijk uiteindelijk gewed op Selous Mbega Camp. Op hun website, http://www.selous-mbega-camp.com/ vind je een ‘backpackers bustrip’. Dit is echter uitsluitend voor de echte avonturisten! De deal is dat je met een bus vanuit Dar es Salaam rijdt naar een dorpje (Mloka Village) vlakbij het kamp. Dit kost heel weinig, is érg spartaans, en in ruil daarvoor mag je tegen 50% korting ‘full board’ in het best luxe en prachtig gelegen kamp verblijven (de tarieven van de park fees en game drives worden uiteraard niet voor je aangepast) en komen ze je ophalen op het busstation. Je doet de Selous op deze manier dus ongeveer voor het tarief van een budget camping safari met iglo tentjes, maar je zit dáár behoorlijk luxe en de Selous is natuurlijk zeer exclusief. MAARRRRRR… ons heeft dit een avontuur opgeleverd dat ik niet snel meer zou willen herhalen. Als eerste zijn wij door een zeer overtuigende tout belazerd die ons zeer geraffineerd wijs maakte dat er tegenwoordig modernere touringcars op de route naar Mloka rijden, zoals bijvoorbeeld Scandinavian, en liet ons dus ook meer betalen. Dit is NIET zo en laat je ook ECHT niets anders wijsmaken! Het gaat om een oude Amerikaanse schoolbus (zoals die uit de peugeot-reclame). Dat is op zich nog niet zo erg, maar die bus wordt 's morgens vroeg op de Temeke Bus Stand zó ontzéttend volgestouwd dat er LETTERLIJK geen kip meer bij kan. Wij hadden iemand gevonden die ons daar met een taxi naartoe wilde brengen, en die kwam aan de late kant met een gammele taxi bij de Safari Inn in Dar es Salaam opdagen. De taxi kreeg een klapband op weg naar de Temeke Bus Stand - wat trouwens echt in een arme sloppenwijk is vér buiten het centrum van de stad. Van taxi gewisseld, gauw doorgereden, maar de bus was al vertrokken. Vervolgens kregen we te horen dat de bus een eindje verderop weer een uur stilhield om nog meer mensen en bagage op/in te laden. Wij daarheen. De bepakking was inmiddels metershoog op het dak vastgesjord en mensen hingen met de hoofden uit het raam naar lucht te happen, zo erg zaten ze als haringen in een tonnetje. Om de bus heen een drukte van belang van verkopers enz. Onze tout ging nog proberen ons in die bus te krijgen maar dat was godsonmogelijk en wij zagen dat ook helemaal niet meer zitten. Ons was namelijk voorspeld dat de rit 6-8 uur zou gaan duren, hoewel het maar om 180km gaat. Wat ook bleek was dat de meerprijs die wij hadden betaald gebruikt zou gaan worden om een arme Tanzaniaan met zitplaats om te kopen en te laten gaan staan zodat wij konden zitten. Niet alleen klonk ons dat lichtelijk onrechtvaardig in de oren maar het leek ons ook echt niet meer mogelijk in dit stadium. Teleurgesteld zijn we toen teruggekeerd en hebben ons geluk op het vliegveld geprobeerd. Coastal wist ons binnen een uur en voor het normale tarief op de airstrip van Selous te krijgen en de kampleiding van Selous Mbega Camp vergaf ons na onze verhalen met een brede glimlach het feit dat we niet per bus arriveerden en besloot ons maar niet ook nog eens op te laten draaien voor de kortingshelft die we dus eigenlijk onterecht hadden gekregen. Eind goed al goed voor ons, want wij waren er dus al veel eerder en zaten toch voor het gunstige tarief superdeluxe. Onze safari kon ineens die ochtend al beginnen! Het was er écht fantastisch, de Selous is ontroerend mooi. De volgende middag zagen wij een Nederlandse jongen doodmoe aan de bar hangen en die bleek ín de bus te hebben gezeten waar wij naar hadden staan kijken en hadden laten gaan. Er bleek dat de bus onderweg 2x pech had gekregen en dat de beste jongen met de knieën onder de kin geklemd 15 uur in dat ding had gezeten, nauwelijks in staat om zich te bewegen omdat hij zich dan aan medepassagiers zou stoten. Wees dus voorbereid! En zorg dat je echt rúim op tijd op Temeke Bus Stand bent zodat je nog enigszins een normale plek kunt veroveren. Mocht je toch nog geïnteresseerd zijn dan kun je via het contactadres op de website van Selous Mbega Camp deze hele deal rond maken en word je ook geïnformeerd over tijden enz. Ik zie trouwens nu ook op hun website staan dat je er met je eigen tentje mag kamperen. Wat daar het tarief van is weet ik niet, kan ook nog interessant zijn.

    Een iets minder spartaanse optie is misschien om met de TAZARA spoorlijn van Dar es Salaam naar Selous te rijden. Dit kost aan vervoer ook maar iets van 10 US$ voor een eersteklas kaartje en het schijnt dat je tijdens de treinrit al wild kunt spotten. Het punt is alleen dat als je eenmaal bij de Selous aankomt, je toch weer op vrij dure lodges aangewezen bent (Selous Mbega Camp wil je tegen betaling op het station ophalen, maar bijvoorbeeld ook Sable Mountain Lodge (zie google)). Vanuit de Sable Mountain Lodge kun je waarschijnlijk wel weer makkelijker door naar Mikumi, want dat ligt gunstiger wat dat betreft. De trein terúg naar Dar es Salaam schijnt zéér onbetrouwbaar te zijn qua vertrektijden, want die is dan namelijk al zo'n 30 uur onderweg vanuit Zambia. De bus van Mikumi Village terug naar Dar is dan waarschijnlijk een betere optie.

    Succes!

  • beheerder

    Heel helder verhaal, bedankt. Klinkt erg goed! Er is weer iets aan mijn lijstje toegevoegd… Hoelang ben je in de Selous geweest? Klopt het dat je er nauwelijks toeristen ziet? Ik vond nog een leuk artikel over de TAZARA spoorlijn.

  • Sander

    Wij zijn helaas maar 2 etmalen in de Selous geweest, meer konden we ons financieel écht niet veroorloven. Maar het waren wél de meest fantastische 2 etmalen die je je maar kunt wensen daar! Inderdaad kom je bíjna nooit andere mensen tegen. Sterker nog: ze geven soms wel per radio door waar leeuwen te zien zijn, maar er mag nooit meer dan 1 voertuig tegelijkertijd bij de dieren zijn en dus gaan ze daar dan juist níet massaal op af. Ik denk dat we tijdens een dag lang rijden door het park 2 voertuigen zijn tegengekomen, en wij zaten met z'n tweëen in de 4x4 met gids. Een privé-safari dus! :-)

  • beheerder

    Het moet de moeite waard zijn om uit te zoeken wat het scheelt als je met je eigen tentje kampeert op Selous Mbega Camp. Een dagje in zo'n lokale bus kan toch wel errug leuk zijn weet ik uit ervaring, en als je op die manier een hoop kan besparen heb ik het er zeker voor over!

  • Sander

    Tsja, ik las elders ook al dat jij dat soort dingen als die locale bussen juist leuk vindt, en daar zul je tenslotte ook wel beheerder van deze pagina voor zijn… ;-)

    Ik zie de charme er op zich ook nog wel enigszins van in, maar niet als die bus zó volgepropt zit dat ik daar met een hernia of zuurstoftekort aankom. Dan gaat voor mij de lol er snel vanaf :-) En in het verhaal wat ik beschreef was het trouwens gewoon ook écht niet meer mogelijk. Het volume van onze lichamen viel gewoon niet meer in die bus te proppen, hij was echt mutjevol.

    Bovendien moesten wij indertijd nog erg wennen aan het idee van kamperen in het wild. Er lopen ‘s avonds/’s nachts geregeld leeuwen (en olifanten) dwars door Selous Mbega Camp heen en als je nog nooit in Afrika bent geweest (zoals mijn reisgenoot toen) is dat vrij heftig. Het kamp ligt officieel trouwens búiten het park, maar hekken zijn er niet en wij vonden de omgeving van het kamp juist erg mooi en groen vergeleken met de omgeving van de nóg duurdere lodges die wél binnen de parkgrenzen gelegen waren. Bovendien scheelt het vaak weer iets in parkfees…

    Wat ik je verder nog kan vertellen is dat de medewerkers van Selous Mbega Camp echt SUPER lief zijn. De leiding is financieel in handen van de Duitse familie Heep die kantoor houden in Dar es Salaam en af en toe komen kijken, maar de praktische dagelijkse uitvoering wordt gedaan door Marumbwe, een wat oudere Tanzaniaan. Hij is de rust zelve en bekommert zich echt om zijn gasten. Hij houdt er overigens niet van om over geld te praten of de rekening te voldoen aan tafel. En Rammadan (no kidding :-)) is een jongen die afkomstig is uit het nabij gelegen Mloka Village die nu als safarigids/chauffeur optreedt en die desnoods iedere boom in het hele park voor je rondrijdt om te zien of daar nog dieren zijn die jij graag wilt zien. Onvermoeibaar was hij daarin.

  • pien

    Heb ik goed begrepen dat je dit jaar weer gaat? En ga je dan naar dezelfde omgeving of weer naar Selous?Als ik jouw verhalen daarover lees lijkt het me meer bijzonder dan het noorden, al was het alleen al vanwege de enorme hausse aan toeristen……

  • sander

    Wij willen volgend jaar juli weer. We waren zo onder de indruk van alles en zeuren onze vrienden zo de oren van het hoofd erover, dat we ze hebben overgehaald met ons mee te gaan :-)

    Maar ondanks de vele toeristen in het noorden willen we toch ook graag Serengeti en Ngorongoro zien. We weten dat Selous veel exclusiever is maar toch vind ik die krater en die grasvlakten ook erg aantrekkelijk om eens te zien. Verder gaan we dit keer naar ook naar het eiland Mafia.

    Toch moet ik toegeven dat het me wel enigszins aan mijn hart gaat om de Selous deze keer links te laten liggen. Maar goed, je kunt nu eenmaal niet alles… en waarschijnlijk gaan we nóg wel eens een keer ;-)

  • pien

    o en vanwaar naar het eiland mafia? Is dat leuker/rustiger/mooier dan bijvoorbeeld zanzibar of pemba?