advies voor prijzen

• Wils

Wij gaan met z'n 2 naar Tanzania voor 5 weken in de maand juli/augustus.

Wij zijn hiervoor een planning aan het maken.

Enkele vragen die ons bezighouden zijn:

- wat is een richtprijs voor 6 dagen beklimming Kilimanjaro?

- wat is een richtprijs voor 3/4 dagen Serengeti met 2 dagen Ngorongoro wildpark.

Wij komen aan in Dar-es-Salaam, wie heeft er een naam evt. + mailadres van een budgethotel? Lonely Planet hebben we.

bij voorbaat dank

groet Wils

• Johan Banis

Budgethotel?

Safari Inn is mij heel goed bevallen. Misschien niet de aller- allergoedkoopste, maar wel een internetcafe in het pand. En een koelkast voor erg koude drankjes.En een goeie wasservice. Schone kamers. En best wel centraal gelegen. Hun ontbijt is waardeloos, maar ze exploiteren twee straten verderop een prima tent voor goed en goedkoop eten: Chief's Pride.

Zie: http://www.angelfire.com/biz2/SafariInn/index.html

Johan Banis

• Wils

Beste Johan

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga met Safari Inn mailen.

groet WilsJohan Banis schreef:

>

> Budgethotel?

>

> Safari Inn is mij heel goed bevallen. Misschien niet de

> aller- allergoedkoopste, maar wel een internetcafe in het

> pand. En een koelkast voor erg koude drankjes.En een goeie

> wasservice. Schone kamers. En best wel centraal gelegen. Hun

> ontbijt is waardeloos, maar ze exploiteren twee straten

> verderop een prima tent voor goed en goedkoop eten: Chief's

> Pride.

>

> Zie: http://www.angelfire.com/biz2/SafariInn/index.html

>

>

> Johan Banis

• monique

Hallo,

Wat je ook kan doen is niet in Dar blijven maa de ferry nemen naar het zuiden toe. Wij gingen met een taxi van de luchthaven naar de ferry met drie personen voor 6 dollar. eens over het water kan je de daldala nemen naar kipepeobeach (vermeld op de index) het is er zalig en in een mum van tijd sta je in de stad terug.

www.kipepeobeach.com

succes

MoniqueWils schreef:

>

> Beste Johan

> Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga met Safari Inn mailen.

> groet WilsJohan Banis schreef:

> >

> > Budgethotel?

> >

> > Safari Inn is mij heel goed bevallen. Misschien niet de

> > aller- allergoedkoopste, maar wel een internetcafe in het

> > pand. En een koelkast voor erg koude drankjes.En een goeie

> > wasservice. Schone kamers. En best wel centraal gelegen. Hun

> > ontbijt is waardeloos, maar ze exploiteren twee straten

> > verderop een prima tent voor goed en goedkoop eten: Chief's

> > Pride.

> >

> > Zie: http://www.angelfire.com/biz2/SafariInn/index.html

> >

> >

> > Johan Banis

• Sander

Ik voel veel voor het advies van Monique. Wij hebben ook in de Safari Inn geslapen, zoals zovelen, en inderdaad is het handig dat een aantal voorzieningen (internet, vervoers- en communicatiemogelijkheden) vlakbij zijn. Maar we hadden toch wel enige moeite met de uitstraling die (logischerwijs) gepaard gaat met een budget hotel in een arme afrikaanse miljoenenstad.

Bewakers met mitrailleurs voor de deur, een autoschroothoop/werkplaats ook pal voor de deur, tralies voor je hotelkamerramen waardoor je het idee had in een cel te zitten, een douche die de halve vloer van de hotelkamer blank zette omdat het water niet weg wilde lopen, vlooien in je doorzakkende bed met schuimrubber matras (hoezo schoon?!) en een minaret pal naast het hotel (gelukkig moesten wij sowieso om 5 uur opstaan) - al met al niet echt ontspannen. De omgeving van het hotel is niet bepaald ‘gezellig’ of mooi te noemen… O ja, trouwens nog een tip: het feit dat sommige ‘touts’ op het terrein van het hotel worden toegelaten ondanks de strenge bewaking, wil NIET zeggen dat díe touts betrouwbaar zijn! En het boekingskantoortje voor allerlei trips dat direct tegenover de ingang van het straatje van de Safari Inn in een soort houten hutje zit, heeft ons ook getild, dus laat je daar niet heen sleuren!

Ná onze safari reisden wij weer via Dar es Salaam en hebben toen besloten om een budgethotel buiten de stad te zoeken aan het strand. Dat is ons véél beter bevallen. Je bent iets meer kwijt aan een taxirit om de stad uit te komen maar je hebt tenminste nog steeds het gevoel op vakantie te zijn (zie bijvoorbeeld Silver Sands in de Lonely Planet - ook weinig bijzonders maar wel comfortabel en rustig gelegen aan het strand). Het zal écht een kwestie van smaak en voorkeuren zijn, wij lazen ook verhalen van mensen die enthousiast waren over de stad en ook in de Lonely Planet wordt geschreven over leuke dingen om te zien, maar wat ons betreft had het centrum van Dar es Salaam weinig aantrekkelijks te bieden - zeker als je de pracht van de rest van Tanzania in ogenschouw neemt.

• Johan Banis

Sander schreef:

> Bewakers met mitrailleurs voor de deur, een

> autoschroothoop/werkplaats ook pal voor de deur, tralies voor

> je hotelkamerramen waardoor je het idee had in een cel te

> zitten, een douche die de halve vloer van de hotelkamer blank

> zette omdat het water niet weg wilde lopen, vlooien in je

> doorzakkende bed met schuimrubber matras (hoezo schoon?!) en

> een minaret pal naast het hotel (gelukkig moesten wij sowieso

> om 5 uur opstaan) - al met al niet echt ontspannen. De

Tja. Daar heb je 't al: verschillende mensen; verschillende meningen of ervaringen. En waarschijnlijk hebben we allebei gelijk. Wat betreft die schone kamers deel ik jouw ervaringen niet. Ik was in dit hotel met een groep van 17 meiden en geen van ons heeft ook maar bij benadering iets te klagen gehad over de kamers. Die werden gewoon iedere dag schoongemaakt en voorzien van schoon beddegoed.

Autoschroothoop: ja, die is er. Overdag. Een openluchtwerkplaats. En 's avonds werd alles keurig opgeruimd en zag je er bijna niks meer van. Wij hebben ons er niet aan gestoord en vonden het zelfs wel grappig: couleur locale!

De directe omgeving is inderdaad een gribus. Maar als je het steegje uitloopt ben je binnen 25 meter op een grote straat (India Street?) en vandaar uit is het centrum prima te belopen. Geen van onze meiden heeft ook maar de minste problemen gehad in de omgeving van het hotel. Gezegd moet worden dat ze nooit alleen, maar altijd in groepjes de straat op gingen. En gezegd moet worden dat we een belangrijk afnemer waren van de diensten van de alom aanwezige taxichauffeurs die dus al na twee dagen zich de benen uit het lijf liepen voor ons en ons uitstekend behandelden zonder opdringerig te zijn. Zonder problemen werden onze meiden om 5 uur 's ochtends afgehaald en naar om het even welke uithoek van de stad of het land gebracht. Ik zou zonder nadenken wederom voor Safari Inn kiezen, als de gelegenheid zich weer voor zou doen.

Maar hou me ten goede, Sander, ik trek jouw ervaringen niet in twijfel.

groeten,

Johan Banis

School voor Journalistiek

Utrecht

• Sander

Hoi Johan,

Tuurlijk ligt de waarheid in het midden, en zoals ik ook al schreef is het erg persoonlijk hoeveel ‘couleur locale’ zoals jij dat treffend noemt iemand wel of niet kan waarderen. Er hangt zelfs veel af van hoe je zélf op dat moment bent. Wij waren redelijk moegereisd en bovendien op z'n typisch afrikaans om de tuin geleid (kunnen we achteraf smakelijk om lachen hoor!) en op dat moment dus niet erg gecharmeerd van het geheel rond de Safari Inn en Dar es Salaam.

Maar ik vind wel dat de mensen een beetje moeten weten wat ze kunnen verwachten, en ik kan met oprechtheid zeggen dat wat ik daar heb ervaren, totaal niet met mijn verwachting overeen kwam (wellicht door eigen naïviteit), en met die van mijn reisgenoot al helemaal niet. In de Lonely Planet stonden verhalen over allerlei leuke dingen in Dar es Salaam die mooi, leuk of gezellig zouden zijn, en op allerlei sites kwam ik reisverslagen tegen van mensen die de Safari Inn zelfs ‘home away from home’ noemden. Dat vonden wij wel erg veel van het goede.

Als je het zwartgallig bekijkt kwamen wij in een modderpoel van auto-onderdelen, trekkende touts en deprimerende armoede terecht, vergeleken bij een dikke week aan de idyllisch tropische stranden van Zanzibar nogal schrijnend dus. Als je je van te voren goed bedenkt dat je een miljoenenstad in een van de armste landen ter wereld gaat bezoeken en daar ook nog in een budgethotel gaat slapen en je daar écht goed op instelt, dan denk ik dat de Safari Inn je waarschijnlijk goed zal bevallen.

De viezigheid die wij hadden - tsja, dat kan misschien domme pech voor ons geweest zijn, maar feit blijft dat mijn reisgenoot onder de bulten zat en voortijdig het bed moest verlaten om niet gek te worden van de vlooienbeten… terwijl wij er juist zo over verbijsterd waren hoe verschrikkelijk schoon de rest van het land eigenlijk is.

• JMP

Wat voor prachtige baan heb jij dat je met 17 vrouwen naar Tanzania mag?? :-)

jm

• Johan Banis

JMP schreef:

>

> Wat voor prachtige baan heb jij dat je met 17 vrouwen naar

> Tanzania mag?? :-)

Nou, gewoon: ik geef les op de school voor journalistiek in Utrecht.

En daar hebben we eens per jaar een lesgroepje Verre Reis. Studenten moeten dan eerst in Nederland voorbereidingen treffen voor hun reportages (research, contacten leggen) en dan wordt er daadwerkelijk gereisd en geinterviewd en wat niet al en tenslotte worden die prachtige repo's uitgewerkt. Beurtelings gaan we naar Zuid-Amerika (Mexico, Argentinie), Afrika (Tanzania) en Azie (Indonesie).

Vorig jaar was dus Tanzania aan de beurt en ik mocht dit keer mee als begeleider.

En toevallig hebben zich alleen maar meiden ingeschreven voor deze reis. Hetgeen niet per definitie een genoegen is: alleen maar meiden…

Johan