rondreis en duiken

• Annet

Ik heb uitgebreid rondgelezen op dit prikbord (met dank aan alle tippers!!) - wij gaan in augustus en moeten nog aan t regelen slaan!

Klopt het dat we het beste op Nairobi kunnen vliegen en dan met een busje naar arusha als we naar serengeti ed safari's willen doen?

Wat is een handiger, niet al te idioot dure manier om van daaruit naar Pemba te gaan? daar willen we gaan duiken, gehoord dat t erg mooi is (tips??)

Vanuit Pemba willen we graag (moeten we…) weer retour nederland.

Is het dan handiger / goedkoper om toch retourtje dar es sal te nemen en van daaruit serengeti ed?

Iemand zo uit de losse pols een reactie?

thanx alvast!

• sander

Ik ben met ongeveer dezelfde plannen bezig (geweest). Inmiddels hebben wij besloten om naar Mafia in plaats van Pemba te gaan, omdat ik de accomodaties op Pemba niet ideaal vind. Ik heb gemerkt dat als je aan het strand wilt zitten op een beetje idyllische plaats (zoals je op Zanzibar genoeg van dat soort plekken hebt, Kendwa bijvoorbeeld), dat je dan aan een 5sterren resort zit. De budget accomodaties zijn allemaal in de hoofdstad van het eiland (en dan kun je niet je hut uit de zee in voor even een duik) of aan de zuidkant waar de stranden niet optimaal zijn volgens LP en andere informatiebronnen.

Maar om je vraag te beantwoorden: wij reizen in juli 2005 weer (we zijn afgelopen december/januari ook naar Tanzania/Zanzibar geweest) en ik hoop er een beetje op dat ik ergens het komende jaar een schappelijke deal van de KLM kan scoren. Zij hebben het grote voordeel dat je ook op Kilimanjaro Airport kunt uitstappen op de heen of terugweg (rechstreeks van/naar Amsterdam) en dan sta je precies op het handigste punt om je safari in het noordelijke circuit te starten. Daar vandaan kun je dan met de bus naar Tanga, en daar vandaan vlieg je met Coastal of Zanair voor 55 dollar naar Pemba (heb ik ook een vraag over gesteld op dit forum). Dat lijkt me de meest handige en voordelige optie. Beide maatschappijen vliegen vanaf Arusha vrijwel altijd via Dar of Zanzibar naar Pemba, waar ze rond de 200 dollar voor vragen, dus het stukje met de bus (of trein?!) naar Tanga spaart je veel geld uit.

Mocht de KLM geen optie (want te duur?) zijn, dan ga ik uit van Dar es Salaam. Daar zijn meer goedkope tickets op te scoren, alleen gaat er dan wel weer tijd en geld op aan het lokaal reizen. Waarschijnlijk heft dit elkaar zo'n beetje op…

Succes met deze overwegingen!

• sander

Ah, ik zie nu trouwens dat jij ook op mijn vraag over Tanga/Pemba had gereageerd…

Ik denk dat ik het zo zou doen:

Of starten in Arusha, daarvandaan een safari regelen, met de bus/trein naar Tanga, met het vliegtuig naar Pemba en dan daar vandaan óf weer dezelfde weg terug, óf eventueel via Zanzibar (en daar nog rondkijken) terug naar Dar - dit is eigenlijk alleen een optie als je met KLM vliegt…

Of starten in Dar (dus gewoon een retourtje kopen met een andere luchtvaartmaatschappij), en dan rechstreeks naar Pemba vliegen, na je verblijf daar oversteken naar Tanga, bus naar Arusha, safari, en dan afhankelijk van je budget met bus of vliegtuig terug naar Dar.

Ik heb me eigenlijk niet zo in de optie van Nairobi verdiept, het lijkt me nogal onhandig. Dan heb je 2 visa nodig en ben je sowieso overgeleverd aan grote stukken overland reizen met een grensovergang erbij. Of zie ik dat te moeilijk? De ticketprijzen naar Nairobi zijn natuurlijk wel weer een stuk concurerender…

• kannet

ik heb inmiddels ontdekt dat een shutlebus van nairobi naar arusha slechts 25 dollar kost en een ticket nairobi of dar scheelt nogal…

http://www.eastafricashuttles.com/shuttle/riverside.htm

dank in elk geval!