camping safari's

• Sander

Wij hebben afgelopen december/januari een safari gedaan in Selous Game Reserve (Mbega Camp) en we hadden de luxe om daar in een ‘tented camp’ te slapen. Dit is een grote tegenstelling tot een echte “camping safari” waarbij je in iglo tentjes slaapt, want wij sliepen in een soort van leger-bungalowtent op een verhoogde, houten veranda met eigen douche/toilet binnenin. Nu overwegen we voor volgend jaar vanwege de kosten wél een camping safari, naar Ngorongoro (Simba Camp), Lake Manyara (Twiga Camp) en Serengeti (Seronera Camp). Maar we vragen ons af hoe dat is!! Moet je je daar een soort camping van voorstellen waar meerdere tentjes staan? Lopen de wilde dieren daar gewoon doorheen? Is dat eng of spannend? Wordt de boel bewaakt? Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn de sanitaire voorzieningen op zo'n site? Een aantal van ons reisgezelschap zou wel enige geruststelling kunnen gebruiken voordat we dit boeken… :-)

• jambo

Hallo Sander,

Het is inderdaad lekker slapen in zo'n grote tent met doche en w.c. , maar er gaat toch niets boven slapen in een klein tentje als je op safari bent.

Dus dat moet je volgend jaar zeker doen.

Twiga campsite is heel relaxt. Ligt buiten het park, er lopen dus geen wilde dieren door heen. Als je pech (of geluk) hebt staan er veel tenten. De camping is voorzien van gras, w.c's, douches en een soort kantine. Je kan er eten en koud drinken krijgen. Kortom , een lekker plekje.

Seronera camp is echt in de Serengeti en hier lopen dus de wilde dieren wel gewoon door het kamp. Lekker spannend

Hoe druk het is weet je maar nooit, er zijn w.c's en toen wij er de laatste keer waren, waren ze douches aan het maken. (maar of er dan ook altijd water is)

Er staan ook wat kleine gebouwtjes, die stellen verder niet veel voor,maar er zit een dak boven dus als het regent zit je droog als het regent.

En wat betreft Simba Campsite: als je verstandig bent ga je ipv op Simba campsite

lekker slapen in de Wildlife Lodge. Dat is de goedkoopste lodge op de kraterrand en toch hartstikke leuk.

Op Simba campsite is helemaal niets behalve een hele hoop kou en nat gras.

Geniet verder van alle plaatsen waar je komt want Tanzania is echt een schitterend land.

• Koen

Ik kan je zeker aanraden om “echt” te gaan kamperen op safari. Zowel Seronera als Simba waren toen ik er was redelijk druk. Er zijn wat basis sanitaire voorzieningen, maar daar moet je je niet te veel van voorstellen. Wat betreft wild: zolang je in je tent blijft ‘s nachts heb je er geen last van en is het alleen maar erg leuk (wij hadden doorzichtig gaas als ramen en konden zo naar buiten kijken). Als je ’s nachts je tent uit wil moet je wel erg oppassen.

In Seronera Camp heb ik geen wild gezien behalve een paar mongooses bij het ontbijt, wel een aantal hyena's gehoord. In Simba camp kregen we ‘s middags en ’s avonds bezoek van een aantal olifanten, wat een geweldige ervaring was.

• Silvia

Hoi,

Kamperen in de parken in een klein tentje is superleuk. Het ligt er aan met welke organisatie je reist, maar wij hebben in serengeti in het park geslapen. ‘s morgens staan de zebra’s voor je tentje. ‘s nachts hoor je de hyena’s en de apen. Ook op andere plaatsen sliepen wij in de parken en aan de rivieren. Heerlijk rustig en de beesten komen naar de rivier als jij rustig blijft. Basisvoorziening is enkel en alleen je tentje. Je sanitaire voorziening is the bush. Schopje mee om sanitaire ontspanning in te graven. Natuurlijk moet je s'nachts wel uitkijken. Aangeraden wordt in te toileteren voordat je gaat slapen en probeer het maar op te houden tot de volgende ochtend. Van de bewaking moet je je niet al teveel voorstellen. Die mensen hebben welliswaar een geweer bij zich, maar ook zij slapen 's nachts regelmatig.

• Sander

Bedankt voor jullie reacties, ik heb mijn reisgenoten inmiddels kunnen overtuigen dit toch te gaan doen… :-)