Vrijwilliger in weeshuis

• Jesse

Ik ben op zoek naar een weeshuis in Tanzania waar ik voor 2, 3 maanden kan helpen. Ik kan echter weinig vinden via het internet. Ik kan alleen maar websites vinden van weeshuizen die opgezet zijn door Amerikanen die er hun taak van hebben gemaakt ‘hun’ kindertjes Gods woord bij te brengen of van weeshuizen/ organisaties die bedragen vragen die voor mij als student niet op te brengen zijn. Ik begrijp heel goed dat ik gewoon mijn eten, drinken en onderdak moet betalen, maar 3000 dollar voor twee maanden is wel erg veel.

Weet iemand een adresje?

Ik twijfel zelf heel erg of men wel op op iemand zoals ik zit te wachten. Het is tenslotte maar heel kort. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

• Loes

Het is leuk dat mensen uit het westen naar Afrika willen komen om weeskinderen te helpen, maar het is niet altijd makkelijk om op eigen houtje (via internet) op deze manier vrijwilligerswerk te vinden. Wat wil je doen in een weeshuis? De taal is een barriere en tenzij je zo'n werk al eerder hebt gedaan zul je moeten wennen aan de cultuur en gewoontes.

Mijn tip zou zijn om via een organisatie iets dergelijks te regelen, er zijn veel websites met informatie (www.joho.nl, www.travelactive.nl, www.activityinternational.nl, vrijwilligerswerk.startpagina.nl).

Wil je specifiek naar Tanzania?

www.kenyastreetchildren.com/Home.htm (kenia) of www.ontmoetafrika.nl/ (ghana) kan je misschien op weg helpen. Misschien hebben andere mensen adressen in Tanzania.

• Jesse

Ik wil inderdaad perse naar Tanzania, omdat ik daar onderzoek zal gaan doen voor mijn studie na afloop van eventueel vrijwilligerswerk. Op deze manier kan ik het land al leren kennen. De website van Kenia sprak me wel aan en Nairobi ligt niet zo heel ver weg natuurlijk. Travel active en Activity international gaan niet naar Tanzania. Alleen de joho company heeft wat contacten, maar daar geven ze geen informatie over, zolang je je niet inschrijft.

Wat ik wil gaan doen? Aangezien ik geen Swahili spreek en het slechts voor korte duur is, dacht ik meer aan de leeftijdscategorie 0 tot 1 jarige.

Tja en door weeshuizen direct te benaderen, omzeil je de grote organisaties (zoals travel active) en ben je voordeliger uit, is tenminste mijn redenering, iedere schakel wil er tenslotte toch een slaatje uit slaan.

• Loes

Jesse, dat maakt het plaatje duidelijker. Jammer dat weinig organisaties naar Tanzania gaan (en dat ze zo duur zijn).

Wat voor onderzoek voor welke studie ga je waar en wanneer doen? Ik ben voor mijn studie SPH 3 maanden in Dar es Salaam geweest om bij een straatkinderenproject te werken. Weeshuis met alleen kinderen 0-1 jaar zul je niet snel vinden, met oudere kun je met handen en voeten ook wel praten. Standaard Swahili-woorden zijn niet moeilijk te leren.

Het land leren kennen kan ook door rondreizen of bijv. een cursus Swahili te doen. Is dat een optie of wil je liever echt werken?

• Jesse

Ik begrijp dat er niet alleen kindertehuizen zijn met jonge kinderen, maar meestal is er toch wel een verdeling leeftijdsgroepen en wordt je bij een bepaalde groep ingezet. Het maakt mij niet uit welke leefdtijdsgroep, maar ivm de taal en het feit dat oudere kinderen zich misschien snel aan begeleiders gaan hechten, lijkt het mij dat een jonge groep het beste is, zeker omdat ik maar twee maanden wil plannen.

Reizen is natuurlijk leuk, maar dan blijf je toch een vluchtige voorbijganger en maak je minder contact met de mensen. Natuurlijk wil ik ook nog een safari en dat soort dingen doen, maar dat is kostbaar en gaat na twee maanden ook behoorlijk vervelen, ik wil toch iets nuttigers doen.

Wil je me even emailen (jeshartog@hotmail.com) dan zal ik vertellen wat ik ga doen in Tanzania. Er is een goede reden voor dat ik dit niet zomaar op dit forum kan vertellen.