Individuele reizen naar Tanzania

• Simone

We willen graag door Tanzania gaan rondreizen, maar liever niet in een groepsreis. Heeft iemand tips hoe we dit het beste aan kunnen pakken? Modules of safari's in een (internationale) groep vinden we prima, maar liever niet de hele reis. Kunnen we gewoon een ticket boeken naar Tanzania en daar zaken regelen? of heeft iemand een goede tip voor modulaire, betaalbare programma's die vanuit Nederland te boeken zijn. FOX bijvoorbeeld? We willen ook nog een paar dagen naar Zanzibar en het is onze huwelijkreis, dus heeft iemand een tip voor een Romantische cabin op Zanzibar?

Simone

• pien

wij gaan ook individueel, met outsight. We hebben een losse vlucht geboekt bij de klm omdat dat goedkoper was voor ons. We waren te laat, als we eerder hadden geboekt had het goedkoper gekund. We betalen 1000 euro pp voor dat ticket, hoogseizoenprijs dus.

Via outsight hebben we een safari geregeld voor de eerste week, de busreis van arusha naar dar, de boottocht naar zanzibar en een deel van het verblijf op zanzibar. We hebben ook zelf (via internet) een en ander geregeld, onder andere 2 lokale projecten bezoeken en daar ook overnachten.

Wij gaan op zanzibar naar kwendarocks, ik werd helemaal enthousiast van de verhalen op het prikbord van zanzibar en van de website van deze plek (kun je aanklikken kwendarocks op de zanzibar pagina) ziet er super uit vind ik. En romantisch. Wanneer gaan jullie?

• Simone

Hoi Pien, Dank voor je antwoord. Ik ga meteen even bij Outsight kijken en ook even bij kwendarocks. Wij willen zo rond 6 september 2004 weg, dus ik denk dat we ook vrij laat zijn met het boeken van vluchten.

• pien

nou september is toch net weer buiten het hoogste hoogseizoen?

• Jorrit

Hoi Simone,

Wij vliegen 29 mei richting Tanzania. KLM is inderdaad een goedkope optie om mee te gaan vliegen. Wij zijn voor onze vlucht (heen: Amsterdam- Nairobi en terug Zanizibar-Amsterdam) 800 Euro kwijt. Vanuit Nairobi kan je heel eenvoudig een shuttle-bus regelen cq. reserveren via intenet die je voor 20 doller pp. naar Arusha brengt (http://www.riverside-shuttle.com).

In Arusha hebben wij een individuele safari (incl. gids en kok) voor 10 dagen geregeld via www.karafsa.com. Dit safaribedrijf wordt gerund door een nederlander die daar is begonnen met het organiseren van safaris. Zijn naam is Oscar Sybesma. Uit eerdere berichten op dit forum is mij gebleken dat men enthousiast is over deze organisatie. Via email en telefoon hebben we een leuke deal kunnen maken voor de safari.

Na de safari zullen wij naar zanzibar afreizen, maar dat gaan we daar allemaal wel regelen als we daar aankomen.

Succes met alles regelen.

• Sander

Hoi Simone,

Wat leuk om te horen dat jullie ook op huwelijksreis gaan naar Tanzania en Zanzibar! Wij hebben dit afgelopen december/januari gedaan en het was een droomreis. Zo geweldig zelfs dat we al besloten hebben volgend jaar weer terug te gaan.

Voor wat betreft tickets nog een tip: wij hebben via het reisbureau Skybreakers in Amsterdam (www.skybreakers.nl) een hele goede deal gevonden, ongeveer 4 maanden voor vertrek (en wij reisden in het piekseizoen!). Onze kale ticketprijs was 580 Euro, inclusief belastingen 650 Euro per persoon en we vlogen vanaf Düsseldorf met Emirates Airlines (meermaals tot ‘best airline’ verkozen) naar Dar es Salaam, met een stopover in Dubai. Niet de meest standaardroute zou je zeggen, maar de service aan boord bij Emirates was absoluut geweldig. Een “nadeel” is dat je met Emirates om middernacht landt in Dubai en dan tot 8 uur 's morgens moet wachten voordat je door kunt vliegen. Maarrrr: Skybreakers kan je bij het boeken van je ticket helpen aan een overnachting IN een vijfsterrenhotel IN de transfer-lounge van Dubai Airport. Je rolt dus je vliegtuig uit je bed in, superluxe, je hebt een gezonde nachtrust voor het tweede stuk, en dat alles voor 80 US$ / 75 Euro voor 2 personen per “nacht” (in feite gebruik je de kamer maar maximaal een uur of zeven en krijg je daarom korting). Zo wordt je reis in twee comfortabele stukken opgedeeld - en bovendien is Dubai Airport ook een leuk verzetje onderweg. Regel dit wel direct bij het boeken van je ticket want eenmaal in Dubai betaal je een veelvoud van dit bedrag! Overigens is Skybreakers sowieso erg goed in het vinden van de beste deal, dus misschien hebben ze ook nog wel een andere financieel aantrekkelijke optie voor je.

Dan nog een tip betreffende reizen naar Zanzibar vanaf Dar es Salaam: ik lees hier nog al eens over de boot, en daar moet je toch wel enig geluk bij hebben. Zonder uitzondering heeft IEDEREEN die wij op het eiland gesproken hebben over de boottocht en die de pech had van een flinke zeebries (wat nog al eens voorkomt!) dit te midden van kotsende mensen moeten doormaken, terwijl je niet naar buiten mag om lucht te scheppen (het is een highspeed ferry). En dan denk ik: jongens, je kunt ook vliegen hoor! En dat kost geloof ik maar 10 US$ per persoon méér, je in bent er in 20 minuten, je hoeft Dar es Salaam niet in (scheelt je een taxirit, gedoe en getrek van touts die van alles van je willen en wat ons betreft mis je aan Dar es Salaam helemaal niks!), en je stapt zó over na de landing in Dar in het sportvliegtuig. Zowel Zanair (www.zanair.com) en Coastal (www.coastal.cc) zijn betrouwbare maatschappijen, brengen je voor zo'n 70 - 100 US$ RETOUR naar en van Zanzibar, en je kunt het vanuit Nederland per e-mail (zie websites) reserveren. Ze wachten je keurig op met een bordje met je naam erop nadat je in Dar bent geland. Je betaalt daar gewoon cash na aankomst dus geen gedoe met creditcards via het internet. De vlucht is fantastisch want je ziet alle knalblauwe koraal-atolls vanuit de lucht, een echte honeymoon-experience dus!

Vergeet verder niet dat je bij een reisroute met de bus vanaf Nairobi naar Arusha ook een visum voor Kenia nodig hebt (nóg eens 50 Euro).

Kendwa Rocks is inderdaad hélemaal het einde voor een huwelijksreis - vergeet niet te gaan duiken/snorkelen bij Mnemba Atoll! Maar mocht je nog interesse hebben om de oostkust van Zanzibar te zien: overweeg dan de Palm Beach Inn (zie ook www.africatravelresource.com) in Bwejuu en in Stone Town is Beit al Amaan een echte aanrader! En over Stone Town gesproken: ga eten bij de SweetEazy, en wij zijn NIET ziek geworden van het spotgoedkope en superlekkere eten aan de Forodhani Gardens. En als je er 200 dollar voor over hebt, ga dan een nachtje slapen op Chumbe Island, of er in ieder geval een dagje snorkelen (70 dollar per persoon, makkelijk te regelen vanuit Stone Town, zie www.chumbeisland.com).

En er zijn genoeg safaribedrijven (bijvoorbeeld ook sunny safari's, www.sunnysafaris.com) bij wie je vanuit Nederland al per e-mail een safari kunt boeken. Mocht je Selous Game Reserve overwegen: Mbega Camp is super en redelijk geprijsd (makkelijk ‘op te googlen’).

Een fantastische huwelijksreis toegewenst!

Sander

• Iris De Decker

Hallo Sander,

Wij vertrekken 5 juli ook op huwelijksreis naar Tanzanië. Ik kijk er ontzettend naar uit! Ik lees dan ook alles op het prikbord voor extra tips. Wij hebben ook enkel een ticket geboekt. En erna een safari via sunny safaris. Het is dan ook leuk om te lezen dat jij deze tour operator voorstelt! Kan je nog wat meer vertellen over je ervaring met sunny safaris? Welke safari deden jullie? Verbleven jullie ook in de Serena Lodges? Alles werd reeds geconfirmeerd via mail, we hebben dus enkel de bevestiging via mail als bewijs voor onze safari. Was dat bij jullie ook zo? We mogen toch gerust zijn dat alles dan ook in orde is? (Je leest namelijk zo veel over oplichters en dat je moet opppassen als je op voorhand boekt)

Alvast bedankt,

Groetjes,

Iris

• Sander

Hoi Iris,

Oeps, klein misverstand… wij hebben nog niet gereisd met Sunny Safaris, maar zijn het eventueel van plan voor de volgende keer! Ik heb ze als tip gelezen op een site, ik weet alleen niet meer welke (ik dacht dat het hier op het prikbord was maar kan er niets meer over vinden). Ik heb vervolgens offerte bij ze aangevraagd en vond hun reactie vrij vlot en professioneel, bovendien zijn ze redelijk qua prijs. Daarnaast ben ik wel verschillende keren aanbevelingen van andere mensen op het internet tegengekomen om met hen te reizen, omdat het goed beviel. Gewoon “sunny safaris” intypen op Google en je komt vrij veel reisverhalen tegen waarin zij positief worden genoemd. In de tip van JB om te checken op http://www.tatotz.org/index.html zie ik ze ook vermeld staan, dus kennelijk zijn ze hier lid van en dat is ook een goed teken.

Om je nog enigszins gerust te stellen: ik had voor onze vorige reis via het e-mail adres op de website van Zanair tickets geboekt voor de vlucht van Dar es Salaam naar Zanzibar, en ik kreeg ook niets anders terug dan een bevestigend e-mailtje. Enigszins zorgelijk heb ik toen nog teruggemaild: “kan ik een bevestiging per fax krijgen of iets dergelijks? En hoe moet het met de betaling?” Antwoord per EMAIL: “I hereby reconfirm… ” en “you can pay us cash when you get to Dar…”. Kennelijk zijn ze zo goed van vertrouwen en wordt dat dus ook van jou verwacht! Ik heb wel voor de zekerheid de e-mail met hun bevestiging geprint en meegenomen op reis, voor het geval dat. En tijdens de heenreis had ik ook zo'n gevoel van: hmmmm… als dat nou maar goed gaat! Maar ze stonden keurig met een bordje op ons te wachten in de aankomsthal van Dar es Salaam. Kennelijk is dit de manier.

Onze safari hebben wij rechstreeks geboekt via de website van Selous Mbega Camp (http://www.selous-mbega-camp.com/Mbega_English/mbega_english.html) en ook die hele afwikkeling is per e-mail gebeurd. Overigens een tip voor iedereen die de op deze site vermelde ‘backpackersdeal’ overweegt (met de bus erheen): dit is geen serieuze optie! Wij hebben het geprobeerd, maar je moet wel heel avontuurlijk ingesteld zijn om dit te kunnen waarderen…

Goede reis in elk geval!

Sander

• Iris De Decker

Bedankt voor je snelle antwoord Sander!

Dat stelt me inderdaad al gerust!

Groetjes,

Iris

• simone

Bedankt voor jullie reacties!! Erg handig!!!