geld

• Frank

Ik ga in juli voor 8 maanden naar Tanzania voor stage. Ik verblijf daar in Dar Es Salaam. Daarom heb ik een aantal vragen wat betreft geldmiddelen.

1.Zijn er pinautomaten (hoeveel?) waar ik terecht kan met mijn abn-amro wereldpas?

2.Of wordt er aangeraden om een creditcard mee te nemen?

3.Op welke manier kan ik het beste aan geld komen in Tanzania?

4.Wat gebeurd er als ik beroofd wordt van mijn pasjes? Kan ik ergens terecht om nieuwe pasjes te krijgen?

Groetjes

Frank

• beheerder

1.) Pinautomaten: ja, genoeg. Je kunt gewoon met je ned. bankpas geld uit de muur halen. (bijv. bij de Barclays) Hou er wel rekening mee dat ze het soms een dag niet doen.

2.) Het is erg handig ook een credit card bij je te hebben, voor het geval dat. Soms lukt het namelijk om duistere redenen ook niet om met je ned. pas geld uit de muur te halen en dan lukt het vaak wel met je credit card. Ook voor andere zaken is het handig een credit card bij je te hebben.

3.) Uit de muur halen. Let op: niet 's avonds doen en alleen op plaatsen waar het relatief veilig is! Vaak lopen er gewapende militairen bij een bank, maar blijf opletten.

4.) Direct bellen om te laten blokkeren. Zorg dus dat je de juiste tel.nrs. hiervan meeneemt! Ik weet zo 123 niet hoe je ter plekke aan een nieuw pasje kunt komen, dat zou je zelf even moeten uitzoeken.

• Loes

1) In Tanzania zijn 2 pinautomaten waar je met je nederlandse bankpas kunt pinnen (beheerder, hoe kom je bij ‘genoeg’?). De bank heet Barclays, eentje in Dar es Salaam en eentje in Arusha.

2) Op Zanzibar kun je niet pinnen, maar wel met je credit card geld opnemen bij een speciaal kantoortje. Met credit card kun je ook pinnen, maar ik zelf heb deze in 3 maanden nooit gebruikt.

3) de goedkoopste manier om aan geld te komen is dus pinnen in Dar of Arusha, en anders travellers cheques omwisselen. Omwisselen kan overal wel, als je niet met veel contant geld op zak wil lopen.

4) vraag bij je bank wat je moet doen als je pasjes weg zijn (blokkeren en nieuwe aanvragen)

Veel plezier in dit mooie land!!

Groetjes Loes

• beheerder

Sorry, ik denk dat ik op dat moment Nairobi in gedachten had i.p.v. Dar! Excusez-moi!

• beheerder

Ik heb het nog even opgezocht, en welgeteld zijn er drie Barclays banken in Tanzania met Cash Machines waar je geld uit de muur kunt halen:

Locations Dar es Salaam

Ohio Street Branch

TDFL Building

PO. Box 5137

Dar es Salaam, Tanzania

Msasani Slipway Branch

Slipway

PO. Box 5137

Dar es Salaam, Tanzania

Arusha Branch

Sopa Plaza Building

PO Box 14652

Arusha, Tanzania

Als het goed is, zit er inmiddels zelfs ook ééntje op Zanzibar, volgens de website van Barclays.

• Loes

Klopt, 2 banken in Dar es Salaam. Ohio Street is midden in het centrum van Dar, Slipway is de enige boulevard in Dar (hele mooie plek met goede restaurants waar veel blanke inwoners komen).

• frank

Bedankt voor de reacties wat betreft het geld, Loes en beheerder!Loes schreef: