wij gaan van de zomer naar tanzania, onder andere low budget kamperen. Nu horen we steeds meer (broodje aap?) verhalen over wat daarbij mis kan gaan en hoe gevaarlijk het wel niet is.
wie heeft ervaring en stelt mij gerust?
Als eerste tip: lees jezelf in over het onderwerp. Bijv. Lonely Planet, Rough Guide, reisverhalen van anderen, etc. etc. Kamperen tussen de wilde dieren klinkt misschien gevaarlijk, maar zolang je 's nachts je tent niet uitkomt is er niks aan de hand. Leeuwen (en andere dieren) zien de tent namelijk als onderdeel van het landschap en zullen nooit een (dichte) tent aanvallen. En verder gewoon gezond verstand gebruiken natuurlijk. Geniet ervan!!
uiteraard heb ik me al ingelezen en in de boeken staan voorzorgsmaatregelen e.d. Dat neemt niet weg dat dit soort verhalen de ronde doen. Ik werd aan het twijfelen gebracht doordat degene van wie ik bepaalde verhalen hoorde een betrouwbaar iemand is, hij gaat regelmatig die kant op (piloot). Vandaar.
En het is niet zo dat ik nu doodsbang ben, ik was gewoon benieuwd naar ervaringen van mensen
Wij hebben diverse nachten in de natuurparken in tenten geslapen. Absoluut geen probleem. Blijf gewoon inje tent en er gebeurt je niets. Als je iets hoort, blijf in je tent.
Het zijn inderdaad broodje aap verhalen. Ieder jaar opnieuwe worden op verschillende kamplaatsen dezelfde verhalen vertelt. Natuurlijk zal er best een iets gebeuren, maar dan ligt het naar mijn idee echt aan de mens en niet aan het dier.
B.v. uit de jeep stappen om een foto van dichtbij te maken, uit de tent gaan omdat je een leeuw hoort brullen en die wilt je zien, met een zaklamp gaan schijnen naar een nijlpaard die je in het donker ziet lopenof er met een flitslicht een fot van maken. Dit is allemaal vragen om problemen. Zorg gewoon dat je tegen het donker in je tent zit. Indien je een tent hebt met een gaasraam, doe je zaklamp uit, zit stil en geniet van wat je ziet, of maak eens een kampvuur en kijk goed om je heen, je ziet ogen van dieren waarvan je niet weet wat het is. Maar vooral, denk goed na voordat je iets doet.
Geniet ze!!
Nou, dat valt op zich best mee. Maar het heeft ook zijn leuke kanten. Als je nl. geluk hebt zwerven er diverse dieren rond het kamp en die komen vrij dichtbij als het donker is en je in je tent zit. Via je gaasraam in je tent heb je dan toch een heel mooi uitzicht. Zeker als het volle maan is. Mocht het vroeg donker zijn en de maan geeft weinig licht dan is een kampvuur ook voldoende om de dieren op afstand te houden.
Het is daar wel sneller donker dan hier, 6.00 uur licht 18.00 uur donker, kan ongeveer 30 minuten variatie in zitten afhankelijk van het seizoen.
Zolang je geen eten en/of drinken in je tent hebt kan je relatief weinig gebeuren.
Als je op de gebruikelijke campeerplaatsen campeert (op de serengeti is er ook een) loop je erg weinig risico, let wel op dat je niet alleen buiten het kamp komt, niet overdag en niet 's avonds. (je moet gewoon helemaal niet buiten het kamp komen, maar de douches op de campeerplek op de serengeti liggen een stukje buiten het kamp… Doen het trouwens meestal toch niet omdat de olifanten het water opdrinken…
Als je ‘s avonds naar het toilet wil rond een uur of 20.00 neem dan even iemand mee om de Hyena’s weg te jagen bij de toiletten (dit is geen grap).
Veel plezier,
Sjoerd
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?