Waarom zo duur!!!!

• Ger

Naarmate ik meer lees over alle (safari)mogelijkheden en de gigantisch hoge prijzen ervan en de kennis van wat het gemiddelde inkomen van de Tanzaniaan is begin ik me steeds meer af te vragen waar al het geld blijft. Ik snap wel dat de entree van de parken hoog is en dus van invloed is op de prijzen maar dan blijft er altijd nog een fiks bedrag over voor de organisator van een en ander, waarmee hij ook zijn plaatselijke medewerkers nog behoorlijk zou kunnen belonen.

Een bedrag voor een safari van ? 80 tot ? 100 per dag per persoon zijn al onderkantbedragen.

Wie oh wie wordt hier schatrijk van of mis ik ergens iets?

Welke betrouwbare mogelijkheden zijn er in het land om met de plaatselijke mensen iets te organiseren en zo ook de zekerheid te hebben dat (als ik toch ? 80 tot ? 100 per dag per persoon moet betalen) het de plaatselijken te goede komt en niet ergens een of andere europese (al schatrijke) touroperator

• Silvia

Reken eens even alles uit

Entree park per dag gemiddeld 30,– dollar pp

Entree park chauffeur en auto tegen lokaal tarief en dat is inderdaad laag (het is dan ook hun land en met hun salarissen kunnen ze onze entreeprijzen niet betalen. Ons entreegeld wordt gebruikt voor het beheer van de parken)

Campsite 20,– dollar pppn incl. gebruik van warme douches.

Eten, drinken voor jezelf en de chauffeur en kok 10,– dollar pd

Afschrijving, verzekering etc. van de auto (4-WD zijn duur in alles)

Benzinekosten (en die auto's hebben veel dorst)

Autohuur in Tanzania is duur. Auto's zijn daar nou eenmaal duur. De benzinekosten zijn hoog.

Natuurlijk verdienen die mensen daarop, maar zo heel veel is het niet en wat dan nog. Die mensen mogen toch ook hun geld verdienen. Jij verdient ook je geld met werken en je wil ook ieder jaar een loonsverhoging. Die mensen daar willen het uiteindelijk net zo goed hebben als wij hier. Ik ken hier ook voldoende mensen die steenrijk zijn en dat is ook enkel en alleen omdat andere mensen hen veel betalen voor diensten.

Verder zijn er altijd mensen die erg goedkoop op vakantie willen, alles afdingen etc en vervolgens terugkomen in Nederland en een bedrag overmaken naar het goede doel. (daar blijft meer aan de strijkstok hangen dan bij de touroperator in Afrika).

Ik wil niet zeggen dat het goedkoop is, maar het heeft zo zijn reden denk ik dan.

De operators ter plaatse zijn locals en geen westerse (al schatrijke) bedrijven.

Zoek gewoon een betrouwbare operator in Afrika en geniet van wat je te zien krijgt.

• JMP

De meeste safaribedrijfjes in Arusha zijn plaatselijk. Daar zitten weinig tot geen Europeanen achter.

Je geeft zelf al een van de oorzaken: entrance fee. Wanneer de toegang tot het park per dag € 25,– (of dollar) is, ben je al een kwart van je budget kwijt. Er gaan meestal twee mensen mee (gids, kok) er moet een auto mee (benzine/diesel, onderhoud), je moet te eten en te drinken hebben en je moet overnachten.

En dan moet er ook nog wat winst gemaakt worden.

Mede gelet op het feit dat de concurrentie erg groot is, denk ik dat de prijzen zoals ze gelden niet overdreven hoog zijn. Iemand die teveel wil verdienen prijst zich immers uit de drukke markt.

Safari is gewoon duurder dan de Costa Brava. Als je budget wil kun je ook nog naar de Beekse Bergen.

jm

• JMP

hmm,

kennelijk zaten we beide op hetzelfde moment te typen….

jm

• Ger

Kennelijk is mijn tekst niet helemaal overgekomen zoals die bedoeld was gezien de redelijk felle reactie. Ik vroeg juist alleen naar een verklaring waarom het zo duur is en wil juist helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar juist een mate van zekerheid hebben dat het ook ten goede komt aan de lokale mensen.

Genieten zal ik zeker doen!!!!

• Sander

Ik wil hier ook even op reageren, want ik heb in het begin dezelfde verbazing gehad waar Ger over schreef. Intussen ben ik in Tanzania geweest en ook op safari, en ik begrijp ook inderdaad dat een groot deel van de kosten op de een of andere manier te verklaren is. Toch ben ik nog steeds wel verbaasd. Want ook al kun je een rekensommetje maken van waar de bedragen uit bestaan (althans, dat lukt je voor de goedkopere safari's, de duurdere zijn helemaal onnavolgbaar), dan nog vraag je je af:

* Waarom is het in andere landen, met name in zuidelijk Afrika, dan wel zoveel goedkoper?

* Dit terwijl het algemene prijs- en inkomensniveau in die andere landen (veel) hoger ligt dan in Tanzania.

Ik denk dat een gedeelte te maken heeft met de stijl van safari. In veel landen in zuidelijk Afrika kun je met je eigen, door jouzelf te besturen (huur-)auto, die vaak helemaal geen 4x4-aandrijving nodig heeft, tot aan de rand van of zelfs tot in de game reserves rijden. In Arusha of Dar es Salaam begint je afhankelijkheid voor het bereiken van het natuurschoon al bij de safari-operator (tenzij je wat avonturistischer bent ingesteld), honderden kilomters verwijderd van de dichtsbijzijnde olifant. Bovendien kun je in een aantal game reserves in zuidelijk Afrika kiezen voor zelfstandigheid voor het verzorgen van maaltijden e.d. Met andere woorden: daar boek je alleen een slaapplaats waar je met eigen vervoer naartoe rijdt en waar je voor je eigen eten (kunt) zorgt/en. Uiteraard komen wel de ‘gamedrives’ ook hier er nog bij. Maar de parkfees zijn er inderdaad een stuk lager dan in Tanzania - en je kunt bediscussieren of dat terecht is of niet. Daarvoor heb ik te weinig inzage in wat de Tanzaniaanse overheid nou precies doet met die 25 US$ die ik (overigens graag wanneer goed besteed) heb betaald per 24 uur in Selous Game Reserve.

Voor de echt dure safari's in Tanzania geldt volgens mij dat er grif betaald wordt door rijke westerlingen voor exclusiviteit. Tsja, als je een zwembad aan je voeten wilt hebben terwijl je middenin de bush bent, geweldig, maar dat dat een paar centen kost wil ik wel aannemen. Zeker wanneer het er sterk op lijkt dat juist die exclusievere verblijven wel (gedeeltelijk) door westerlingen worden gerund. En als mensen bereid zijn het te betalen, tsja, dan ben je gewoon niet zakelijk als je het er dan ook niet voor vraagt.

Dan nog een tip voor degene die geen zwembad aan z'n voeten hoeft, maar toch liever ook niet in een iglotentje slaapt:

http://www.selous-mbega-camp.com/Mbega_English/mbega_english.html

Redelijke prijs, eigenlijk best luxe qua onderkomen, en een aantal kostenreducerende opties:

- Je kunt de trein pakken vanaf Dar es Salaam en je op laten halen op het station middenin Selous (en op die rit heb je dan meteen al je eerste gamedrive te pakken), alleen terug is het wel raadzaam om te vliegen i.v.m. de onbetrouwbaarheid van de treintijden. Er was ooit een optie om er met de bus te komen en die hebben wij uitgeprobeerd, maar die optie kun je eigenlijk niet serieus nemen…

- Het kamp ligt net buiten Selous Game Reserve, waardoor je alleen park fees hoeft te betalen voor die 24 uur waarbinnen je daadwerkelijk in het park bent.En doe je de ene dag een middagsafari en de volgende dag een ochtendsafari, dan zit dat binnen 24 uur (=1x parkfees), terwijl de olifanten evenzogoed dwars door het kamp heen liepen toen wij er waren! Bovendien kun je er met een boot over de Rufijirivier wat ook erg prachtig is als je niet het park in gaat.

Conclusie: safari IS gewoon duur, en in Tanzania nog duurder omdat de infrastructuur die je nodig hebt om zaken zelf makkelijk te kunnen regelen, grotendeels ontbreekt, en dat betekent dat een aantal mensen (chauffeur, kok, gids) voor jou betaald werk moeten doen wat je anders zelf zou kunnen. Maar daarvoor krijg je wel heel veel prachtigs te zien, ik zal er in ieder geval nooit spijt van hebben!