inentingen

• Monique

Voor tanzania en zanzibar is gele koorts verplicht.Is het volgens jullie echt nodig om nog meer inentingen te laten zetten?

Rond malariapreventie kan ik de juiste producten niet vinden; moeten we paludrine/nivaquine nemen of lariam welke toch veel nare bijwerkingen geeft.

We moeten er stilaan mee beginnen me dunkt

• Johan Banis

Dit wordt vast weer een lange thread over wel of geen malariapillen slikken.

Ik weet ook niet wat het beste is. Vorige zomer (eind mei, begin juni) was ik in Arusha: geen malariamug gezien. Arusha zou te hoog liggen voor die beesten.

Ik was ook in Dar en ook daar: geen mug gezien. Het klimaat van Dar zou te warm zijn voor die beesten.

Toch heb ik braaf pillen geslikt: geen Lariam want dat schijnt nogal nare bijwerkingen te hebben, maar Malarone. En wat denk je? Niks van gemerkt.

Bovendien heb ik me bijna iedere avond lekker (!) ingesmeerd met een antimuggenspul waar flink van Deet inzit. Van Deet gaan die beesten op de loop, en dat snap ik wel, want het stinkt behoorlijk.

Mijn overwegingen waren: ik hou weliswaar niet van dat spul, en die pillen zijn ook wel duur, maar liever dat dan malaria oplopen, hoe klein de kans ook is.

Als je geen Malarone wilt gebruiken, zorg dan in ieder geval voor lange mouwen en lange broekspijpen, vooral 's avonds en dan ook liever niet van die hele dunne stof. En slaap onder een goed ingestopte klamboe. Soms hangen die dingen wel in hotelkamers, maar niet altijd. Meenemen, dus.

Ik vraag me af of je hier wijzer van wordt, er komen vast nog wel anderen met een geheel andere opinie.

Sterkte…

Johan Banis

School voor Journalistiek

Utrecht

• JMP

helemaal eens. Geen gezeik, geen risico, malarone mee en slikken. Pillen zijn duur, maar bij mij worden ze vergoed door de verzekeraar.

Beetje deet en goed gekleed, en dan heb je nergens last van.

Tsetse vliegen (serengeti en het zuiden) zijn overigens wel vervelend. Die trekken zich nergens wat van aan en steken zelfs door kleding heen.

jm

• pien

en daar is helemaal niets tegen te doen?

en is dat sommige delen van het jaar erger dan andere? en zo ja wanneer dan?

• Beheerder

Voor bijna alle landen in Afrika geldt dat de muggen resistent zijn voor de oudere middelen, dus de keus is tussen Lariam of Malarone. Sommigen hebben last van vervelende bijwerkingen van Lariam, anderen hebben nergens last van. Malarone is een perfect middel, kan het je zeker aanraden (ook al is het duurder dan Lariam en moet je iedere dag een pil slikken).

• Josje

Hoi,

Malarone slikken is de beste optie voor kotere tijden. Ik zelf heb vier maanden in Tanzania gewoond, en om die reden kon ik dus geen malarone slikken, maar moest lariam innemen. Behoorlijk paardenmiddel, maar gelukkig geen last van gehad!

• Loes

Volgens de ggd is hepatitus A en B nodig, en Tyfus. Ik ben ook tegen meningokokken gevaccineerd, omdat ik er een aantal maanden was en met kinderen werkte (dit is niet nodig voor een korte periode).

Vanwege de lange tijd moest ik Lariam nemen. Ik heb veel muggen gezien en gevoeld in Dar es Salaam (april-juli), in Arusha minder. DEET smeren en lange mouwen helpt wel. De enige bijwerking van Lariam was bij mij rare dromen de nacht na het te hebben ingenomen, verder niets. Anderen kunnen er 2 dagen ziek van zijn.

• JMP

Daar is inderdaad weinig tegen te doen. in de serengeti zie je wel veel blauw/zwarte doeken hangen. Deze zijn geimpregneerd met gif. Het schijnt dat tsetsevliegen op blauw en zwart afkomen. Dus zeker geen donkerblauwe of zwarte kleding aan.

Verder hadden wij er alleen last van op hete dagen, in de serengeti en selous, in de krater dus geen probleem.

Zie het niet als een probleem, maar meer als een zegen. Wanneer er geen tsetsevliegen waren, waren een groot aantal natuurparken allang ten prooi gevallen aan mens en vee. Dankzij de tsetse kunnen we dus nog op safari!@

jm

• Juliska

Wij hebben paludrine gekregen, heb ze nog niet geslikt omdat we nog niet zijn geweest, maar het schijnt ook gewoon goed te zijn en een stuk goedkoper dan Malerone