van dar naar arusha

• pien

Ik kan (met airmiles!) een redelijk goedkoop ticket kopen naar Dar. Daarvandaan willen we naar Arusha. Ik wil graag low budget reizen maar wel veilig dus zo'n afgeladen busje zie ik niet zo zitten. Kan iemand mij vertellen welke andere mogelijkheden er zijn?

• Johan Banis

Dag Pien,

Er worden dagelijkse busdiensten gehouden van Arusha naar Dar, en dus ook vice versa, denk ik. De beste maatschappij schijnt te zijn die ene met een Europese naam; ik geloof dat het Scandinavian heet. Gewoon redelijk luxe touringcars (bepaald geen dalla-dalla!) met airco en video aan boord. Van Arusha naar Dar hadden we twee stops: eentje om langs de weg even uit de broek te kunnen (ook de dames!) en eentje bij een soort wegrestaurant voor lunch enzo. Bovendien werd er in de bus (gratis) frisdrank uitgereikt. De reis duurt iets van 8 uur en is heel goed te doen. Hoe duur het is weet ik eigenlijk niet; in ons geval zat deze reis bij de totale prijs van het reisbureau in.

Maar je reist toch niet toevallig met je airmiles met KLM? Want die vliegen via Arusha (Kilimanjaro) naar Dar. Kun je in Arusha uitstappen.

groeten,

Johan Banis

School voor Journalistiek

Utrecht

http://www.journalism.fcj.hvu.nl/verrereis/tanzania03/index.htm

• pien

Inderdaad, als je met airmiles vliegt is dat volgens mij altijd met de KLM. Dat zou helemaal mooi zijn. Begrijp ik goed dat jij heen naar Arusha gevlogen bent, dan met de bus naar Dar en daarvandaan naar Amsterdam terug bent gevlogen?

bedankt weer voor de info!

• Silvia

Hoi,

Wij zijn vanuit Arusha met Scandinavian naar Dar gegaan. Je hebt dan keus uit luxe en minder luxe. Kosten zo'n 20,– euro pp per enkele reis. Reis duurt inderdaad zo'n 8 uur en is goed te doen. Je hebt onderweg een stop bij een lunch cafe. Deze bus van tevoren reserveren.

Je kunt daar ook uitstappen en met de lokale bus verder reizen naar Lushoto. Dat is een absolute aanrader. Lushoto is erg mooi.

Vanuit Lushoto kun je ook met het lokale vervoer naar Dar of Arusha. Kosten naar Arusha circa 6 euro pp per enkele reis. Duurt wel lang, maar is wel leuk. Je zit echt met lokals in de bus en dat was erg leuk. Ook deze bus van tevoren reserveren in Lushoto, Dar of Arusha.

Succes

• Loes

Ik ben van Dar naar Arusha en terug ook met Scandinavian gereisd, maar niet met de meest luxe bus van 20 euro maar. Dee heenweg met die daaronder zit van +/- 15 euro, de terugweg met de goedkoopste van +/- 13 euro. De luxe heeft toilet en airco, dit heb ik echter niet gemist vanwege de 2 pauzes en de open raampjes. De goedkoopste had slechtere vering dan die van 15 euro, maar na 8 uur was dat toch weer voorbij.

• Johan Banis

pien schreef:

>

> Begrijp ik

> goed dat jij heen naar Arusha gevlogen bent, dan met de bus

> naar Dar en daarvandaan naar Amsterdam terug bent gevlogen?

Klopt.

Schiphol - Kilimanjaro,

weekje Arusha,

bus naar Dar,

bijna twee weken Dar,

Dar - Schiphol (rechtstreeks)

Dat weekje Arusha was niet alleen om ook eens iets anders te zien dan alleen maar Dar, maar ook om even een beetje te wennen aan hoe het is in een derdewereldland, zonder dat je gelijk ondergedompeld wordt in de gekte van een drukke stad. Onze studenten moeten namelijk werkstukken maken en da's wat anders dan een beetje de toerist uithangen. Dat weekje Arusha was op zich al pittig genoeg, kan ik je vertellen. Niet alleen niet zo gek druk, maar ook interessante dingen te beleven: safari, Longido, Masai, van die dingen, dus.

> bedankt weer voor de info!

graag gedaan.